Avatar billede wendt Nybegynder
20. januar 2003 - 22:28 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

MERGE INTO

Findes der i SQL-server noget tilsvarende oracle's 'MERGE INTO' hvis ikke hvordan klarer jeg så bedst en portering af denne feature?
Avatar billede ocp Nybegynder
20. januar 2003 - 22:51 #1
Hvad gør "merge into"?
Avatar billede wendt Nybegynder
21. januar 2003 - 08:58 #2
MERGE INTO, er en slags udvidet INSERT INTO, hvor man har mulighed for enten at INSERT'e eller at UPDATE'e afhængig af om et kriterie matcher.
Avatar billede ocp Nybegynder
21. januar 2003 - 09:36 #3
Det eksisterer desværre ikke. Ellers en smart funktion.
Avatar billede websmith Nybegynder
24. januar 2003 - 08:45 #4
et eller andet ala

IF EXISTS(select * from dintabel where xxx=xxx)
begin
update dintabel
set xxx=xxx,
yyy=yyy
where xxx=xxx
end
ELSE
begin
insert into dintabel(xxx,yyy) values(xxx,yyy)
end

Det er jo nok smartest at lave det som en stored procedure du bare kalder lige meget om du skal indsætte eller opdatere, og så med ovenstående finder den selv ud af om den skal opdatere eller slette.
Avatar billede wendt Nybegynder
11. februar 2003 - 14:12 #5
Du får pointsene, Det endte ganske vist med en Update (inner join) efterfulgt af en Insert med left join. Men for det gode initiv.
Avatar billede Slettet bruger
27. februar 2006 - 10:52 #6
i mySQL kan du bruge den der hedder REPLACE INTO og laver det ligesom du ville indsætte, og findes den bliver den updated, ellers bliver den oprettet