Avatar billede fcs Novice
19. januar 2003 - 13:26 Der er 73 kommentarer og
2 løsninger

Udfordring til grafikerne: Design af Whisky-site

Hej Folkens.

Jeg vil til at starte et godt site om med alverdens viden om skotsk single malt whisky - en slags leksikon over whisky. Jeg er ikke den store designer eller koder, så jeg kommer sikkert til at trække en del på eksperten i det næste stykke tid ;-)

Jeg har derfor brug for at finde ud af hvordan mit design skal se ud. Nedenfor har jeg listet nogle tanker om sitets form og funktion. Jeg er godt klar over at det måske er nogle ideer der er svære at udtrykke gennem et design, men det er jo derfor der er udfordring for selv den dygtige grafiker i dette spørgsmål ;-)

Det er vigtigt at designet er klart simpelt og funktionelt uden for mange "dikkedarer" - det skal være stilrent og æstetisk, men frem for alt hyggeligt. Det skal nemlig afspejle stemningen ved at nyde en god whisky: varme, glæde, hygge og nydelse. Det vil sige at jeg primært forestiller mig nogle lidt mørkere og varme farver ;-) Et eksempel på et roligt, varmt og "hyggeligt" design kunne være http://www.whiskyweb.com/ , som jeg dog synes er for mørkt/dunkelt.

Jeg forstiller mig at menuen skal være i venstre side, da der sikkert kommer en del punkter og en "top/bund"-placering sikkert ikke ville kunne rumme menuen grundet min formodning om størrelsen. Dog er jeg selvfølgelig åben overfor ideer ;-)

Det er vigtigt at der på sitet er mulighed for at formidle en masse information, primært tekstmæssigt, men også gennem fotos og illustrationer. Baggrundsfarven og tekstfarve skal derfor være "læsevenlig".

Eftersom min yndlingswhisky er Ardbeg (og jeg synes at den grønne farve på deres website www.ardbeg.com er ret fed) ville det være lækkert hvis den kunne indgå, men det er absolut ikke et krav. Koden for denne farve er r:101 g:101 b:50. Faktisk skal farven ikke indgå hvis det på nogen måde forstyrrer/ødelægger muligheden for at de ovennænte ønsker kommer til udtryk i designet.

Jeg ved godt at det er en stor opgave og credits for designet vil naturligvis blive lagt på sitet. Jeg håber at du har mod på at tage udfordringen op og at de ting jeg har skrevet i spørgsmålet kan inspirere dig selvom det måske er store krav. Personligt har jeg ret svært ved at definere hvordan et site ser hyggeligt, varmt og æstetisk rent ud, men folkene herinde har jo tidligere bevist at de er dygtige grafikere.

Jeg håber at I er friske på at give et par bud på hvordan sådan et site ser ud. Det er helt fint "bare" at lave det som et sammenhængende stykke grafik, jeg skal nok selv "klippe" det ud og lave HTML'en der skal ligge bag.

Der vil være point til alle, men selvfølgelig går størstedelen eller alle til det design der vælges. Hvis der ikke kommer et forslag der er brugbart vil jeg naturligvis uddele nogle point som "tak for forsøget" til dem der er kommet med et alvorligt bud.

Med venlig hilsen og håb om nogle gode bud.

Slainthe (skål på gælisk)

FCS

P.S.: Skriv gerne lige en kort kommentar herinde om at du evt. går igang med at lave et design - så kommer jeg ikke til at lukke før alle har haft mulighed for at komme med deres bud ;-)
Avatar billede fcs Novice
19. januar 2003 - 18:24 #1
Kan det virkelig være sandt: Er der ikke nogen herinde der har mod på sådan en udfordring ;-)
Avatar billede chokobear_dk Nybegynder
19. januar 2003 - 18:54 #2
følger lige dette spm. da det lyder interessant.
Avatar billede hyttemeier Nybegynder
19. januar 2003 - 20:09 #3
Jeg har tænkt mig at kigge på det i aften og imorgen. Uden dog at kunne sige om jeg kan få nogle gode ideer...

Hvilken størrelse skal det være i? (Jeg laver et billede du selv kan klippe op, og det er bedre det er for stort end for lille)

/Hyttemeier
Avatar billede fcs Novice
19. januar 2003 - 20:24 #4
Umiddelbart regner jeg med at sitet skal være i 800*600, da det vist stadig er den mest gængse opløsning på nettet. Hvis du laver det større end 800*600 kan jeg sikkert finde ud af at sætte størrelsen ned selv ;-)

Jeg glæder mig til at se dit bud
Avatar billede fcs Novice
20. januar 2003 - 07:23 #5
Ups, jeg glemte lige: Jeg ved ikke om det skal være sådan, men jeg forstillede mig at designet ikke skulle være alt for "kantet", emn mere blødt og rundt for at det bliver hyggeligt, men igen: Jeg er absolut åben overfor forslag ;-)
Avatar billede hyttemeier Nybegynder
20. januar 2003 - 23:05 #6
Nogen idé om hvor mange menupunkter du kan få brug for?
Avatar billede cozey Nybegynder
20. januar 2003 - 23:07 #7
Kigger måske på det imorgen, hvis tiden er der ...
Avatar billede hyttemeier Nybegynder
21. januar 2003 - 00:50 #8
Her er der et par forslag fra mig. Det første her er den del jeg selv synes om:
http://myplace.dk/hyttemeier/whiskey/eksperten2.jpg

Det har jeg arbejdet lidt videre på, men jeg synes ikke helt det spiller... Hvis du ved hvad siden skal hedde, ville det være rart at vide :)
Billedet af kaminen er med fordi jeg synes kaminild er hyggeligt...
http://myplace.dk/hyttemeier/whiskey/eksperten1.jpg

/Hyttemeier
Avatar billede hyttemeier Nybegynder
21. januar 2003 - 00:51 #9
Har du evt. nogle gode billeder der kan bruges på siden??? F.eks. et glas med whiskey, eller en flaske eller noget lignende...

