Avatar billede mr.j Nybegynder
17. januar 2003 - 09:58 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Fri søgning!

Hej.

Jeg skal havde lavet en søgning hvor man ikke skal skrive det fulde navn for at finde frem til en kunde!! Altså man skal kunne skrive John og så finder den frem til
John Jensen

Kan kun finde kunden hvis jeg skriver det fulde navn og det er jo ikke meningen!

har prøvet med denne sætning i postkilde:
SELECT * FROM magasin WHERE (((magasin.navn) Like Forms!søg.[søg])) Or (((magasin.tlfnr) Like Forms!søg.[søg])) ORDER BY magasin.navn;

Men det virker ikke!!

Selve søg formularen er bygget op ligesom i hæftet:
Hurtigt i gang med Microsoft access 2000 hvis det kan hjælpe!!

På forhånd tak!

Mr.j
Avatar billede kabbak Professor
17. januar 2003 - 10:10 #1
SELECT *
FROM magasin
WHERE ((([magasin].[navn]) Like ([Forms]![søg].[søg] & "*"))) OR ((([magasin].[tlfnr]) Like ([Forms]![søg].[søg] & "*")))
ORDER BY magasin.navn;

* til sidst angiver at den også skal søge på noget der er længere end søgekreteriet.
Avatar billede kabbak Professor
17. januar 2003 - 10:14 #2
Hvis di i dit søgekreterie, som du har den nu , skal du skrive søgetekst og slut med en * så virker det også.

eks. = pet*
her får du alle der starter med pet

eks. = *pet*
her får du alle hvor teksten pet indgår eks. hans PETer

kabbak
Avatar billede mr.j Nybegynder
17. januar 2003 - 10:20 #3
det virker!!
Bortset fra at den nu viser alle navnene fra starten af og det er jo ikke meningen!! Dette er sikkert ikke din fejl.. Men har du en ide om hvorfor den gør det??
Avatar billede mr.j Nybegynder
17. januar 2003 - 10:22 #4
Ja den kender jeg godt!
Men ville gerne havde det gjordt automatisk:-)
Avatar billede kabbak Professor
17. januar 2003 - 10:25 #5
Hvis du ikke vil se alle fra starten skal du bruge den gamle sql og gøre som beskrever kl 10:14:34
Avatar billede mr.j Nybegynder
17. januar 2003 - 10:31 #6
Okay

Kan man ikke på en eller anden måde gør sådan at * er der fra begyndelsen! Altså sådan at folk ikke behøves at skrive det??
Avatar billede kabbak Professor
17. januar 2003 - 10:43 #7
angiv standardværdien i søg til en *,
det gør du under egenskaber
Avatar billede mr.j Nybegynder
17. januar 2003 - 10:59 #8
Nå okay!!
Kan ikke forstå at man ikke kan slippe for at den viser dem allesammen!
Men du svarede jo på mit spørgsmål så du skal selvfølgelig havde point!

Tak for hjælpen

Mr.J
Avatar billede brynil Nybegynder
17. januar 2003 - 23:13 #9
Kan du bruge denne? Den søger på alt før og efter det indtastede.

SELECT *
FROM magasin
WHERE (((magasin.navn) Like '*'+[Skriv del af navn]+'*'))
OR
(((magasin.tlfnr) Like '*'+[Skriv del af tlfnr]+'*'));
Avatar billede mr.j Nybegynder
21. januar 2003 - 09:28 #10
Kan godt ske den kan bruges vil lige afprøve den på et tidpunkt!