Avatar billede duck Nybegynder
14. januar 2003 - 22:20 Der er 5 kommentarer og
2 løsninger

Php og virtual hosts på apache

Hej

Jeg har konfigureret min apache 1.3 til virtual hosts og det virker fint. Hvordan skal PHP sættes op, for at virke i alle virtual hosts ?

PS: Jeg har sat PHP op til single host og det virker fint !
PPS: Jeg kører Windows 2000 Server.

/duck
Avatar billede iqzero Nybegynder
14. januar 2003 - 22:40 #1
PHP4?

Det må være noget Windows specifikt, i Linux kører det da på alle hosts. (i hvertfald på min server...)
Avatar billede josini Nybegynder
14. januar 2003 - 23:56 #2
Det kommer jo helt an på, hvordan du har sat dine virtual hosts op. Dine virtual hosts skal ligge i din document-root (som angivet i Apaches httpd.conf).
Avatar billede duck Nybegynder
15. januar 2003 - 07:25 #3
Hej

PHP4 er sat op, som CGI i apache.

Hver virtual host har jo deres egen document_root. Problemet er, at php.ini indeholder en doc_root, som skal pege på apache's document_root. Problemet er nu bare at document_root er forskellig, alt efter hvilken virtual host man kører på.

Kan doc_root indeholde mere end en path til document_root ?

/duck
Avatar billede josini Nybegynder
15. januar 2003 - 09:26 #4
Du kunne jo eventuelt prøve, at sætte doc_root til flere paths ved at adskille disse med semikolon. Eksempel: doc_root = "C:\www\users;c:\www\minegen\;c:\www\system;" - det er standard php-adskillelse af flere paths under windows. På et unix-baseret system er adskillelsestegnet et almindeligt kolon i stedet.
Avatar billede duck Nybegynder
15. januar 2003 - 10:11 #5
Nu kommer jeg jo op på mange virtual host (10+), så kan man ikke gøre det med et wildcard eller noget i den retning ?

Mine virtual hosts ligger på :

C:\Servers\WWW\www.domæne1.dk\httpdocs
C:\Servers\WWW\www.domæne2.dk\httpdocs
C:\Servers\WWW\www.domæne3.dk\httpdocs

Kunne man så ikke bare sætte doc_root til "C:\Servers\WWW" ?

/duck
Avatar billede josini Nybegynder
15. januar 2003 - 10:39 #6
Jo - det bør virke.
Avatar billede duck Nybegynder
17. januar 2003 - 11:17 #7
Hej

Jeg har selv fundet en workaround.

Når PHP'en kører, som CGI virker ovenstående fint, men ved ikke-eksisterende filer svarer serveren "No input file specified". Den burde jo have smidt en 404-side i hovedet på browseren.

Jeg prøvede så at installere PHP, som apache-modul. Så gik det pludselig meget bedre. Begge sites kunne parse korrekt og ved en ikke-eksisterende URL under domænet fik browseren en 404-side.

Løsning er altså:
- sæt PHP op som apache-modul
- PHP's doc_root skal pege på det bibliotek, hvor alle
  virtual hosts ligger som underbiblioteker.
- virtual host sættes op, som vist i apache dokumentationen.

That's all
/duck