/Hyttemeier
Avatar billede fcs Novice
21. januar 2003 - 10:09 #10
Hejsa.

Først og fremmest tak for de gode forslag - det er fedt at se ;-)

Mht. til en eventuel menu, så kunne jeg tænke mig at den måske blev lidt i stil med http://hjem.get2net.dk/arntsen/eksperten/menu/menu10.htm (hvis jeg må bruge den, jeg har ikke spurgt endnu. Derudover skal jeg have videreudviklet den, så den kan indeholde underpunkter til underpunkterne, men det kommer senere.) Det kan være at menuen ryger på i toppen, men kan den holdes i siden vil jeg nok foretrække dette. Det kan dog godt være at informationsmængden er så stor at det vil være bedst at have så meget plads på skærmen som muligt til at præsentere informationen og så skal menuen være i toppen. Hovedpunktet er, at jeg forventer at bruge en slags "folde ud" menu, så derfor behøver I ikke i designet at lave den helt store plads til menuen. Der er mere end rigelig plads til emnuen på http://myplace.dk/hyttemeier/whiskey/eksperten2.jpg ;-)

Med hensyn til de konkrete forslag:
http://myplace.dk/hyttemeier/whiskey/eksperten2.jpg >> Jeg synes at tønderne i det nederste højre hjørne er gode, dog er tønden ved menuen for stor. Generelt er designet pænt og nydeligt, men lidt for kedeligt. Jeg ved godt at det er et stort krav at stille, men jeg savner noget nyt/kreativt/specielt ;-) Derudover er det en kende for mørkt - som jeg nævnte synes jeg at http://www.whiskyweb.com/ er en lille smule mørk, dog lyser de brune nuancer flot op i top og bunden af http://www.whiskyweb.com/ med lækkert "blødt" farvespil og det er noget af det jeg savner. Derudover synes jeg måske at designet er en lille smule "groft" (det er ikke det rigtge ord, men det er det bedste jeg kan komme på lige nu - det jeg mener er, at jeg nok søger et mere forfinet og elegant design - i mangel af bedre ord og måder at beskrive det på).

Mht. http://myplace.dk/hyttemeier/whiskey/eksperten1.jpg er jeg enig med dig - pejsen signalerer hygge, men den passer ikke rigtig ind.

Jeg kender ikke adressen på siden endnu - jeg venter på at den guddommelige inspiration rammer mig ;-)

Jeg har faktisk heller ikke noget grafik/billeder til siden som jeg vil bruge.... jeg vil lave sitet fra bunden og derfor har jeg ikke villet lede efter noget som andre har brugti forvejen.

Du må endelig ikke tage ovenstående kritik personligt. Jeg synes at det er et godt og gedigent stykke arbejde du har lavet-  det er måske bare ikke lige det jeg søger. Hvis du ikke har lyst til at arbejde videre med det, så er det helt fint med mig - du skal nok få nogle point alligevel som tak for hjælpen ;-)

Med venlig hilsen

FCS / Peter B.
Avatar billede fcs Novice
21. januar 2003 - 10:14 #11
Ups, glemte lige:

Cozey>> Det vil jeg glæde mig til at se nærmere på ;-)
Avatar billede hyttemeier Nybegynder
21. januar 2003 - 10:24 #12
Jeg vil såmænd gerne arbejde videre med det :) Jeg ville bare se hvad du syntes.
Jeg sætter lige de små grå igang igen senere idag :)

/Hyttemeier
Avatar billede fcs Novice
21. januar 2003 - 10:39 #13
Fino - jeg glæder mig til at se mere ;-)
Avatar billede hyttemeier Nybegynder
21. januar 2003 - 11:44 #14
Her er der et nyt forsøg, jeg har arbejdet med væsentligt lysere farver og gjort det mindre simpelt end det første. Problemet er bare at jeg mangler noget grafik, og nogle stikord du forbinder med whiskey.

Tag et kig på det og prøv at komme med nogle flere ord/ting du associerer med whiskey, så kan det være jeg kan finde på noget grafisk :)

http://myplace.dk/hyttemeier/whiskey/eksperten3.jpg

/Hyttemeier
Avatar billede fcs Novice
21. januar 2003 - 18:13 #15
Hej Hyttemeier.

Farverne er blevet lysere og det har hjulpet - dog er de ikke så varme og hyggelige. Pejsen synes jeg stadig lavere mere raveage end godt er. Selve designet er lidt for kedeligt - der er set mange sites som dette og det er noget af det jeg prøver at undgå. Alle single malt whisky'er er unikke og det skal sitet også gerne være.

Det er svært at komme med flere stikord end dem jeg allerede er kommet med i spørgsmålet. Nogle whiskyer er barske, andre fløjsbløde. Det er nok netop dette der er problemet for mig i denne fase. Jeg har selv svært ved at definere hvad det er jeg vil have, da jeg ikke selv er klar over det ;-) Jeg er dog overbevist om at når jeg ser det rigtige bud, så ved jeg med det samme at den er der.

