Avatar billede suntrip Nybegynder
14. januar 2003 - 16:38 Der er 2 kommentarer

INDEX

Hejsa

jeg vil lige høre om der ikke er en venlig sjæl som kan forklare mig lidt om Indexsering af tabeller...

kunne godt tænke mig at vide f.eks lidt om hvilke columns som man skal sætte et index på eller om man bare skal sætte dem på alle sammen i en table ( dem man nu kan )

og hvordan man skal gøre det så det påvikere tabeller man allerede har?

og hvor meget meget ekstra fylder det osv...
Avatar billede arnvig Nybegynder
16. januar 2003 - 13:27 #1
Videnskaben om indexer i databaser er temmelig bred.

Generelt:

Hvis du har nøgler (key,id e.t.c.) i en tabel, som du ofte søger enkeltrækker med eller som er fremmednøgler til andre tabeller, så er det et oplagt emne for et index.

Hvis du har får rækker i tabellen, er indexer ikke til gavn.

Indexer fylder noget, men det er normalt ikke meget i forhold til den performance du kan vinde.

Hvis du har mange indexer, kan det koste performance når du inserter, da databasemanageren så skal ud og opdatere alle indexer.

Hvis du skal loade en kæmpe tabel fra scratch, kan det være hurtigere at loade den uden indexer, og derefter lægge indexer på.
Avatar billede arnvig Nybegynder
20. februar 2003 - 10:55 #2
Kunne du bruge svaret ?