Avatar billede mindcrawler Nybegynder
16. januar 2003 - 17:07 Der er 66 kommentarer og
5 løsninger

Installation af harddisk

Hejsa!

Jeg har lige investeret i en maxtor HD på 60 GB. Jeg har sat den i en af de ekstra slots i min pc og tilkoblet de to kabler (bus'en og strøm).
På nuværende tidspunkt burde den da virke men det gør den ikke. Jeg har prøvet at installere den manuelt og genstarte computeren et par gange uden held.

Er der nogen som kan hjælpe?

Mvh Bjørn.

Ps. Min pc er en dell 4400 men win xp home hvis det kan hjælpe!
Avatar billede fromsej Praktikant
16. januar 2003 - 17:08 #1
Kan du se den i Denne Computer?
Avatar billede carsten_lusk Nybegynder
16. januar 2003 - 17:08 #2
du skal ind i Kontrolpanel -> Administration -> Computer Administration -> Diskhåndtering...
Derinde kan du se harddisken, så skal du højre klikke på den og vælg opret partition
Avatar billede mindcrawler Nybegynder
16. januar 2003 - 17:16 #3
carsten lusk>>>

Jeg har fundet den via din vejledning men jeg for ingen mulighed for at vælge partition. Andre måder at få fat i den funktion?
Avatar billede fromsej Praktikant
16. januar 2003 - 17:17 #4
Fra denne computer , hvis den er der , højreklik -> formater.
Avatar billede carsten_lusk Nybegynder
16. januar 2003 - 17:18 #5
hmm... hedder den så formater ? kan ikk huske det 100%

Jeg kan også vende det om... Når du højreklikker på den, hvad kan du så vælge imellem i menuen ??
Avatar billede mindcrawler Nybegynder
16. januar 2003 - 17:18 #6
Kom lige i tanke om at jeg har hørt om master og slave. Kan det have indflydelse her eller er det bare øregas. Hvis det passer hvordan gør man så?
Avatar billede aovergaard Nybegynder
16. januar 2003 - 17:18 #7
Når man køber en ny harddisk skal den altid først fdiskes og dereter formateres før den er klar til brug. Derudover skal du sørge for at jumper sidder rigtigt, dvs. at de skal stå til master
Avatar billede c8 Nybegynder
16. januar 2003 - 17:19 #8
hvis du kan se den under opstart (eller i bios) så er det som carsten lusk skriver...blir den ikke set i bios så prøv at ligge en hånd på den og mærk om den overhoved spinner op under start.
gør den det så start med at fjerne alle andre HD og CD-rommer (ikke kun strøm, også bus kabel af) og sæt din jumper til master. muligt du ikke skal bruge den sådan men så ved du da om den overhoved virker ! hvis den sku blive set, når den sidder alene, så kør din primær HD på og såfremdeles..en af gangen, og kik hver gang i bios.
Avatar billede fromsej Praktikant
16. januar 2003 - 17:19 #9
Du skal sætte den nye harddisk som slave , da du har styresystemet på den gamle.
Avatar billede mindcrawler Nybegynder
16. januar 2003 - 17:20 #10
Når jeg højreklikker kan jeg vælge:

- opdater driver
- Deaktiver
- Fjern
- Søg efter hardware ændringer
- Egenskaber
Avatar billede fluii Nybegynder
16. januar 2003 - 17:20 #11
Partitioner den fra dos via fdisk
Avatar billede c8 Nybegynder
16. januar 2003 - 17:20 #12
ja master slave, og kabel select har stor indflydelse
Avatar billede c8 Nybegynder
16. januar 2003 - 17:21 #13
aovergaard....vrøvl...fdisk er IKKE nødvendig
Avatar billede fluii Nybegynder
16. januar 2003 - 17:22 #14
Hvilket kabel sidder den nye på?
Sammen med den gamle hdd eller på secondary sammen med CD-rom?
Eller evt. helt selv?
Avatar billede carsten_lusk Nybegynder
16. januar 2003 - 17:22 #15
hvis man fdisker i dos, kommer den til at køre fat32, det er IKKE optimalt i XP
Avatar billede c8 Nybegynder
16. januar 2003 - 17:23 #16
mindcrawler fang mig på irc #notalent quakenet vis du har tabt tråden !
Avatar billede mindcrawler Nybegynder
16. januar 2003 - 17:23 #17
Jeg har sat den nye harddisk i det bus stik med grå farve og den gamle i det sorte stik. Jeg ved så ikke om det er forkert!?
Avatar billede aovergaard Nybegynder
16. januar 2003 - 17:24 #18
c8> Har altid hørt at det har betydning, og har selv gjort det hver gang med held.
Avatar billede fluii Nybegynder
16. januar 2003 - 17:24 #19
carsten lusk> NEJ, ikke hvis du bagefter formatere i windows (Formatere du i DOS bliver den self. Fat32)
Avatar billede carsten_lusk Nybegynder
16. januar 2003 - 17:25 #20
fluii -> Det er ikke formateringen der bestemmer filsystemet, det er partitionen...
Og opretter du den i dos skal den formateres til fat32, derefter konverteres den til NTFS...
Prøv selv teorien efter
Avatar billede fluii Nybegynder
16. januar 2003 - 17:26 #21
Hvad hedder dit bundkort?
Og har du også CD-ROM(mer) i?
Avatar billede c8 Nybegynder
16. januar 2003 - 17:27 #22
aovergaard....jeg skrev ikke det var forkert, kun at det ikke er nødvendigt, Fdisk bruges kun vis du har fucket MBR op eller du har lavet nogle partisioner windows ikke ka lure !
men jo du kan da godt formatere den med fdisk som en start, det er bare overfløfigt
Avatar billede mindcrawler Nybegynder
16. januar 2003 - 17:28 #23
Jeg ved ikke hvad bundkort jeg har... sådan noget aner jeg intet om!
Jeg har en cd-rom og en cd-rw men de sidder i et kabel for sig selv.
Avatar billede fluii Nybegynder
16. januar 2003 - 17:28 #24
carsten> Jeg har ellers oprettet en 60gb via fdisk, og winxp-inst. havde ingen probelemer - sagde at den ikke var formater, og valgte selv NTFS (ikke konvertering fra fat32, men direkte)
Avatar billede carsten_lusk Nybegynder
16. januar 2003 - 17:28 #25
man kan da ikke formatere med fdisk ??
fdisk kan da kun partitionere
Avatar billede c8 Nybegynder
16. januar 2003 - 17:28 #26
mindcrawler : ka du se den i bios ?
Avatar billede c8 Nybegynder
16. januar 2003 - 17:29 #27
ja fluii du har ret...jeg mete selvf, opretning af div partisioner ! sry my bad
Avatar billede carsten_lusk Nybegynder
16. januar 2003 - 17:29 #28
fluii -> Hvis den selv valgte NTFS, så har installationsprogrammet selv rettet partitionen til, så den stemte overens med det format den skulle udføre !
Avatar billede mindcrawler Nybegynder
16. januar 2003 - 17:30 #29
c8 : Hvordan for jeg fat i min bios? Hvis det er enhedshåndteringen du mener så kan jeg godt se den der.
Avatar billede carsten_lusk Nybegynder
16. januar 2003 - 17:31 #30
hvis du kan se den i enhedshåndteringen, har bios fundet den...
Så skal den bare partitioneres
Avatar billede c8 Nybegynder
16. januar 2003 - 17:31 #31
mindC. lige når du starter maskinen tryk F2 DEL eller F10, det pleger at stå på skærmen, husk du kan trykke den reklame fra DELL som kommer i starten ved atr trykke ESC
Avatar billede fluii Nybegynder
16. januar 2003 - 17:32 #32
Det vil sige at du sikker har RAID.
Er det rigtig forstået, at
c: er på et kabel.
nye hdd på andet kabel
og cd-rom'merne deler et kabel