Du må meget gerne sende mig en kopi af tønderne - også gerne enkeltvis, da de sikkert kan være gode at benytte et eller andet sted på det endelige site. Det er jo ikke sikkert at det er dit design der bliver brugt ;-) Du er dog sikret en god portion point for din ihærdige indsats. Send dem gerne til eksperten@brauns.dk

Jeg er ked af at jeg ikke kan precisere det yderligere, men min hjerne er kortsluttet og det var også en af grundene til at jeg oprettede dette spørgsmål - at få inspiration ;-)

Hygge

FCS
Avatar billede hyttemeier Nybegynder
21. januar 2003 - 20:48 #16
Hvis du kan svare på følgende spørgsmål, prøver jeg igen om jeg kan lave noget, men ellers har jeg for lidt at arbejde med:

1. Højden på siden skal den være dynamisk, eller skal det være fast højde med en scrollbar som på whiskeyweb?

2. De farver jeg har brugt indtil nu har være enten mørke og varme/hyggelige synes jeg, eller blege og fisede :) Er det en mellemting jeg skal ramme, eller skal jeg holde det i lyse farver og forsøge at gøre dem hyggelige?

3. Hvor er det hyggeligst at drikke whiskey? (tænker her værtshus, hjemme etc.)

4. Hvis designs'ene fra før er for firkantede har du så et forslag til en anden "form"?

5. Kan du fortælle hvad single malt whiskey'en er lavet af, jeg forstår ikke lige det der står på whiskeyweb :)

Jeg ligger en zip-fil med tønderne her (fylder ca. 330 kb): http://myplace.dk/hyttemeier/whiskey/barrels.zip

og du er velkommen til at bruge dem hvis du kan :)

/Hyttemeier
Avatar billede hyttemeier Nybegynder
21. januar 2003 - 20:49 #17
Ups ja forresten sender også lige en mail med tønderne, men de skal jo også være tilgængelige her så vidt jeg ved ;)
Avatar billede fcs Novice
21. januar 2003 - 22:46 #18
Tak for mailen - jeg har fået den, det er fint - nu har jeg ihvertfald tønderne og det er fint at de også er tilgængelige for andre ;-)

Nu til dine spørgsmål:

1. Dynamisk højde er vel nok et nødvendigt onde ;-)

2. En mellemting - altså knap så mørke som i starten, men mere varme. Måske lidt i stil med http://www.highlandpark.co.uk/

3. Afhænger af situationen: En varm rund whisky er god i lænestolen foran pejsen, mens en barsk stærk whisky med smag af tang, tjære, hav og tørv er fuldstændig uovertruffen når man står ude i den barske natur. En frisk ung whisky kunne være god som drink efter maden, mens en gammel og fyldig whisky vil være formidabel med en cigar.

4. Det er netop der jeg har problemer med ar formulere hvad det er jeg ønsker. Jeg har ikke noget imod at designet er delt ind i kasser på selve siden, men den overordnede oplevelse skal være blød (dette mener jeg er gældende for http://www.whiskyweb.com/). Giver det mening?

5. Whisky er lavet af byg. Byggen blødes op med vand og begynder at spire. Dette omdanner stivelsen i byggen til sukkerstoffer. Den opblødte byg tørres over åben ild for at spiringsprocessen ikke skal bruge alle sukkerstofferne i byggen. Nu har man malt. Malten knuses til en slags groft mel og blandes igen op med varmt vand. Nu trækker sukkeret ud i vandet og når det er sket filtrerer man vandet. Man har nu en meget sukkerholdig væske. Den kommer man nu en masse gær i og gæren omdanner sukkeret til alkohol. Når gæringen er slut pumpes den alkohol-holdige væske (ca. 7-9% alkohol) over i et destillationsapparat. Her varmes væsken op og alkoholen fordamper. Denne damp opsamles i et andet destilationsapparat, hvor den bliver til væske igen. Nu varmes væsken op i apparat nummer to og fordamper igen. Det første der fordamper er meget flygtige alkoholer, som ikke smager godt og de ledes derfor tilbage til destillationsapparat nummer 1 (skotter er næringe, så intet må gå til spilde). Den midteste del dirrigeres over i en tank og den sidste del, som heller ikke smager godt, ryger over i apparat nummer 1. Det der er gået i tanken (den midterste del) hældes nu på fade (tønder), som får lov til at ligge i et antal år. Det skal minimum ligge i tre år ellers må det ikke kaldes whisky. Hvert år fordamper der ca. 2% fra hvert fad - dette kaldes "Englenes andel". Når man mener at whiskyen ikke skal lagres længere, typisk efter 8-15 år, fortyndes den til ca. 43% og tappes på flaske. Nu kan den så sælges og nydes af os andre ;-) Dette var blot en kort gennemgang - jeg kunne fortsætte i timer omkring de enkelte detaljer ;-)
Jeg håber at det var fortalt på en forståelig måde - jeg er nok ikke den bedste til at forklare det.

Jeg har fuld forståelse for hvis du dropper at gå videre med dette projekt. Jeg er helt klar over at jeg er en besværlig "kunde" ;-)
Avatar billede hyttemeier Nybegynder
22. januar 2003 - 18:23 #19
Jeg vil gerne kigge på det en gang til, men jeg har desværre ikke tid idag og nok heller ikke imorgen. Er det så for sent?

