Avatar billede lexcarter Nybegynder
28. oktober 2000 - 10:34 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

Forbinde netværk via modem.

Jeg har et netværk hjemme med 2P PC\'er og en router. Sidste uge havde jeg også via netkort sluttet en bærbar på netværket. Nu er spørgsmålet så:
Hvordan kan jeg via modem fra den bærbare slutte mig til netværket.
Avatar billede goulduck Nybegynder
28. oktober 2000 - 21:13 #1
Er det en ISDN router eller ADSL?
Avatar billede lexcarter Nybegynder
29. oktober 2000 - 12:27 #2
cisco - ADSL
Avatar billede boris Mester
29. oktober 2000 - 19:38 #3
Skal det forstås sådan, at du har den bærbare med ud i samfundet og vil koble den på netværket hjemme via modemer?
Avatar billede goulduck Nybegynder
29. oktober 2000 - 22:58 #4
Så ville en NT med RAS installeret nok kunne gøre det!
Avatar billede lexcarter Nybegynder
30. oktober 2000 - 00:14 #5
Præcis son boris skriver.
Den bærbare kører win98se, PC\'erne hjemme kører hhv. 95 og 2000.
Problemet er vel noget med at Gateway er routeren når jeg er hjemme, men er worldonline når jeg er ude.
Avatar billede goulduck Nybegynder
30. oktober 2000 - 07:05 #6
Jeg tror ikke at der er nogen problemer .. det er bare at stille en RAS server op derhjemme, så kan du ringe ind til den og komme på netværket.

Ellers skal det køre med VPN, hvis du skal ringe op til Worldonline med din bærbar.
Avatar billede lexcarter Nybegynder
30. oktober 2000 - 12:26 #7
Hvad er en RAS server?
Avatar billede boris Mester
30. oktober 2000 - 16:08 #8
Ras er en Remote Access Server.
Det er en funktion i NT, som både bruges til at kalde op til internet (ligesom netværk via modem) - hvilket du nok ikke har brug for - OG til at andre kan ringe til din computer og koble sig på nettet via modem.
Dvs at du kan lade modemet tage telefonen når du ringer hjem med den bærbare.
Og logge dig på dit eget private net den vej.
Så alt du behøver er, at en af computerne har NT og er koblet til et modem.
Avatar billede swamp Nybegynder
02. november 2000 - 02:56 #9
hmmm, jeg vil gætte på at du kører WOL adsl? (udfra Cisco routeren)
Eftersom WOL\'s ADSL service ikke på nogen måde er koblet sammen med tele DK\'s normale telefon service, vil du få nada ud af at sætte en RAS server op på den! du kan jo ikke ligefrem ringe til ADSL routeren. (som Boris foreslår ville det kræve en ekstra tlf. linie) Mit Foreslag til en løsning ville være at anskaffe dig et gratis internet abonnement (dem er der jo rigeligt af for tiden) og så køre noget software, evt. PC anywhere, til at koble de 2 pc\'er sammen.
Den bærbare ringer så op til gratis-internet og derfra kobler den sig via IP adressen på din router op til dit hjemme netværk.
Avatar billede boris Mester
02. november 2000 - 08:03 #10
For lige at rette en misforsåelse:
En ekstra telefonlinie vil nok være lidt overdrevet.
RAS skal ikke have noget at gøre med routeren. Ved hjælp af RAS kan du gå direkte ind på dit lokale net via den computer, der har RAS.
Det sker sådan:
Den bærbares modem ringer fra et sted ude i samfundet til dit alm. telefonnummer, samtidig med at RAS-modemet er indstillet til at MODTAGE opkald.
Og så logger du dig ind på dit net og er på som om du var der hjemme.
Det kræver intet internet abonnement, men koster kun telefontakst.
Det er en forholdsvis enkel løsning.
Jeg vil på ingen måde afvise swamps forslag om at etablere forbindelse via internet, men det lyder for mig mere kompliceret, ikke mindst m.h.t. sikkerhed.
Avatar billede lexcarter Nybegynder
02. november 2000 - 13:43 #11
->Boris
Send et svar, så får du the points
Avatar billede bamsefaren Nybegynder
02. november 2000 - 14:01 #12
Man kan nu godt åbne for et par porte på Ciscoen og på den måde få direkte adgang til computerne via PCAnywhere på ADSL\'en (således at man ikke behøver at køre med et modem der tager imod opkaldet).
Men jeg tror ikke det er det du har brug for Linus. Correct me if Im wrong, men du vil vel ikke have at man kan fjernstyre dine computere? Blot fil-adgang? Right?
Hilsen Bamsen
Avatar billede swamp Nybegynder
02. november 2000 - 15:36 #13
Boris >> Shory story even shortere ..
Jeg gik ud fra at Lexcarter ikke har nogen tlf. forbindelse i forvejen, kun ADSL. (ligesom mig selv :).
Derfor er det jo en nødvendighed idet han kører med WOL ADSL at få installeret et ekstra telefon stik til en almindelig analog telefon.
---men ellers er vi da enige at RAS også vil virke fint *S*
Avatar billede boris Mester
02. november 2000 - 14:52 #14
Svar:
Så håber jeg, det er noget du kan bruge.
Husk hvis du bruger RAS at have et password, som er svært at hitte ud af, for andre kunne finde på at bruge forbindelsen.
Avatar billede lexcarter Nybegynder
03. november 2000 - 11:41 #15
Hey ho! Bamsefar!
Jens\' bærbare skal have filadgang til mit og Hansis net - Thats it.
Avatar billede bamsefaren Nybegynder
03. november 2000 - 11:49 #16
Jeg vil tro at en gang Symantec PC Anywhere vil kunne gøre det. Og jeg ved jo at du har telefonlinje ind i huset og at du et eller andet sted har et gammelt modem. Så hent en prøveversion her: <BR> https://enterprisesecurity.symantec.com/Content/TrialwareForm.cfm?PromoCode=Trialware&ProductID=2&PID=825047&SSL=Yes <BR>
Og tjek det ud. Så hjælper jeg gerne med resten. Det skal forøvrigt både installeres på den maskine der skal adgang til, men også på den bærbare.
Avatar billede bamsefaren Nybegynder
03. november 2000 - 11:50 #17
Øv den understøtter ikke HTML denne tagwall, men du fik vel hele URL\'en :-)
Avatar billede lexcarter Nybegynder
03. november 2000 - 14:49 #18
Jeg checker det i morgen - CZ!