Avatar billede handreck Nybegynder
20. januar 2003 - 20:18 Der er 36 kommentarer og
1 løsning

kan man få 2 frames til at scroll på samme tid?

Hej

Jeg har et problem med mine frames...

Jeg har en index der kalder en "main.html" og den kalder så "menu.html" og "indhold.html", indhold kalder så 2 frames, men jeg kan ikke få indhold til at scroll begge frames på en gang... jeg har prøvet i men at sætte scroll "auto" jeg har prøvet at target de 2 frames...

Her er siden jeg snakker om http://www.carlson-consult.dk

Jeg håber jeg har gjort mig selv forståelig...

Er der nogen der kan hjælpe mig, inden jeg går amok,;) ...
Avatar billede karsten_larsen Praktikant
20. januar 2003 - 21:00 #1
Du vil gerne have to frames ved siden af hinanden til at følges ad når der skal scrolles.

:-) Karsten
Avatar billede handreck Nybegynder
20. januar 2003 - 21:08 #2
ja det er lige det jeg leder efter, for som du nok kan se er der 2 scroll bars
:)
Avatar billede mik789 Nybegynder
20. januar 2003 - 21:09 #3
det er de to midterframes du vil have til at scrolle parallelt, altså den blå og den hvide, ikke? Dvs med kun én scrollbar (i den hvide frame?). Det kan jeg ikke lige se hvordan man skulle kunne. Men du kan lave midterframen (altså den blå og den hvide) som én frame der består af to lag ved siden af hinanden (blåt og hvidt). Det er jo ikke sådan at du kun vil have den blå eller den hvide del til at skifte. Som det er nu, skiftes begge frames ved klik på ét link i menuen. Så det kan du godt gøre med to lag.
Avatar billede mik789 Nybegynder
20. januar 2003 - 21:09 #4
der er ovehovedet ingen scrollbars hos mig?!
Avatar billede cygnet Praktikant
20. januar 2003 - 21:10 #5
Der er heller ikke nogen hos mig.
Avatar billede cygnet Praktikant
20. januar 2003 - 21:11 #6
En lille ting - fjern det flag. Passer overhovedet ikke ind i farverne og tekst link må være nok.
Avatar billede karsten_larsen Praktikant
20. januar 2003 - 21:13 #7
heller ingen scrolls hos  ej heller ved resize
Avatar billede handreck Nybegynder
20. januar 2003 - 21:16 #8
ok, jeg er helst fri for at bruge layers, men kan man ikke taget 2 frams. For sådan som den virker nu er det menuen der kalder 1 frame med 2 frams i, det gjore jeg da baggrunden skal være henholdsvis blå og hvid, men jeg ved ikke...
Avatar billede karsten_larsen Praktikant
20. januar 2003 - 21:17 #9
Lav det om til en frame i midten!

Hvorfor vil du have to frames???

:-) k_l
Avatar billede handreck Nybegynder
20. januar 2003 - 21:17 #10
hmmmm
Avatar billede handreck Nybegynder
20. januar 2003 - 21:18 #11
det er fordi jeg ville have siden opdelt i 2 faver
Avatar billede mik789 Nybegynder
20. januar 2003 - 21:19 #12
du kan jo også bare lave midterframen som én frame med en tabel med to celler (blå og hvid), hvis de alligevel skal være parallelle. det er da den enkleste løsning
Avatar billede mik789 Nybegynder
20. januar 2003 - 21:19 #13
du kan sagtens give hver celle i en tabel forskellig farve
Avatar billede handreck Nybegynder
20. januar 2003 - 21:20 #14
men det der med en frame midten, er det en frame midt mellem de 2 farver? ja undskyld jeg er lidt grøn i frames...
Avatar billede handreck Nybegynder
20. januar 2003 - 21:21 #15
ok
Avatar billede mik789 Nybegynder
20. januar 2003 - 21:21 #16
nej, det er én frame der består af det hvide felt og det blå felt (sådan som framesettet er bygget op med de sorte frames uden om og to topframes og en bundframe under det blå og det hvide)
Avatar billede handreck Nybegynder
20. januar 2003 - 21:22 #17
men behøver man en midterframe hvis jeg laver 2 tables, (jeg ville helst være fri for at lave den om hvis jeg kunne :)
Avatar billede mik789 Nybegynder
20. januar 2003 - 21:23 #18
hvad mener du med TO tabeller?
Avatar billede handreck Nybegynder
20. januar 2003 - 21:24 #19
undskyld en tabel med 2 celler...
Avatar billede cygnet Praktikant
20. januar 2003 - 21:26 #20
Nu ikke doven.

Du bliver nødtil at lave det om til en side i stedet. Du vil aldrig kunne lave en scrollbar der nogen indflydelse på en anden side end den aktive frame.

Så du må bare lige lave det om - tager max 10 minutter.