/Hyttmeier
Avatar billede fcs Novice
22. januar 2003 - 19:35 #20
Nej, der er ingen deadline, da det er et hobbyprojekt. Det vigtigste for mig er, at det bliver gjort ordenligt og rigtigt fra start af ;-)
Avatar billede fcs Novice
22. januar 2003 - 19:39 #21
Der var lige en bruger der spurgte om en vurdering af hans nye design. Han havde nogle små billeder, som er rigtig gode i farverne. Se mere her: http://www.eksperten.dk/spm/308370 og sitet der blev vurderet: http://jacobandersen.dk/ det er de mørke billeder på http://jacobandersen.dk/postnuke-phoenix-0.7.2.3/html/modules.php?op=modload&name=Topics&file=index jeg snakker om ;-)
Avatar billede chokobear_dk Nybegynder
23. januar 2003 - 10:17 #22
http://jacobandersen.dk/postnuke-phoenix-0.7.2.3/html/index.php hmm du mener dem med den brunlige farve eller hva, for det er sku ikke så svært.
Da du siger der ikke er nogle deadline, er det så muligt at komme med forslag fredag/lørdag, skal nok prøve på den inden, men jeg kan ikke garantere
Avatar billede fcs Novice
23. januar 2003 - 11:18 #23
Chokobear_dk>> Jeps, de små firkantede billeder med de varme brunlige farve. Det er lige dem jeg mener, for de er meget varme og bløde. Jeg lukker først spørgsmålet når alle der har sagt at de vil komme med et bud, rent faktisk har smidt deres bud ;-)
Avatar billede fcs Novice
23. januar 2003 - 11:18 #24
Cozey>> Kommer der også et bud fra dig eller hvordan ser det ud med det?
Avatar billede Jacob A Nybegynder
24. januar 2003 - 00:10 #25
fcs og Chokobear_dk>> mine små brune billeder har jeg fundet på http://www.akki.lu/modules.php?op=modload&name=Downloads&file=index&req=viewsdownload&sid=1  Der er lidt flere i samlingen end dem jeg har brugt - tænkte at de måske kunne give lidt inspiration, til jer som selv kan hitte ud af at lave flotte billeder
Avatar billede fcs Novice
24. januar 2003 - 17:30 #26
Takker for linket - det er super.
Avatar billede chokobear_dk Nybegynder
24. januar 2003 - 23:13 #27
Avatar billede hyttemeier Nybegynder
25. januar 2003 - 16:37 #28
Har stadig ikke tid til at kigge på det...

Chokobear_dk >> Jeg synes det er kanonflot, men hvis det store billede er ment som en baggrund i tekstruden kan det da blive noget hø at skrive noget der er læsbart over det hele ;)

/Hyttemeier
Avatar billede hyttemeier Nybegynder
25. januar 2003 - 16:38 #29
Chokobear_dk >> Nåh ja, hvor finder man forresten sådan nogle billeder henne? Jeg kender kun freefoto.com er der andre sites?

/Hyttemeier
Avatar billede atf_nova Nybegynder
26. januar 2003 - 15:14 #30
længe siden jeg har været her på E ..såå tror også jeg vil prøve med et bud

kommer igen om lidt
Avatar billede hyttemeier Nybegynder
26. januar 2003 - 15:20 #31
fcs >> Jeg har ikke tid til at komme med flere bud desværre.... :) Håber du får hvad du søger.
Avatar billede chokobear_dk Nybegynder
26. januar 2003 - 15:24 #32
hmm hey nova: længe sidan man har set dig

hmm hvad hedder den fede font du har på danishdesign.dk
Avatar billede atf_nova Nybegynder
26. januar 2003 - 15:28 #33
ja har været busy =)

fonten...mmmm den hedder vist noget med Actors guide ..tror jeg nok.
Avatar billede chokobear_dk Nybegynder
26. januar 2003 - 19:56 #34
er du sikker det er umuligt at finde den :o)
Avatar billede chokobear_dk Nybegynder
26. januar 2003 - 20:55 #35
er du sikker på at det er den, den er umulig at finde.

Det var det jeg mente
Avatar billede fcs Novice
27. januar 2003 - 17:59 #36
Hej allesammen. Jeg har været væk på weekend, så jeg har ikke lige været forbi min "postkasse" og eksperten. Derfor kommer der først svar nu ;-)

Chokobear>> Jeg kan ikke komme ind på http://www.indbrudstyv.dk:8081/chokobear/hehe.gif .... Men det lyder spændende ;-)

Atf_nova>> Hej søde, lang tid siden vi sidst har set dig herinde.... Jeg vil meget gerne se et bud fra dig... Du har jo hjulpet mig før med stor succes ;-)

Hyttemeier>> Tusind tak for din indsats, du har leveret et kanon stykke arbejde og der skal nok falde point til dig ;-)
Avatar billede atf_nova Nybegynder
27. januar 2003 - 18:03 #37
Hej FCS =)

her er mit forslag.

http://www.danishdesigns.dk/pro/whiskey.html

( grafik ikke optimeret her i preview )

Sitet endten dynamisk eller Iframe m/scroll ( vertikalt/horisontalt? )

kan også godt klippe den for dig... med sliceguide ;)

OG kan også godt sætte den op i kode, men for andet end E-point =)

/nova :)
Avatar billede fcs Novice
27. januar 2003 - 21:36 #38
Atf_nova>> Hot diggeti damn (lydsprog), det ser dæleme godt ud. Jeg har dog lige et par spørgsmål:

Når du skriver "grafik ikke optimeret her i preview" er det så grunden til at billedet er lidt "fuzzy" (alså lidt låddent? Det er ikke fordi jeg mener at det ligner ham manden med det store skæg der laver musik til tv) ;-)

Jeg ved endnu ikke om det skal være dynamisk eller med en scrollende iframe, men jeg hælder nok mere og mere til at sidens længde skal være dynamisk, da der skal formidles en del informationer og jeg hader scrollbars midt i designet, som deer jo vil komme med en iframe.

