Avatar billede glahn Nybegynder
27. oktober 2000 - 13:08 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Hente værdier fra checkboxe i html

Jeg har ni checkbokse i en gruppe, hvor 0-9 kan være chekket af. Så har jeg en jsp-side der fanger værdierne med request.getParameterValues og putter dem ind i et stringarray.

Mit problem er, at hvis ikke alle bokse er tjekket af, får jeg en fejlmeddelelse fra jsp-siden (noget med at den ikke har fået alle værdier).

Hvordan løser jeg lige det?

NB - måske skulle dette have ligget under JSP, men det er lige som om at den kategori er lidt død :-(
Avatar billede stigc Nybegynder
27. oktober 2000 - 15:40 #1
Det er vel når du indsætter null!

Du må tjekker om
request.getParameterValues == null

Avatar billede stigc Nybegynder
27. oktober 2000 - 15:43 #2
i javascript, kan det tjekkes sådan:

document.forms[0].checkbox1.checked == false
Avatar billede 49152 Nybegynder
27. oktober 2000 - 16:29 #3
jsp katogorien er ikke død, der er bare kun få som bruger jsp. Prøv at spørg i jsp forum på http://forum.sun.com, der er mange mange mange flere mennesker på der.
Avatar billede glahn Nybegynder
30. oktober 2000 - 10:03 #4
--> stigc

Hvor præcis tjekker jeg om parameteren er tom? Jeg gør det i mit jsp-doc, at jeg opretter et string-array, og så henter med :

str[0] = request.getParameterValues[0];
str[1] = request.getParameterValues[1];
osv. - jeg ved jo hvor mange checkboxe jeg har.

Skal kontrollen på null ligge før hver eneste eller hvad? Og hedder det null?
Avatar billede stigc Nybegynder
30. oktober 2000 - 20:32 #5
ja gør det ikke? Jeg er ikke sikker du må teste dig ud af det!
Avatar billede glahn Nybegynder
31. oktober 2000 - 10:25 #6
Jeg er ked af det stigc - det virker ikke, for jsp kaster op, inden request.

Men jeg fandt selv ud af at løse problemet:

I stedet for ParameterValues[] nøjes jeg med parameter - så skal checkboksene bare have hvert sit navn, så bliver tomme checkbokse også accepteret.