Avatar billede narhat Nybegynder
21. januar 2003 - 09:21 Der er 14 kommentarer

Lærling spørgsmål!!!

Hej, Jeg er igang med at blive DataFagTekniker / Supporter på Svenborg Tekninske Skole.

Men vi har et meget stort problem med at finde læreplads/studieplads/praktikplads eller hvad i nu vil klade det, men er det firmerene der ikke har tid/råd til at tage os ind, eller er det bare fordi de tror at vi er for dumme til at kunne klare det ?

vh/ Hatten
Avatar billede morten_leth Nybegynder
21. januar 2003 - 09:24 #1
det er (har jeg fået at vide på teknisk skole i vejle) at det er fordi uddannelsen er så ny at de ikke kender den endnu... og det er derfor... ved ikke om det er rigtigt...
Avatar billede ladyhawke Novice
21. januar 2003 - 09:25 #2
Der er vel også den grund at branchen er noget trængt i øjeblikket og så er det ikke alle der kan overskue at tage elever/praktikanter ind...
Avatar billede jones_net Nybegynder
21. januar 2003 - 09:39 #3
Jeg har hørt et par firmaer sige, at de ikke vil have folk ind pga. sikkerhedsproblemer... Hvis en elev skal have mulighed for at få noget ud af et kortere ophold, så skal de have administrator rettigheder med dertilhørende passwords...

Om det er den rigtige grund ved jeg ikke, eller om det dækker over at de ikke gider at have elever ved jeg ikke...

/J
Avatar billede tekniskdesigner Nybegynder
21. januar 2003 - 10:03 #4
Hej.

Er selv i "lære" som teknisk designer, og når jeg kommer ud nogen steder er der mange der rynker på næsen fordi de ikke helt ved hvad jeg skal lave og om de overhovedet har muligheden for at lade mig lave nogle af de ting som deres kunder vil have.

Det er nok lidt en dum ting at tage en uddannelse som næsten er ny og som "verdenen" ikke rigtig kender til endnu det giver hvertfald sine problemer med elev plads osv.

Vh. Thomas Nielsen
Avatar billede snowball Novice
21. januar 2003 - 12:18 #5
Vil nu ikke ligefrem kalde Datafagtekniker for en helt ny uddannelse. Det er jo "bare" en modificeret/lidt mere morderne udgave af Datamekaniker uddannelsen (som jeg iøvrigt selv snart er færdig med)

Mht. det med at tage lærlinge, så mener jeg at de fleste firmaer skyder sig selv lidt i foden, for de vil gerne have os når vi er færdige med uddannelsen, men de vil ikke bruge penge på at uddanne os - det holder jo ikke helt i længden !

Hvor længe har du forsøgt at finde en plads !? Jeg gik selv i ca. ½ år inden jeg fandt min læreplads og måtte endda flytte ca. 100km.

Snowball
Avatar billede themustangman Nybegynder
21. januar 2003 - 12:23 #6
Hejsa

Jeg vil give give min kommentar her også...
Jeg er selv i lære som Datafagtekniker, og har læreplads, hvor jeg har været i godt 2,5 år nu.
Jeg er godt tilfreds med det nu, men inden jeg fik læreplads sendte jeg ca. 200 ansøgninger(!). Og var derfor også ved at opgive det hele.
Grunden til at jeg fik lærepladsen, var at jeg kendte en, som kendte en... Og jeg tror det er næsten den eneste måde man kan få plads i et firma på
Avatar billede snowball Novice
21. januar 2003 - 12:40 #7
Det var rent faktisk også den måde jeg fik min læreplads på ;)

Men som sagt, det er langt fra let at få en plads, og man skal ikke give op selvom man får mange afslag.

Hvis du ikke allerede har gjort det, så kan man på sin Tekniske Skole normalt få en liste over hvilke firmaer i området der uddanner Datafagteknikere, og så er det jo bare med at få sendt en ansøgning afsted til dem !

Snowball
Avatar billede fcs Novice
21. januar 2003 - 12:50 #8
Der er jo ikke så langt fra Fyn til Als - færgen går jo fra Boyden til Fynshav. Derfor er mit bud til dig at du jo kunne kigge her: http://www.danfoss.com/jobs/DK/job.htm (Se menuen til venstre)
eller http://www.danfoss.com/jobs/DisplayJob.asp?id=1002 der står yderligere information.

Ja, jeg arbejder selv på Danfoss (i personaleafdelingen) og vi har faktisk svært ved at få kvalificerede elever hernede, så prøv at sende os en ansøgning.

Sig til hvis du har brug for mere info ;-)
Avatar billede rune.rasmussen Nybegynder
21. januar 2003 - 13:44 #9
mht. til ansøgninger:
send dem ikke som email og hvis det er et firma med en intern it afdeling så aflever den til dem fremfor deres personaleafdeling.
det virkede for mig
Avatar billede robotten Praktikant
21. januar 2003 - 15:22 #10
Brug dit netværk:
Fik selv læreplads, og er færdig her d. 21 *ssss*
Brugte mit netværk, der måske lige kendte en, der kender en osv (som før skrevet, ved det...)
Men altså, snak med hele din famile im det, jo mere du fabler, jo mere vil de huske det. Måske møder Fætter Hans en potentiel arbejdsgiver under et af hans virksomhedsbesøg i forb. med sit arbejde?
Ansøgninger giver desværre ikke rigtigt længere det udkast, der kunne øsnkes. Sendte da også selv i sin tid et halvt hundrede stykker af sted.
Avatar billede robotten Praktikant
24. januar 2003 - 12:42 #11
?
Avatar billede robotten Praktikant
29. januar 2003 - 13:11 #12
Advarsel: reager her!
Avatar billede fcs Novice
16. februar 2003 - 13:11 #13
Du har fået svar i http://www.eksperten.dk/spm/307753 Derudover har du også andre spørgsmål der er åbne. Du bedes lukke dem indenfor 72 timer. Sker dette ikke vil din bruger blive deaktiveret.

Med venlig hilsen

FCS/Coadmin
Avatar billede fcs Novice
19. februar 2003 - 16:15 #14
narhat deaktiveret grundet manglende reaktion

FCS/Coadmin