Avatar billede steven_tran Nybegynder
15. januar 2003 - 23:14 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Client/Server programmering

Hej med jer!

Jeg har i så lang tid gået og tænkt på at lave et client/server program, som bruges til at håndtere udlejning af video film. Men da jeg kom til at implementere class, fik jeg problem ang. online transaktion, hvilket gik jeg i stået og aldrig kom videre for jeg ikke verdens bedst til MS-SQL. Jeg kan godt tænke mig at få hjælp fra nogle af jer derude.

Jeg skal lige gøre opmærksomt på at, der bruges ADO mod MS-SQL server til at håndtere databasen, og her er mit problem :

"Antager, at der er 3 client'er, der er oprettet forbindelse til server og de alle 3 arbejder i samme brugerinterface (samme skærm billed), én af dem har udlejet en video film, i dette øjeblik skal de to andre client'er har brug for en opdatering af antal film til rådighed, ikke sand !!!

Så mit spørgsmål er : hvordan ku' jeg gøre det for at få server til at sende antal film til rådighed til de to andre client'er ?"

Jeg håber, at nogen af jer kan forklare mig hvordan/hvad jeg skal gøre for at løse problemmet, eller måske vil du/I forære mig et stump kode så jeg kan studere fremgangsmåden.

Til sidst jeg vil gerne sige mange tak på forhånden.

med venlig hilsen
Steven_Tran
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
15. januar 2003 - 23:29 #1
Jeg tror ikke du har et reelt problem.

Antag du har ét eksemplar af "Poul Nyrups Bedste Taler", og alle
3 klienter viser, der er ét ledigt eksemplar. Så er der - overraskende
nok - én af disse der bestiller den. På de 2 andre står der stadig
at der er et ledigt eksemplar.

Endnu mere overraskende vil en af dem bestille, men får at vide at den
allerede er udlejet.

Det er vel hvad du vil gardere dig imod - men er det egentlig et
problem?
Avatar billede athlon-pascal Juniormester
16. januar 2003 - 20:51 #2
Fejl!
Avatar billede steven_tran Nybegynder
16. januar 2003 - 21:59 #3
athlon-pascal! hvorfor det?
Avatar billede logix Nybegynder
17. januar 2003 - 20:30 #4
Jeg kender ikke MS-SQL men har arbejdet med næsten alt andet SQL.. Du kan så vidt jeg ved ikke lave en "event" når der ændres et felt..

Et eks. hvor det ville kunne lade sig gøre er:

Serveren er den eneste der kontakter databasen.
Clients snakker med Serveren via eks. en alm socket.

En klient sender en sql "update" besked til serveren fordi den nu har udlejet en film. Serveren sender ud til alle klienter at filmen er væk.. Alle klienter svarer "ok" og reloader deres liste.. Serveren updater sql'en.