Avatar billede glahn Nybegynder
27. oktober 2000 - 11:19 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

checkbox med 2 værdier

Kan man give en checkbox 2 forskellige værdier, alt efter om den er checket af eller ej.

Mit problem er, at jeg sender værdierne videre til en jsp-side, som ikke vil acceptere at ikke alle er chekket af.
Avatar billede el_gnu Nybegynder
27. oktober 2000 - 11:27 #1
prøv det her:

function setVaerdi(boks, sand, falsk) {
  if (boks.checked)
    boks.value = sand;
  else
    boks.value = falsk;
  return true;
}

<form onSubmit=\"return setVaerdi(this.checkBoksNavn, \'chekkedVaerdi\', \'notTjekkedVaerdi\');\">
Avatar billede glahn Nybegynder
27. oktober 2000 - 12:42 #2
Min kode ser ud som følger - efter dit forlsag el_gnu, men jeg får scriptfejl???

<form action=\"checkboxtest.jsp\" enctype=\"text/plain\" onSubmit=\"return setVaerdi(this.bank, \'b1\', \'na\');\">

<script language=\"JavaScript\">
function setVaerdi(boks, sand, falsk) {
      if (boks.checked)
      boks.value = sand;
        else
            boks.value = falsk;
        return true;
} </script>

<table border=\"0\" width=\"100%\">
<tr>
<td align=\"center\">bank24</td>
<!--     <td align=\"center\">Basisbank</td> -->
<!--  <td align=\"center\">BG Bank</td> -->
</tr>
<tr>
<td align=\"center\"><input type=\"Checkbox\" name=\"bank\"></td>
<!--  <td align=\"center\"><input type=\"Checkbox\" name=\"17\" value=\"b2\"></td> -->
<!--  <td align=\"center\"><input type=\"Checkbox\" name=\"17\" value=\"b3\"></td> -->
</tr>
<tr>
<!--     <td align=\"center\">Danske Bank</td>
    <td align=\"center\">JyskeBank</td>
<td align=\"center\">L&aring;n & Spar Bank</td> -->
</tr>
<tr>
<!--  <td align=\"center\"><input type=\"Checkbox\" name=\"17\" value=\"b4\"></td>
<td align=\"center\"><input type=\"Checkbox\" name=\"17\" value=\"b5\"></td>
<td align=\"center\"><input type=\"Checkbox\" name=\"17\" value=\"b6\"></td>
--></tr>
<tr>
<!--  <td align=\"center\">SEB</td>
<td align=\"center\">Unibank</td>
<td align=\"center\">Andre... </td>
--></tr>
<tr>
<!--  <td align=\"center\"><input type=\"Checkbox\" name=\"17\" value=\"b7\"></td>
<td align=\"center\"><input type=\"Checkbox\" name=\"17\" value=\"b8\"></td>
<td align=\"center\"><input type=\"Checkbox\" name=\"17\" value=\"b9\"></td>
--></tr>
</table>
<input type=\"submit\" value=\"Send\">
</form>

Den siger fejl i linie 11 - det er der hvor funktionen starter.
Avatar billede el_gnu Nybegynder
27. oktober 2000 - 12:54 #3
hmmm, jeg har lige testet din kode i IE 5.00 og NS 4, og det virker i begge.
Men prøv at placer scriptet i header delen, ikke fordi jeg tror det hjælper det er god skik.
Avatar billede glahn Nybegynder
27. oktober 2000 - 13:01 #4
Har gjort - hjalp ganske rigtigt ikke.

Jeg har en fornemmelse af, at det nok er min jsp-side der er problemet. Den reagerer godt nok når boksen er chekket af, så får jeg værdien on, men en fejlmeddelelse når den ikke er chekket.

Du får dine point som tak for hjælpen, og så prøver jeg lige at kaste mit spørgsmål over i java.
Avatar billede el_gnu Nybegynder
27. oktober 2000 - 13:05 #5
OK
Avatar billede bpuschl Nybegynder
31. maj 2002 - 10:41 #6
Den løsning som el_gnu har vist virker ikke, da en unchecked checkbox ikke returnere en værdi.

I stedet skal der på checkboksen være en onClick event som kalder "setVaerdi(boks, sand, falsk)". På Submit skal der være en onSubmit event som sætter bokset til "checked". Dette vil påvirke at værdien vil blive sendt videre til jsp siden.