Avatar billede mephisto Nybegynder
19. januar 2003 - 04:04 Der er 30 kommentarer og
1 løsning

Giv en Cookie =)

Jeg skal bruge en cookie der skal kunne tage imod information fra en FORM første gang den laves/køres...

Den skal kunne indeholde følgende information:
username
password

Jeg skal ligeledes vide hvordan jeg kalder den på andre sider på samme domæne.
Den skal kunne virke altid uden timeout.
Avatar billede niceday Nybegynder
19. januar 2003 - 04:16 #1
sådan hentes den:

cookie("username")
cookie("password")

Du kan dog kun hente den fra det enkelte domæne.
Avatar billede niceday Nybegynder
19. januar 2003 - 04:20 #2
Sorry, så ikke det var php, men her er det så for php:

http://www.free2code.net/tutorials/php/cookie2

Det er meget enkelt sat op og meget nemt at forstå :-)
Avatar billede mephisto Nybegynder
19. januar 2003 - 16:08 #3
Mange tak! Den giver altså ingen point før linket virker...
Avatar billede niceday Nybegynder
19. januar 2003 - 18:04 #4
Helt ok :-)
Avatar billede mephisto Nybegynder
19. januar 2003 - 20:40 #5
Linket virker stadig ikke!
Jeg skal bruge det her i aften, søndag d 19/1, ellers er det ubrugeligt!
Avatar billede sylvesternielsen Nybegynder
19. januar 2003 - 22:51 #6
Hvordan skal det forgå helt præsist?

Du kan bruge funktionen setcookie til gemme dine variabler.

fx..

<?
if ($hidden == "true"){
setcookie("brugernavn",$_POST[bruger]);
setcookie("password",$_POST[pass]);
echo "Du har gemt brugernavnet: $_COOKIE[bruger]";
}
?>
<html>
<head>
<title>Untitled Document</title>
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1">
</head>

<body>
<form name="form1" method="post" action="<? echo "$PHP_SELF"; ?>">
  Brugernavn:<br>
  <input name="bruger" type="text" id="bruger">
  <br>
  Password:<br>
  <input name="pass" type="password" id="pass">
  <br>
  <input type="submit" name="Submit" value="Gem">
  <input name="hidden" type="hidden" id="hidden" value="true">
</form>
</body>
</html>
Avatar billede niceday Nybegynder
19. januar 2003 - 22:52 #7
Avatar billede mephisto Nybegynder
19. januar 2003 - 23:00 #8
nu gør det! Jeg har forsøgt at komme ind på det hele dagen uden held!

Mange tak dj_saw det var lige noget i den dur jeg havde tænkt mig!
Avatar billede niceday Nybegynder
19. januar 2003 - 23:00 #9
Læg en cookie:

setcookie('username', $name);

Hent den igen:

// Our cookie would be contained in
$HTTP_COOKIE_VARS['username']
// or
$_COOKIE['username']

Hvad er problemet med mit link - følgende er taget direkte fra linket. Og så er der også flere mere eller mindre anvendelige ting under samme link, som du kan tage med i dine overvejelser :-)
Avatar billede sylvesternielsen Nybegynder
19. januar 2003 - 23:01 #10
Det var da så lidt.. *S*
Avatar billede sylvesternielsen Nybegynder
19. januar 2003 - 23:03 #11
niceday der er ikke noget galt med dit link, men når man er lidt ny i PHP mm. er det ikke altid let at overskue hvordan man skal behandle den enkelte funktion.
Avatar billede niceday Nybegynder
19. januar 2003 - 23:05 #12
Oki, men så må du skrive at linket er mangelfuldt. At tage noget af koden fra linket og smide det ind i en form er jo pærenemt - det er koden der giver problemer - formen er jo bare html :-)
Avatar billede mephisto Nybegynder
19. januar 2003 - 23:14 #13
dj_saw hvis du skriver et svar får du pointene!
sorry niceday! Men jeg udlovede ikke 200 point for en tutorial, dem har jeg masser af tid til at fuske med efter at det her er afleveret imorgen...
Avatar billede sylvesternielsen Nybegynder
19. januar 2003 - 23:15 #14
Jeg har skrevet et svar. *S*
Avatar billede mephisto Nybegynder
19. januar 2003 - 23:15 #15
ahh havde ikke set jeres svar!
Avatar billede sylvesternielsen Nybegynder
19. januar 2003 - 23:16 #16
Det kan ske for den bedste.. *S*
Avatar billede sylvesternielsen Nybegynder
19. januar 2003 - 23:17 #17
Takker for point...
Avatar billede niceday Nybegynder
19. januar 2003 - 23:17 #18
Det er sgu ikke fair - jeg kommer med løsningen - en anden tager min løsning og smider nogle html-tags omkring - og så scorer han alle points.
Avatar billede sylvesternielsen Nybegynder
19. januar 2003 - 23:18 #19
Hvor er du dog naiv. Det er muligvis et php spørgsmål men du skal jo nok også bruge en smule html for at lave en hjemmeside.. Du giver ham et link som viser funktionen og det er fint nok.. Nu ved han ikke hvad han skal gøre med den funktion og det var det han manglede for at kunne fuldføre hvad det nu er at han skal lave.
Avatar billede mephisto Nybegynder
19. januar 2003 - 23:22 #20
Det er muligt! Men jeg kan godt selv finde tutorials! Inden jeg skrev det her havde jeg læst tutorials om cookies inde på phpfreaks.com, clockwatchers.com og phpdeveloper.org og jeg havde ikke fået lortet til at virke! Det kunne jeg selvfølgelig have valgt at skrive men jeg gik ud fra at det var indlysende at jeg ville have en øjeblikkelig løsning når jeg smed 200 points efter det!

