Avatar billede mephisto Nybegynder
15. januar 2003 - 02:52 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Returnering af navnet på en kolonne.

Jeg har en tabel ligner nedenstående i opbygning:

CREATE TABLE information (Navn, Adresse, By_navn, Post_nr, PRIMARY KEY (Navn));

Hvordan piller jeg selve kolonne navnene ud og sætter dem ind i en alm html tabel?
Jeg kan pille dataene ud af tabellen og få dem ind i en html tabel så den bliver opbygget således:

Navn    Adresse    By_navn    Post_nr
John    Johnvej    Johnby      0000

problemet er at der hvor der nu står Navn, Adresse osv ikke står noget!
Jeg skal kunne bruge det på flere forskellige tabeller, så bare at skrive det direkte i kilden duer ikke! Jeg skal have den til selv at finde ud af hvad den skal skrive i hver <td> den øverste <tr>!

Jeg kan kun få den til at skrive alle 4 i samme <td>...
Avatar billede mephisto Nybegynder
15. januar 2003 - 02:54 #1
Det er selvfølgelig flere forskellige tabeller i databsen jeg skal kunne bruge det på...
Avatar billede Noone Nybegynder
15. januar 2003 - 03:24 #2
DESCRIBE tabel;

mysql> describe cder;
+---------+-------------+------+-----+---------+----------------+
| Field  | Type        | Null | Key | Default | Extra          |
+---------+-------------+------+-----+---------+----------------+
| id      | bigint(20)  |      | PRI | NULL    | auto_increment |
| title  | text        |      | MUL |        |                |
| artist  | text        |      | MUL |        |                |
| catnr  | text        |      |    |        |                |
| reccomp | text        |      |    |        |                |
| relyear | smallint(6) |      |    | 0      |                |
+---------+-------------+------+-----+---------+----------------+
6 rows in set (0.00 sec)
Avatar billede mephisto Nybegynder
15. januar 2003 - 03:36 #3
Jo tak! den havde jeg regnet ud! =P
Problemet er at jeg ikke kan hive de enkelte rows ud kun indeholdende dataene fra Field kolonnen! Hvis jeg hiver en row ud af det der så får jeg det hele med...

Desuden skal den kunne hive dataene i Field ud hver for sig uden at jeg behøver at specificere noget for den, udover tabel navnet...
Avatar billede Noone Nybegynder
15. januar 2003 - 04:11 #4
Lav dit script så den følger det her nogenlunde

Hent field names med describe, lav første linje i tabellen...
Hent data i tabellen med select * from tabel.
Brug data fra select til at bygge de efterfølgende rækker i tabellen.

Hvis problemet at at du referere til dine data wed at bruge mysql_fetch_array() eller mysql_fetch_assoc() så skift til mysql_fetch_row() og løb den igennem med foreach()...

Hvis det ikke var for det var sengetid for mig, kunne jeg godt skrive det for dig, men går det sjove så ikke ud af det? ;)
Avatar billede mephisto Nybegynder
15. januar 2003 - 04:51 #5
Fik den...

<table border="1" cellpadding="1" cellspacing="0">
<tr>
<?
$fields = mysql_list_fields("database_navn", "tabel");
$columns = mysql_num_fields($fields);
    for ($i = 0; $i < $columns; $i++) { ?>
    <td><? echo mysql_field_name($fields, $i) . "\n"; ?></td>
<? } ?>
</tr>

Så virker det!
det midlertidige resultat med data kan ses her
http://samnet12.sdu.dk/~maole02/eksamen03/cykelfanger.php
Avatar billede mephisto Nybegynder
15. januar 2003 - 04:52 #6
svar point til mig =P