Bundkort nr/versionen står trykt på bundkortet et sted
Hedder AOpen ABit Asus eller lign.
Avatar billede mindcrawler Nybegynder
16. januar 2003 - 17:32 #33
Hvordan partitionerer man?
Avatar billede carsten_lusk Nybegynder
16. januar 2003 - 17:32 #34
Hey mindcrawler -> Det er et galt sted du højreklikkede fra starten... !!
prøv lige Kontrolpanel -> Administration -> Computer Administration -> Diskhåndtering igen...
kan du ikke se dine harddiske som nogle "bjælker" derinde... Hvis du kan skal du højreklikke der !
Avatar billede c8 Nybegynder
16. januar 2003 - 17:32 #35
Carsten >> han har intet sagt om han ka se den i enhedshåndteing
Avatar billede carsten_lusk Nybegynder
16. januar 2003 - 17:33 #36
fluii -> Når det er en Dell maskine, kan man ikke være sikker på at kunne tyde fabrikanten på bundkortet...
Avatar billede carsten_lusk Nybegynder
16. januar 2003 - 17:33 #37
c8 ->Kommentar: mindcrawler
16/01-2003 17:30:30    c8 : Hvordan for jeg fat i min bios? Hvis det er enhedshåndteringen du mener så kan jeg godt se den der
Avatar billede fluii Nybegynder
16. januar 2003 - 17:35 #38
carsten> he he... havde lige glemt det var en Compaq ;)
Avatar billede carsten_lusk Nybegynder
16. januar 2003 - 17:36 #39
fluii -> jae, eller en Dell 4400 :-)
Avatar billede fluii Nybegynder
16. januar 2003 - 17:39 #40
ja ups sorry... det kører bare ;O

Men sidder de på 3 forskellige kabler?
Avatar billede carsten_lusk Nybegynder
16. januar 2003 - 17:40 #41
fluii -> man skulle jo ikk mene det var et bios problem, eftersom han kan se den i enhedshåndteringen...

Fejlen der blev lavet var, jeg bad ham højreklikke i DISKhåndteringen, som tydeligvis er blevet forvekslet med enhedshåndteringen...
det passer fint med det han kunne se i menuen ->

opdater driver
- Deaktiver
- Fjern
- Søg efter hardware ændringer
- Egenskaber
Avatar billede mindcrawler Nybegynder
16. januar 2003 - 17:40 #42
Carsten lusk > Jeg har prøvet at finde det i "bjælkerne" men der er ikke andre options end "egenskaber". I egenskaber har man ingen muligheder for noget!
Avatar billede Slettet bruger
16. januar 2003 - 17:41 #43
Du skal sørge for at din gamle harddisk står som MASTER.
Derefter skal du sørge for at den nye står som SLAVE.

læs eventuelt i brugsanvisningen til den nye hvordan du gør... Plejer at være meget nemt, hvis man har en pincet ;)
Avatar billede carsten_lusk Nybegynder
16. januar 2003 - 17:42 #44
Men du kan se de omtalte "bjælker" ikk ?

Har du Administrator rettigheder ??
Avatar billede fluii Nybegynder
16. januar 2003 - 17:44 #45
Philip> Ja, hvis de sidder på samme kabel! Men det gør de ikke...
Avatar billede mindcrawler Nybegynder
16. januar 2003 - 17:44 #46
Carsten lusk > Jeg prøvede lige det du foreslog kl. 17:40:54 :)
Se et screenshot her: http://www.shootingsport.dk/11.jpg
Avatar billede carsten_lusk Nybegynder
16. januar 2003 - 17:47 #47
Ja, hvis du højreklikker på "Disk1" burde du kunne vælge at oprette partion eller formatere...
Sikker på du har Administrative rettigheder ?
Avatar billede mindcrawler Nybegynder
16. januar 2003 - 17:50 #48
Jeg har administrator rettigheder.

Jeg har fundet det. Skal jeg vælge primær partion eller udvidet?
Avatar billede carsten_lusk Nybegynder
16. januar 2003 - 17:50 #49
Du vælger primær...
når du skal vælge filsystem tager du NTFS :-)
Avatar billede mindcrawler Nybegynder
16. januar 2003 - 17:54 #50
Hmm... jeg kan ikke få lov til at vælge det. Se her:

www.shootingsport.dk/11.jpg
Avatar billede fromsej Praktikant
16. januar 2003 - 17:56 #51
Ikke allokeret , jeg tror ikke der er nogen vej udenom FDISK.
Avatar billede carsten_lusk Nybegynder
16. januar 2003 - 17:57 #52
Det er også et galt sted du klikker... Du skal klikke her -> www.cksdata.dk/eksperten/disk.jpg