Jeg kan godt lide det ovale look - det er lækkert, men bliver det ikke lidt kantet i siderne? Ville det ikke blive pænere hvis ovalen blev ført hele vejen rundt? Hvad synes du?

Derudover er der noget omkring den brune bue ved logoet (som egentlig er meget pænt, men det kan vi rette senere. Jeg kan godt se at jeg snart bliver nødt til at finde på et navn til siden, så logoet kan komme til at passe ind....

Hvad er din ide med de tre billeder i bunden? Er det en slags genveje eller en undermenu?

Lad mig høre fra dig - jeg glæder mig allerede (o:

Hygge

FCS

P.S.: Det ville være rigtig rart hvis du kunne slice det for mig, men det finder vi ud af til sidst. Jeg mangler stadig at kunne komme til at se chokobears forslag. Mht. kodningen må jeg nok heller påtage mig den opgave selv. Jeg har netop bestilt et hæfte om php, så med hjælp fra det og eksperterne herinde skal det nok gå ;-)
Avatar billede fcs Novice
27. januar 2003 - 21:42 #39
Ups, glemte lige: Hvor bredt er designet? Jeg vil gerne op på 800, da der så bliver mere plads til info/tekst. Ville de ødelægge noget eller er der en bagtanke med den bredde du har give designet?
Avatar billede atf_nova Nybegynder
27. januar 2003 - 22:08 #40
hey FCS =)

yep - billedet er lidt vattet at se på, da det ikke er vist i originale kvalitet. Det bliver selvfølgelig optimeret ved endelig slice.

om det skal være dynamisk eller iframe er jo for så vidt ligegyldigt lige nu - det afgør du jo bare når du endeligt skal til at kode.

det ovale look startede jeg oprindeligt med en hel oval - og tro mig, det så forkert ud. Som den er der viser den blandingen af det runde og det kantede, på en mere aframmet måde - det ville ikke være tilfældet hvis ovalen var hel. Jeg tror den ville komme til at ligne noget fra "pigs in space", Muppet Show ;)

logoet er rent intermisstisk - og den brune bue bagved var jeg selv lidt i tvivl om - om den skulle fortsætte i den modsatte side eller slå et andet sving eller bare være som den er nu.

billederne i bunden er til whatever du nu skal ha' på - da jeg jo ikke kender til dit egentlige indhold og menupunkter o.s.v. er de billeder bare for at statuere et eksempel på hvad bunden kan bruges til og også hvordan man kan "kontra-dekorere" bunden ved hjælp af små billeder/iconer i forhold til den meget billedlige top.

selvfølgelig slicer jeg den da bare for dig ..og du får en sliceguide med i hatten :)

Størrelsen er 720 x 440 , som svarer til den browser-plads der er i et vindue ved en opløsning på 800 x 600 - d.v.s. der er taget højde for browsermenu og browser-scrollen.  Så 720 x 440 er altså et standard format ved design til mindst en bruger-opløsning på 800 x 600.

sig endelig til når du har fundet et navn, så der kan bikses et flot logo sammen dig =)

znakzz

/nova
Avatar billede atf_nova Nybegynder
27. januar 2003 - 22:21 #41
btw... husk lige på når du skal finde et sted at lægge siden, så kan jeg også hoste den for dig =) ... for en 20,- eksl. moms pr. måned  =D
Avatar billede fcs Novice
27. januar 2003 - 22:25 #42
Halløj igen ;-)

Jeg glæder mig til at se den i helt skarp kvalitet ;-)

Mht. ovalen har du sikkert ret i at den kommer til at ligne en flyvende tallerken. Dog synes jeg at det bliver svært at udnytte bunden når den er oval - det kunne jo tænkes at man ville have noget tekst (copyrigt), links eller andet til at stå dernede. Bliver den meget firkantet at se på hvis man ikke laver den oval, men bare lader den brune farve være kanten?

720*440.... Ok, jeg kan forstå den med de 440 på grund af knapperne i toppen af browseren, men hvordan kan scolbaren "stjæle" 80 pixels i bredden? Det kan godt være at det bare er mig der er langsomt opfattende (er jo over 30 nu), men er 80 pixels ikke en meget bred scrollbar?