/cygnet
Avatar billede handreck Nybegynder
20. januar 2003 - 21:28 #21
he he ok, så jeres forslag er at lave en tabel med 2 celler (blå og hvid) ?
Avatar billede karsten_larsen Praktikant
20. januar 2003 - 21:28 #22
sådan her

<TABLE width="100" border="0">
  <TR>
    <TD bgcolor="#CC0000">&nbsp;</TD>
    <TD bgcolor="#3333FF">&nbsp;</TD>
  </TR>
</TABLE>
Avatar billede mik789 Nybegynder
20. januar 2003 - 21:29 #23
det er jo bare din indhold.html der skal bestå af både det blå og det hvide felt. I stedet for at den skal kalde to frames, skal du bare lave de to frames om til en tabel med en blå og en hvid celle.
Avatar billede karsten_larsen Praktikant
20. januar 2003 - 21:29 #24
her i blå og hvid

<TABLE width="100" border="0">
  <TR>
    <TD bgcolor="#3300FF">&nbsp;</TD>
    <TD bgcolor="#FFFFFF">&nbsp;</TD>
  </TR>
</TABLE>
Avatar billede cygnet Praktikant
20. januar 2003 - 21:29 #25
Jeps - det er løsningen på det. Men hvis du har kunne lavet den side indtil nu så burde det være til at fikse - ellers send mig dine ftp oplysniger og jeg skal fikse det.

Btw - fjern lige det flag - og så er den hvide del 10-15 pixels smallere end den blå - generede mit øje en del.
Avatar billede handreck Nybegynder
20. januar 2003 - 21:29 #26
tak det prøver jeg lige.... :)
Avatar billede mik789 Nybegynder
20. januar 2003 - 21:30 #27
nu er der vm i håndbold! smutter! prøv dig frem med den tabel. DW har meget grundig vejledning i tabeller.
Avatar billede handreck Nybegynder
20. januar 2003 - 21:31 #28
I know!!!!! med det flag, men det vil de alsår have..(desvære)
Avatar billede karsten_larsen Praktikant
20. januar 2003 - 21:31 #29
Avatar billede handreck Nybegynder
20. januar 2003 - 21:35 #30
tak Karsten men jeg prøver lige det du forslog først
Avatar billede cygnet Praktikant
20. januar 2003 - 21:37 #31
Husk at få sat en højde på tabellen. Hvis du bare sætte den på 100% hight og 100% width - så husk at netscape ikke understøtter 100% hieght. Så derfor husk at lave et baggrundbillede med dine tabel farver.

Altså et billede der er 760 bredt - og de 390 første er blå og de nøste 370 er hvide. Og lav det 4-5 pixels højt, så det ikke skal gentage sig alt for mange gange.

<table width="760" cellspacing="0" cellpadding="0" height="420">
  <tr>
    <td width="390" bgcolor="294691">&nbsp;</td>
    <td width="370">&nbsp;</td>
  </tr>
</table>

Sig til kunden det ikke passer ind. Lad dem passe deres arbejde og dig dit. De burde lytte på dig.

/cygnet
Avatar billede handreck Nybegynder
21. januar 2003 - 11:45 #32
Hej Karsten jeg brugte dit:

<TABLE width="100" border="0">
  <TR>
    <TD bgcolor="#3300FF">&nbsp;</TD>
    <TD bgcolor="#FFFFFF">&nbsp;</TD>
  </TR>
</TABLE>

det virkede, gider du ligge et svar ud så du kan få dine point...

Tak for hjælper, til jer alle...

Handreck
Avatar billede mik789 Nybegynder
21. januar 2003 - 12:03 #33
hmmn, fint nok du fik hjælp som du kan bruge. men det undrer nu alligevel lidt: hvis du selv har designet den side med et så indviklet frameset at du så ikke selv også uden videre kan se Karstens tabelløsning uden at behøve hjælp til det? det er så grundlæggende som det kan være. havde du selv lavet den oprindelige side?
Avatar billede mik789 Nybegynder
21. januar 2003 - 12:08 #34
vi andre snakkede også om tabeller men regnede ikke med at det var nødvendigt at give dig koden til noget så enkelt som en tabel med to celler
Avatar billede handreck Nybegynder
21. januar 2003 - 13:35 #35
nå ja ikke så bitter Mik..., det jeg var ude efter var en på en eller anden måde at target de 2 frames... jeg viste da godt selv hvordan jeg skulle lave de 2 tables, men jeg fik jo aldrig et svar jeg kunne bruge til at target mine frames...

Så jeg måtte jo aligevel lave tables som jeg ikke rigtigt gad, men det gjore jeg nu alligevel...

Jeg skal lukke dette spørgsmål, og det er da ok hvis du bliver lidt bitte over du ikke fik point, men du har nok ret i at det ikke var Karsten der skulle have det, men det var CYGNET FOR DENNE BEMÆRKNING: "Nu ikke doven. Du bliver nødtil at lave det om til en side i stedet"...

Er du så tilfreds mik789, og slap af det er vel ikke point der styre det her, der er vel at vi alle kan komme et step vidre i vores viden, og med hjælp fra jer er det nogen muligt, så hvis det stod til mig ville jeg give jer alle 100 point...

MVH
Handreck
Avatar billede karsten_larsen Praktikant
21. januar 2003 - 15:10 #36
Ja tak til point som lovet.

:-) Karsten
Avatar billede mik789 Nybegynder
21. januar 2003 - 17:36 #37
ok, jeg burde selvfølgelig have holdt den bemærkning for mig selv. men der er også noget takt og tone her på eksperten, og hvis flere bidrager til en løsning er det en god idé at fordele pointene eller opfordre folk til at lægge svar. det er også en god idé at se hele strengen igenneme; hvem er først, hvem har det man bedst kan bruge. og så er det sjældent én, men flere der har bidraget. jeg selv giver ofte folk point bare for at have gidet at deltage.