Avatar billede vagn16 Nybegynder
14. januar 2003 - 11:50 Der er 21 kommentarer og
2 løsninger

Split ved komma og smid i et nyt felt

Hej!

Jeg har et felt der indeholder:

Centrum, 1000m.
Bus, 250m.
Indkøb, 500m.

(det behøver ikke at være komma der benyttes som seperator!)

Jeg vil gerne have følgende output:

<table border="0" width="100%" cellspacing="0" cellpadding="0">
  <tr>
    <td width="50%">Centrum</td>
    <td width="50%" align="right">1000m.</td>
  </tr>
  <tr>
    <td width="50%">Bus</td>
    <td width="50%" align="right"> 250m.</td>
  </tr>
  <tr>
    <td width="50%">Indkøb</td>
    <td width="50%" align="right"> 500m.</td>
  </tr>
</table>

Der er ikke nødvendigvis tre udsagn - der kan være flere eller færre?!

vagn / 16
Avatar billede dgivoni Nybegynder
14. januar 2003 - 12:05 #1
flg. skulle fungere hvis du har ", " som separator:

rs.open ...

Response.write("<table border=""0"" width=""100%"" cellspacing=""0"" cellpadding=""0"">")
while not rs.eof or rs.bof
  afstande = split(rs("FELTNAVNET"), ", ")
  Response.write("<tr>")
  Response.write("<td width=""50%"">" & afstande(0) & "</td>")
  Response.write("<td width=""50%"" align=""right"">" & afstande(1) & "</td>")
  Response.write("</tr>")
  rs.movenext
wend
Response.write("</table>")
Avatar billede vagn16 Nybegynder
14. januar 2003 - 13:03 #2
Microsoft VBScript runtime error '800a0009'
Subscript out of range: '[number: 1]'

/afdelinger.asp, line 195

Centrum,1.000 m. Bus,50 m. Indkøb,500 m. Skole,300 m.
Avatar billede dgivoni Nybegynder
14. januar 2003 - 13:09 #3
naa, ok, du skal erstatte ", " med ","
i dit foerste eksempel var der mellemrum med efter kommaet, senere hen ikke...
Avatar billede vagn16 Nybegynder
14. januar 2003 - 13:16 #4
Ok... dum fejl.

Men nu skiver den:

Centrum 1.000 m. Bus

Altså til næste komma og så ikke mere - ikke noget på næste linje!?

Der skulle stå:

Centrum 1.000 m.
Bus 250m.
Indkøb 500m.

Skal jeg smide nogle flere kommaer ind??!

vagn / 16
Avatar billede dgivoni Nybegynder
14. januar 2003 - 13:20 #5
nej, det har ikke noget med kommaerne at goere.
Det er tabellen, der formaterer udseendet. Hvordan ser html-koden ud bliver skabt? Evt. kan du give mig en url til siden...
Avatar billede vagn16 Nybegynder
14. januar 2003 - 13:22 #6
Avatar billede dgivoni Nybegynder
14. januar 2003 - 13:29 #7
naa, maaske er det alligevel kommaerne der er et problem
staar alle informationerne i samme felt, eller er der et felt pr. afstand?
Avatar billede vagn16 Nybegynder
14. januar 2003 - 13:32 #8
Alle informationerne står i samme felt!

Centrum,1.000 m.
Bus,50 m.
Indkøb,500 m.
Skole,300 m.

Vh

Pelle!
Avatar billede dgivoni Nybegynder
14. januar 2003 - 13:36 #9
ok, og de har linjeskift ogsaa, gaar jeg ud fra...
jeg proever lige at tilpasse scriptet
Avatar billede vagn16 Nybegynder
14. januar 2003 - 13:39 #10
Ja... der er også linjeskift!
Avatar billede dgivoni Nybegynder
14. januar 2003 - 13:40 #11
afstande = split(rs("FELTNAVNET"), vbCrLf) //splitter ved linjeskift