Mht. til slicing og sliceguide: Du er bare en skat ;-)
Avatar billede atf_nova Nybegynder
27. januar 2003 - 22:31 #43
tjoh..80 til scroll er vel meget men der er også taget højde for dem der har stationær taskbar i siden og evt. programmer så som ICQ.  Det er viden direkte fra webdesigner skolen =)

vi kan godt se hvordan en evt. alm. kantet bund ville se ud.. den ville nok nærme sig formen som en vin/spiritus etikette..hvilket jo bestemt ikke ville gøre noget i dette tillfælde =)

=)
Avatar billede fcs Novice
27. januar 2003 - 22:47 #44
Jeg kan godt se din pointe, men jeg synes bare at 80 pixels er meget, specielt taget i betragtning at billedet i venstre side allerede tager en del plads og der som sagt skal formidles en stor mængde information på siderne.... Den fontstørrelse du har brugt på dit preview er måske nok lige lille nok i forhold til at der forhåbentlig er folk der vil tilbringe mange timer med at læse på mit site ;-) - Men det kunne man jo afhælpe med en lidt større font og lidt mere plads til teksten.... På den anden side, så er det jo dig der er den professionelle designer-heltinde og mig der er den uvidende bondeknold, så...... Jeg ved dæleme ikke hvad der er bedst. At folk evt. har ICQ kørende har jeg ikke specielt lyst til at tage hensyn til, da de bare kan minimere den ;-) Men jeg kan godt se din pointe med taskbaren.... Hm, gad vide hvor mange der har deres taskbar i siden istedet for i bunden?

Mht. etiketten har du jo så ganske givet ret - det havde jeg ikke selv tænkt på.

Nå, jeg vil smutte i seng - vi snakkes ved senere.

Godnat (o:
Avatar billede atf_nova Nybegynder
27. januar 2003 - 23:24 #45
jeg har taskbaren i venstre side =)..dog ikke stationært, den ligger i auto-skjul.
Med hensyn til den fontstørrelse du ser på previewet, så er det photoshops manglende evne til at svare til den egentlige font størrelse via web.. du skal nok hen og bruge en 11'er eller 12'er for at man ikke skal sidde med sammenknebne øjne.
Når nu vi har snakket om lidt ændringer her og der så vil jeg komme med et revideret forslag, hvor jeg vil strække den lidt i bredden =)..så må du jo se hvad du syntes bedst om.

gutnajt bondeknold =)
/nova
Avatar billede fcs Novice
28. januar 2003 - 21:04 #46
Til designer-heltinden:

Jeg glæder mig til at se dit revidere udkast...... Faktisk ret meget (o:

Bondeknolden
Over and out
Avatar billede atf_nova Nybegynder
28. januar 2003 - 22:52 #47
Avatar billede fcs Novice
29. januar 2003 - 08:15 #48
Hej søde.

Den synes jeg er ret fed - men jo mere jeg kigger på den, jo mere synes jeg at den mangler lidt liv. Det er som om den er lidt "død i kanten". Kunne man tage den brune kant og lave den lidt levende, f.eks. ved at få det til at se ud som whisky i et glas, som i top og bund på http://www.whiskyweb.com/ (Den er dog lidt sløret - den må gerne stå skarpere. Kan det lade sig gøre og vil det se pænt ud?) Derudover er buen i toppen stadig en smule "fuzzy" er det bare sådan den ser ud eller er den ikke helt optimeret

Hvad sker der neden under billedet med flasken hvis jeg laver siden dynamisk? Der kommer vel et sort hul? Har du nogen ideer til hvad man kan lave der?

Den "stribe" som menuen sidder i fortsætter jo ud over kanten. Jeg går ud fra at det er med vilje?

Den flaske der indgår i grafikken i venstre side - hvad er det for en? (og kan den evt. udskiftes med en anden flaske hvis jeg finder en der er egnet?)

Sorry at jeg sådan hele tiden komme med små ændringer og ting, men jeg vil gerne have at resultatet bliver perfekt ;-)

Vi snakkes ved

Hygge (o:
Avatar billede atf_nova Nybegynder
30. januar 2003 - 01:18 #49
kanten kan der godt gøres noget ved, jeg kigger på det.

Den er fuzzy, fordi previewet er i ikke-optimeret jpg format.

neden under flaskebilledet vil der ganske rigtigt opstå et "hul" som jo kan udnyttes til hvadenten du nu har tænkt dig at tage med i whiskey-ideen.. enten til "drinks-fif" eller "gode råd" eller "prøvesmagninger" o.s.v., feltet vil ihvertfald udvide sig efter hvad og hvormeget du putter derind - ligesom det almindelige tekstfelt..  felterne vil længdemæssigt tilpasse sig hinanden .

Ja striben i menuen er med overlæg, da jeg jo ikke ved hvor mange menupunkter du har tænkt dig at have. Hvis du skal ha 6 eller mindre så kan den tilskæres efter buen.

Flasken i billedet er en tilfældig IKKE-whiskeyflaske jeg har fyldt op med whiskey ;) og sat en etiket på.  billedet består faktisk af 6 forskellige billeder.. og så kommer det med stearinlysene oveni med cigar kasse o.s.v.. Jeg gjorde sådan, da jeg var næsten 100% sikker på at din side ikke skulle have commerciel fordel for særlige whiskeymærker, kun at den skulle være en hyldest til "whiskey'en".

/nova
Avatar billede fcs Novice
30. januar 2003 - 19:23 #50
Takker for det med kanten - det glæder jeg mig til at se (hvis det altså bliver godt...) ;-)

Jeg må jo se hvad jeg kan finde ud af at bruge rummet under flaskebilledet til...

