Avatar billede ratzai Nybegynder
27. oktober 2000 - 14:02 Der er 18 kommentarer og
1 løsning

end;

Hejsa jeg har 2  problemer med Delphi. 1: Jeg skal lave et teksbehandlingsprogram og det bruger jeg
en memo til men nå jeg så starter programmet står der altid i starten \"Memo2\"
hvordan kan jeg fjerne det? 2:Det alvorlige problem nå jeg er færdig med et afsnit og
skal prøve programmet siger den altid ERROR END; missing at end of module. Engang
imellem er jeg heldig og gør et eller andet så \"end;\" teksten flytter sig og så siger
den ikke fejl men jeg aner ikke hvad jeg gør
Avatar billede borrisholt Novice
27. oktober 2000 - 14:06 #1
Memo1.Lines.Clear  ...

Det andet problem skyldes du skylder et end; et eller andet sted :

Jens B
Avatar billede borrisholt Novice
27. oktober 2000 - 14:28 #2
Hvis du viser noget kode bliver det nemmere at hjælpe dig ...

Jens B
Avatar billede lsn Nybegynder
27. oktober 2000 - 14:51 #3
Ved du hvad Object Inspector er?
Hvis ikke, så kan jeg fortælle dig, at det er det vindue til venstre.

1. Klik på Memo1.
2. I Object Inspector vælger du Caption.
3. Slet al teksten.
4. Begynd programudviklingen

LSN
Avatar billede lsn Nybegynder
27. oktober 2000 - 14:54 #4
Procedure TForm1.Memo1Change(Sender: TObject);
begin
with Memo1 do
begin
Memo1.Caption := \'\';
  end;

LSN

Avatar billede borrisholt Novice
27. oktober 2000 - 15:00 #5
LSN>
  Memo1 har ingen caption property ...

og anyway når du bruger notation With .. do behøver du ikke at angive objektet inde i din kode block.

Jens B
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
27. oktober 2000 - 15:22 #6
Nej, memo har en Lines-property. Klik på de tre punktummer  ...  og fjern
startteksten
Avatar billede michaelras Nybegynder
27. oktober 2000 - 15:23 #7
For at fjerne tekst i TMemo kan man ændre på dens Lines property i Object Inspector - og slette indeholdet der...
Avatar billede jens123 Nybegynder
27. oktober 2000 - 20:17 #8
Memo2.Lines.Clear

det der med at der mangler et end; har mest med at gøre at du bruger flere begin i din procedure hver gang der bliver brugt begin skal der insættes et end

eksempel:

et end fordi et begin

procedure test;
begin

end;

to end fordi to begin

procedure test;
begin

end;
Avatar billede bombjack Nybegynder
28. oktober 2000 - 21:57 #9
Højre klik med musen på formen og vælg

form as text
og derefter slet linien    Lines.Strings = (      \'Memo1\')
Avatar billede bombjack Nybegynder
28. oktober 2000 - 21:58 #10
alså i
object Memo2: TMemo

  Lines.Strings = (
        \'Memo2\')
  end
Avatar billede ratzai Nybegynder
31. oktober 2000 - 16:49 #11
Her er blandt andet en af koderne

procedure TForm1.Udskriv1Click(Sender: TObject);
var
  Prn : TextFile;
  i : Integer;
begin
  if PrintDialog1.Execute then
  begin
    AssignPrn(Prn);
    ReWrite(Prn);
    Printer.Canvas.Font:=Memo1.Font;
    for i:=0 to Memo1.Lines.Count-1 do
      WriteLn(Prn,Memo1.Lines[1]);
    CloseFile(Prn);
end;
Avatar billede lsn Nybegynder
01. november 2000 - 14:43 #12
Hvis det er et \"End;\" problem, så kan jeg lærer dig lidt Oject Pascal:

For HVER gang der er ordet Begin, skal det sluttes med \"End;\".

Når HELE programmereingen slut, afsluttes det med \"End.\"
Avatar billede abpdk Nybegynder
04. november 2000 - 23:39 #13
Du har faktisk fået begge dine svar!!!

Som erikjacobsen siger skal du bare klikke på de tre punktummer i object inspector og slette alt hvad der står i tekstfeltet, og det er det (ikke noget med caption???).

Og hvad angår fejlen med \"end;\" er det bare et spørgsmål om at tælle dine \"begin\" og \"end\". Et godt tip er altid at skrive din kode således.

begin
    end;

Det gør det nemmere at overskue hvis og hvor der mangler et begin eller et \"end\".
Avatar billede ratzai Nybegynder
06. november 2000 - 19:45 #14
det gør vel ikke nogen forskel hvordan man opstiller teksten?
Avatar billede borrisholt Novice
07. november 2000 - 08:22 #15
Nej Hvordan du stiller din kode op er compileren lige glad med. 200% endda. fidusen er bare at hvis du stiller det op med indryk så er det meget nemmere at se hvor der mangler et end;

Sådan er det

jens B
Avatar billede abpdk Nybegynder
16. november 2000 - 21:55 #16
ratzai>> kunne vi ikke få lidt feedback??

abpdk
Avatar billede ratzai Nybegynder
19. november 2000 - 20:10 #17
Undskyld jeg ikke har svaret i lang tid men har simpelthen ikke haft tid til det jeg har løst mit problem og i var på en måde næsten alle med til at hjælpe men alligevel vil jeg give pointene til en som jeg synes har klaret det flottere
Avatar billede borrisholt Novice
20. november 2000 - 10:18 #18
... and the winner is ..... ?

Jens B
Avatar billede abpdk Nybegynder
20. november 2000 - 22:06 #19
...og spændingen stiger!!!

abpdk