Desuden var det præcis det jeg mente med spørgsmålet som dj_saw lavede!
Avatar billede niceday Nybegynder
19. januar 2003 - 23:25 #21
Helt ok, men der blev jo kun svaret på halvdelen af spørgsmålet - hvad med:

"Jeg skal ligeledes vide hvordan jeg kalder den på andre sider på samme domæne.
Den skal kunne virke altid uden timeout."

Endvidere så regner jeg med at folk, som programmerer i PHP kan finde ud af bare lidt html.

Utroligt hvad folk vil gøre for points - men helt ok, bare løsningen virker - det er jo derfor vi er her :-)
Avatar billede mephisto Nybegynder
19. januar 2003 - 23:29 #22
Jeg kan skam også html! Jeg har bare aldrig lavet en cookie før og derfor havde jeg ingen anelse om hvordan jeg skulle koble den med html...

"Jeg skal ligeledes vide hvordan jeg kalder den på andre sider på samme domæne.
Den skal kunne virke altid uden timeout."

Det gør jeg vha $_COOKIE[brugernavn] og $_COOKIE[password]... Right?
Avatar billede sylvesternielsen Nybegynder
19. januar 2003 - 23:29 #23
Jeg havde faktisk ikke set at det var så mange point før jeg han skrev det, brugte ikke dit link og gider ikke at diskutere noget så banalt som det her. Det med samme domæne gør den helt automatisk som standard. Med hensyn til tiden havde jeg ikke set det, men her kommer den så:

setcookie ("brugernavn", $bruger,time()+3600);
her forståes det med at vi henter time() som er unix timestamp for nu og så ligger vi antal sekunder oveni som fx 3600 for en time..
Avatar billede sylvesternielsen Nybegynder
19. januar 2003 - 23:31 #24
Det gør du ja... Hvis du vil være 100% sikker på at der ikke kommer noget i vejen kan du også definere domænet som her:

setcookie ("brugernavn", $bruger,time()+3600," mappe", "domæne.dk");
Avatar billede sylvesternielsen Nybegynder
19. januar 2003 - 23:32 #25
Men hvis du er itvivl er php.net altid et godt sted at kigge..
http://www.php.net/manual/en/function.setcookie.php
Avatar billede niceday Nybegynder
19. januar 2003 - 23:32 #26
Helt ok - gider heller ikke skændes - vi er her for at hjælpe hinanden - ikke for at slå ihjel :-)

Jeg skrev linket, fordi jeg tidligere bare havde lavet copy/paste fra eksemplerne ind i min egen kode, hvorefter det spillede.
Avatar billede mephisto Nybegynder
19. januar 2003 - 23:32 #27
det var ikke for at støde dig :-)
Jeg gav bare point til hvad der viste sig at være den simpleste løsning for mig...
Avatar billede niceday Nybegynder
19. januar 2003 - 23:34 #28
mephisto >

Jeg plejer at give points til flere, hvis løsningen frembringes af flere forskellige brugere. Dj-saw havde den færdige løsning - det kan man også vælge at give points efter :-)
Avatar billede mephisto Nybegynder
19. januar 2003 - 23:39 #29
Av... Kan man det? Sorry vidste jeg ikke... Er aldrig herinde!

I skal begge have tak fordi i gad at give en hånd!

Jeg er ikke helt så meget n00b som det lyder, kan faktisk efterhånden en del php og mysql! Jeg bruger det bare kun i opgaver på uni, fordi jeg skal. Det faktisk første gang at jeg har brug for noget bruger input af den karakter..
Normalt laver jeg aldrig nogen hjemmesider så jeg får ikke "øvet" mig... =)
Avatar billede niceday Nybegynder
19. januar 2003 - 23:41 #30
Du skal bare vælge at give points ved at trykke på 'Avanceret' - så kan du fordele som du vil.

Du kan også oprette spørgsmål til folk som du fortrød du afviste - og så bare henvise til spørgsmålet ;-)
Avatar billede mephisto Nybegynder
19. januar 2003 - 23:47 #31
he he! Ja ja...
Bliver ikke i denne omgang!

No offense...