Striben ved menuen er helt fin, jeg spurgte bare fordi jeg undrede mig (det var en ide jeg aldrig ville have fået, men det var selvfølgelig også derfor jeg spurgte herinde ;-) )

Du har helt ret - sitet vil ikke være kommercielt, så det var en god ide at tage en "ikke-whisky" flaske og "whiskyficere" den ;-)

Glæder mig til at se næste version ;-)

Hygge

FCS
Avatar billede chokobear_dk Nybegynder
31. januar 2003 - 10:10 #51
hmm ville bare sige at jeg melder mig ud, rart at se dig igen nova
Avatar billede fcs Novice
31. januar 2003 - 10:23 #52
Chokobear_dk>> Må man ikk se dit bud, jeg har ikke set det endnu..??
Avatar billede atf_nova Nybegynder
31. januar 2003 - 18:37 #53
http://www.danishdesigns.dk/pro/whiskey3.html

rammen er forbedret...

jeg forsøgte at lave den med det mønster som nu et closeup billede af et glas med whiskey laver ( ligesom menubaggrunden ), men det så ikke pænt ud...det blev for meget billed oven i billed.  Så jeg tænkte at sådan en mahogny-træramme ville være pæn og også relatere til pub-miljø og hjemme i biblioteket med mahogny-bordet og chesterfield'en. =)

( billedet er i bedre kvali denne gang )

/nova

p.s. chocobear - også godt at se dig igen, sorry jeg blandede mig =( , kunne bare ikk' la' vær'.. oops..    -8}
Avatar billede atf_nova Nybegynder
31. januar 2003 - 18:39 #54
hov glemte lige at sige dette:

de tynde siderammer kan nok ikke blive møsntrede hvis siden skal være elastisk nedad. Så en ensfarvet bordeaux er nok nødvendig....

/nova
Avatar billede fcs Novice
31. januar 2003 - 21:36 #55
Hold da helt op - damn, hvor ser det bare super-godt ud. Søde Pernille, du er bare den bedste!!!!!

OK, lige et par hurtige spørgsmål:

1. Er det helt umuligt at bevare "træet" på de tynde siderammer hvis sidens længde laves dynamisk?

2. Det ser ikke helt ud til at siden passer i 800*600. Jeg har scrollbars på begge ledder af billedet. Skyldes det at siden er for lang (hvilket giver en scrollbar i siden, som så resulterer i at der også kommer en i bunden)?

3. Hvor får du dine billeder fra? Jeg har selv ret svært ved at finde gode billeder i ordenlig kvalitet?

4. Vi skal vel næsten have et logo på plads inden vi kan slice? Eller hvad? Jeg regner med at lave et nyt spørgsmål angående logoet, men vi skal jo lige have fundet ud af hvilken rækkefølge vi gør tingene bedst ;-) (Jeg mangler jo stadig at finde på et domænenavn....... (Suk)

5. Hvilken skriftype og font-størrelse har du brugt?

6. Hvorfor er du bare så kanon god?? (o:

Tusind tak - du er den bedste!

FCS/Peter
Avatar billede atf_nova Nybegynder
31. januar 2003 - 22:40 #56
svar på spm. :

1. Nej det er ikke umuligt at bevare "træet".. jeg må så bare slice det sådan at grafikken kan tåle at blive gentaget nedad uden at det kan ses ret meget.Dette gælder begge sider.

2. Jeg har gjort designet større, da du umiddelbart udtrykte at du ikke havde særlig lyst til at tage hensyn til hvor meget plads folk nu skulle bruge til diverse programmer.  designet er lige nu 800 x 460. det vil sige at det er blevet 80 px bredere og 20 px højere.  side scrollen tager vel nok en 25-30 px alt efter hvilken browser man nu bruger.  Så for at få den til at forsvinde skal designet slanke sig ca. 30 px i bredden og mindst 10 px i højden. Det kan godt lade sig gøre, men det er kun til dem der kører med 800 x 600 i opløsning.
Køres der højere opløsning, ja så gør det ingenting.

3. Jeg søger og søger og søger på nettet efter gode billeder. jeg ved godt at på de fleste billeder er der ophavsret, men maniluleres der så meget med dem, at de ikke kan genkendes så risikere jeg det gerne og bruger dem.

4. ja det vil vel nok være det smarteste at gøre; at få logoet på plads indne slice. Angående domænenavn; skal siden være international eller udelukkende til det danske godtfolk ?

5. Font i tekstfeltet er Ariel. Størrelsen i photoshop stemmer ikke med den aktuelle størrelse i kode, men den der kommer tættest på er vel fontsize 11 elelr 12.. prøv dig frem.

6. Pyh... *skulderløft* =)

..du er ligeså go' ;)

/nova - Pernille
Avatar billede fcs Novice
31. januar 2003 - 23:29 #57
Ad 1: Ok, det vil nok være det pæneste at bevare træet hele vejen ;-)

Ad 2: Jeg er ligeglad med længden af siden, men er det ikke bedst hvis den kan være der i bredden hvis man kører 800*600 (uden diverse menuer og icq, etc.)? Der er ikke noget værre end at skulle scrolle fra side til side. Sorry hvis jeg ikke fik udtrykt mig klart nok tidligere.

Ad 3: Ah, den bibelske metode: Søg og du skal finde ;-)

Ad 4: Helt klart internationalt. Hele sitet vil blive på engelsk.

