Avatar billede klik Nybegynder
20. januar 2003 - 10:33 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

nyhedsscript højeste id

Hej eksperter
jeg har lavet et simpelt nyhedsscript, og det virker fint, men problemmet er at jeg gerne vil lave en side der viser den nyeste nyhed, dvs den med det højeste id nr. hvad skal jeg skrive ?

<?php
$connection = mysql_connect("localhost", "jens", "7913");
mysql_select_db("nyheder", $connection);

$result = mysql_query("select overskrift, tekst from nyheder where id = 'hvad skriver jeg her??'");

$row = mysql_fetch_array($result);
print "$row[overskrift]<br>
      $row[tekst]";
?>
på forhånd tusind tak
Jens
Avatar billede martinhrj Nybegynder
20. januar 2003 - 10:40 #1
select overskrift, tekst FROM nyheder ORDER BY id LIMIT 0, 1

Så får du sorteret nyhederne med id som index... og får max 1 resultat.
Avatar billede disky Nybegynder
20. januar 2003 - 10:41 #2
select max(id) from tabel;

hvor 'id' er dit id, og 'tabel' er navnet på din tabel.

p.s. Post venligst ikke php kode i dette forum, her snakker vi om MySQL og ikke om PHP.
Avatar billede martinhrj Nybegynder
20. januar 2003 - 10:42 #3
prøver lige igen :)

select overskrift, tekst FROM nyheder ORDER BY id DESC LIMIT 1

For meget copy paste... DESC betyder at den sorterer fra top til bund...  og limit 1 at der kun skal være et resultat
Avatar billede klik Nybegynder
20. januar 2003 - 11:04 #4
martinhri, kan du ikke lige skrive et svar!, så du kan få point, og det ville være super hvis du kunne henvise til en god begynderguide.
tak for hjælpen
Avatar billede martinhrj Nybegynder
20. januar 2003 - 11:09 #5
Hmm... en god begynder guide... Jeg har ikke lige nogle på nettet, men da jeg startede, fik jeg utroligt meget ud af "Start på SQL" fra IDG-forlaget! Den er ganske brugervenlig, men det bedste ved den, er at den er kanon som opslagsbog, hvis man ikke lige bruger SQL så ofte, og derfor ikke har det hele i hovedet!
Avatar billede martinhrj Nybegynder
20. januar 2003 - 11:09 #6
Den kan forresten fåes for kr. 69.-
Avatar billede klik Nybegynder
20. januar 2003 - 11:11 #7
den må jeg se at få købt, forløbig tak