Response.write("<table border=""0"" width=""100%"" cellspacing=""0"" cellpadding=""0"">")
for i = 0 to ubound(afstande) - 1
  afstand = split(afstande(i), ",")
  Response.write("<tr>")
  Response.write("<td width=""50%"">" & afstand(0) & "</td>")
  Response.write("<td width=""50%"" align=""right"">" & afstand(1) & "</td>")
  Response.write("</tr>")
  rs.movenext
next
Response.write("</table>")
Avatar billede vagn16 Nybegynder
14. januar 2003 - 13:47 #12
Det hjlap...som du kan se lidt... men er spiller stadig ikke helt?!
Avatar billede vagn16 Nybegynder
14. januar 2003 - 13:52 #13
Jeg har lige smidt lidt ekstra point i gryden... jeg syntes du er meget hjælpsom!
Avatar billede dgivoni Nybegynder
14. januar 2003 - 13:52 #14
der mangler i hvert fald en afslutning paa tabellen.
Har du glemt det, eller er den gaaet i staa? Og hvad er der tilbage i feltet evt.?
Avatar billede dgivoni Nybegynder
14. januar 2003 - 13:54 #15
:-) mange tak. Jeg haaber vi kan faa det loest...
Avatar billede dgivoni Nybegynder
14. januar 2003 - 13:56 #16
hvilken linje er 199?
Avatar billede vagn16 Nybegynder
14. januar 2003 - 13:57 #17
I feltet er der stadig:

Indkøb,500 m.
Skole,300 m.

Det har den ikke behandlet!?

Hvis du ser: http://www.esbjergsboligforeninger.dk/afdelinger.asp?id=1

Her er der 3:

Centrum,1000m.
Bus,250m.
Indkøb,500m.

Og den behandler også kun de to første!
Avatar billede dgivoni Nybegynder
14. januar 2003 - 14:01 #18
jeg bliver noedt til at smutte nu...
er tilbage ca. kl. 16
Avatar billede eagleeye Praktikant
14. januar 2003 - 15:06 #19
Prøv at droppe rs.Movenext før next

  rs.movenext      <---------------------------- Slet denne linie
next
Avatar billede eagleeye Praktikant
14. januar 2003 - 15:09 #20
En anden ting er at lave det sådan at du ikke bruger -1 for den vil ikke udskrive den sidte punkt med -1:
Så denne linie rettes:

for i = 0 to ubound(afstande) - 1

Til:

for i = lbound(afstande) to ubound(afstande)
Avatar billede eagleeye Praktikant
14. januar 2003 - 15:12 #21
Hvis du ved et uheld har fået en vbCrLF (return) for meget i teksten kan man tjekke på om aftande(0) er lig "" og så ikke udskrive kolonnen for at undgå en tom kolonne.

Så koden bliver..:

afstande = split(rs("FELTNAVNET"), vbCrLf) //splitter ved linjeskift

Response.write("<table border=""0"" width=""100%"" cellspacing=""0"" cellpadding=""0"">")
for i = lbound(afstande) to ubound(afstande)
  afstand = split(afstande(i), ",")
  if afstand(0) <> "" then
    Response.write("<tr>")
    Response.write("<td width=""50%"">" & afstand(0) & "</td>")
    Response.write("<td width=""50%"" align=""right"">" & afstand(1) & "</td>")
    Response.write("</tr>")
  end if
next
Response.write("</table>")
Avatar billede eagleeye Praktikant
14. januar 2003 - 15:14 #22
Skulle du få et mellemrum mellem , og centrum eller 1.000 m så gør det ikke noget du kan bruge Trim den fjerne mellemrum før og efter en tekst men lader mellemrum inde i tekst blive..:

Centrum  , 1.000 m

Så disse to linier:
    Response.write("<td width=""50%"">" & afstand(0) & "</td>")
    Response.write("<td width=""50%"" align=""right"">" & afstand(1) & "</td>")

Rettes til:
    Response.write("<td width=""50%"">" & trim(afstand(0)) & "</td>")
    Response.write("<td width=""50%"" align=""right"">" & trim(afstand(1)) & "</td>")
Avatar billede vagn16 Nybegynder
14. januar 2003 - 15:32 #23
Han er en satan ham eagleeye!!! Altid hurtig med sine svar og som regel er det rigtige og gode løsningen han kommer med... satans:-) Eagleeye er det ok med dig at jeg smide lidt symbolkse point efter dgivoni?? (say 10 points?) Han forsøgte med måtte løbe...

Og mange tak for hjælpen - det var super!