Ad 5: Fino ;-)

Ad 6: ;-)

Godnat... Sov godt ;-)
Avatar billede chokobear_dk Nybegynder
01. februar 2003 - 14:17 #58
hey igen,

aft_nova det er bare holt iorden, mit førsøg var bare et eller andet hurtigt, men det er altid rart med konkurrence, især fra de lidt mere øvede her på E!

fcs: -> jeg har det til at ligge på en af mine venners server, hvor han skal have sin compute rtil at køre, derfor har du nok ikke kunne se den, jeg kan kun sige at du skal prøve at kigge her efter weekenden, imellem 15 og 22 der er hans computer tændt. men du skal vel ikke forvente det helt store, da det er mere ordinært end novas, da hendes er mere trendy i det, om mit er som sagt mere ordinært. men det er helt op til dig, du kan se det når du har tid, og så kan du sige din mening efter det. billederne er ikke faste de er "lånte" og det var bare for at give et eksempel af siden i en helhed.
Avatar billede fcs Novice
02. februar 2003 - 16:38 #59
Choko>> Fint nok - jeg kigger forbi med jævne mellemrum og ser hvad jeg kan finde.

Atf_nova>> Jeg har siddet og leget lidt med at se hvordan designet kommer til at se ud hvis man forlænger siden (dynamisk opbygning). Der er to ting vi skal finde ud af. Den brune linie i bunden der fader ud i venstre side, skal trækkes en del længere til venstre inden den fader ud. Det bliver nok bedst.

Ligeledes skal den lodrette streg mellem "flaskebilledet" og selve indholdet laves så den bliver forlænge jo længere siden bliver, dvs. at fade først sker ved bunden af siden. Hvordan vi gør det finder vi jo nok ud af ;-)
Avatar billede fcs Novice
02. februar 2003 - 17:07 #60
For at du kan se hvad jeg mener har jeg leget lidt med det (det er ikke helt lige, etc - men det kan bruges til lidt test og give et indtryk af hvordan det kommer til at se ud. http://home1.stofanet.dk/braun/samlet.jpg (ca. 170kb)
Avatar billede fcs Novice
02. februar 2003 - 17:09 #61
Ups, jeg er klar over at nogle af punkterne (watersource, website, visitors center, etc.) gentager sig. Der er tolv punkter ialt og de skal bare representere dem, da jeg ikke gad at lave hver enkelt.
Avatar billede atf_nova Nybegynder
03. februar 2003 - 19:24 #62
hej FCS

ja det med de tynde fadende streger retter vi bare inden der skal slices.

Det vi så helst skulle have på plads er selvfølgelig logoet =)

Skrivv endelig når du har et navn klar.. så laver jeg logoet.

Måske vil jeg også kigge på ikonerne..

/nova
Avatar billede fcs Novice
03. februar 2003 - 19:36 #63
Hej søde (o:

Fint med stregerne.

Navnet er næsten klart ........ (Spændingen stiger)

Du er velkommen til at give et bud på ikonerne i http://www.eksperten.dk/spm/312568

Jeg glæder mig til at se dit bud ;-)
Avatar billede fcs Novice
04. februar 2003 - 18:29 #64
Chokobear_dk>> Nu har jeg fået set dit bud og det var faktisk ikke helt skidt. Dog synes jeg at atf_novas stadig er bedre, så det bliver nok den jeg holder fast ved. Dog vil jeg gerne rose dig for et ganske udemærket forsøg ;-)

FCS
Avatar billede fcs Novice
18. marts 2003 - 22:33 #65
Hvad så, Nova? Er du snart klar med slice'ningen og logoet eller hvordan står det til?
Avatar billede atf_nova Nybegynder
14. april 2003 - 16:39 #66
oops... skal nok få det slicet =)
Avatar billede fcs Novice
14. april 2003 - 16:44 #67
Takker - det vil være pænt af dig ;-)
Avatar billede fcs Novice
19. maj 2003 - 21:25 #68
NOOOOVVVVAAAA>> Bliver det til noget?
Avatar billede fcs Novice
07. juli 2003 - 12:09 #69
Nova>> Nu er jeg snart ved at være derhenne hvor jeg skal til at igang!!! Sker der snart noget??
Avatar billede fcs Novice
24. november 2003 - 11:45 #70
Nu gider jeg ikke at vente længere. Jeg deler derfor point ud efter hvor brugbart de indkomne forslag har været.

Tusind tak for det store arbejde I har lagt i det.

Hygge

FCS
Avatar billede cdc Novice
24. november 2003 - 12:00 #71
har du fået lavet sitet så man kan se det?
Avatar billede atf_nova Nybegynder
24. november 2003 - 15:08 #72
Peter O' Pet ...sorry har slet ikke været på eksperten i lang lang tid og har først her de seneste par været på igen, ( men havde dog ikke cheket det her gamle spørgsmål..oops)...

det var noget slicning vi kom fra...ikk... refresh my memory, plz =)

/nova... ellers kan du emaile mig på pernille@danishdesigns.dk
Avatar billede fcs Novice
24. november 2003 - 16:45 #73
/cdc>> Nej, designet er ikke engang blevet slicet endnu (o:

Atf>> Ja, det var vist noget med noget slicing ;o) (Godt at se dig igen)

Hygge

FCS
Avatar billede atf_nova Nybegynder
24. november 2003 - 19:50 #74
og et logo vistnok... ;)

vi kan lige tales ved ikk'
Avatar billede fcs Novice
24. november 2003 - 21:41 #75
Atf>> Ja, logoet havde jeg helt glemt. Dog er jeg kommet i tvivl om hvorvidt den venstre side ikke giver for meget spildplads og begrænser tekstområdet for meget. Hele den sorte boks til venstre for brødteksten er jo i princippet ikke til at bruge konstruktivt til at formidle noget tekst. Har du nogen gode ideer?

Hygge

P.S.: Jeg er stadig på ICQ en gang imellem hvis du har lyst til en sludder på 30205109