(Bare på den tomme disk selvfølgelig)
Avatar billede mindcrawler Nybegynder
16. januar 2003 - 17:57 #53
Okay! Hvordan laver jeg så den FDISK?
Avatar billede carsten_lusk Nybegynder
16. januar 2003 - 17:58 #54
fromsej, selvfølgelig er der en vej udenom fdisk... Den er man gået fra, alt kan laves i diskhåndtering
Avatar billede mindcrawler Nybegynder
16. januar 2003 - 17:59 #55
Den eneste mulighed jeg for ved at højreklikke der er at se egenskaberne.
Avatar billede carsten_lusk Nybegynder
16. januar 2003 - 18:00 #56
Der er noget der ikke stemmer...
Jeg har sat mange harddiske til og konfigureret dem derinde...

Hmm ?
Avatar billede mindcrawler Nybegynder
16. januar 2003 - 18:02 #57
Jeg har tjekket om alle stik sidder i og lignende.
Avatar billede mindcrawler Nybegynder
16. januar 2003 - 18:04 #58
HA, så fandt jeg ud af det. Jeg skulle først vælge initialicer disk. Nu kan jeg få lov
Avatar billede fromsej Praktikant
16. januar 2003 - 18:05 #59
Hent denne her:
http://www.dinos.dk/exp/boot.zip
Pak den ud på en diskette , boot maskinen med disketten i skriv FDISK.
Følg vejledningen , vær sikker på du får skiftet til det rigtige drev når du får muligheden.
Efter FDISK er færdig , prøver du en Dir D:
Så skulle du gene få en fejl alá drive not ready.
Skriv Format D: svar ja , når format er færdig , fjern disken genstart og dit nye drev er klar.
Avatar billede fromsej Praktikant
16. januar 2003 - 18:05 #60
For langsom.*S*
Avatar billede carsten_lusk Nybegynder
16. januar 2003 - 18:06 #61
/DOH min dummert...
Det kan jeg godt huske nu du sagde det
Avatar billede mindcrawler Nybegynder
16. januar 2003 - 18:08 #62
Hehe, det er bare iorden!
Jeg kan se den i "denne computer" mappen nu men den er ikke tilgængelig... går ud fra at jeg bare skal genstarte!?
Avatar billede carsten_lusk Nybegynder
16. januar 2003 - 18:09 #63
huskede du at formatere den efter du oprettede en partition ? kan nemlig ikke huske om den gør det selv....
Men prøv og genstarte, hvis den så stadig skriver det, skal du ind samme sted igen og vælge formater
Avatar billede mindcrawler Nybegynder
16. januar 2003 - 18:11 #64
Den siger at formateringen er sat igang så mon ikke den gør det når jeg genstarter. Smid for øvrigt lige et "svar" så jeg kan give dig dine point.
Avatar billede carsten_lusk Nybegynder
16. januar 2003 - 18:12 #65
Mener du skal vente til den ikke skriver "formaterer" længere
Avatar billede aovergaard Nybegynder
16. januar 2003 - 19:39 #66
Se jeg fik jo ret i at man altid skal fdiske og derefter formatere for at få en ny harddisk til at virke. Svaret 17.18:32
Avatar billede carsten_lusk Nybegynder
16. januar 2003 - 19:42 #67
@aovergaard, kniber det med øjnene ?
Læs lige hele tråden igennem, og fortæl mig sp hvor løsningen lå...
Jeg kan godt gi en ledetråd (Diskhåndtering) ...

Fdisk bruger man ikk mere..
Avatar billede carsten_lusk Nybegynder
16. januar 2003 - 20:49 #68
Hmm synes mindcrawler blev lidt væk, mon han har formateret den forkerte hdd *GGG* :-)
Avatar billede fromsej Praktikant
16. januar 2003 - 20:53 #69
Det er da ikke spor morsomt*GH*;)
Avatar billede mindcrawler Nybegynder
16. januar 2003 - 22:30 #70
Heysa!

Jeg måtte smutte pga. jeg skulle til køre timer. Nå men takker for hjælpen alle sammen... så blev jeg den smule klogere og 60 GB rigere.

Håber på lige så god hjælp en anden gang.

Mvh Bjørn - mindcrawler.dk
Avatar billede carsten_lusk Nybegynder
16. januar 2003 - 22:32 #71
No Problem :-)