Avatar billede hobz Nybegynder
14. januar 2003 - 11:43 Der er 8 kommentarer og
2 løsninger

XP & RAM extension

Jeg har netop erhvervet mig en 256MB RAM-blok.
Det virker i BIOS, eller den forstår at tælle RAM'en op, men så snart at Windows XP Pro forsøger at boote op, kommer der en blå skærm i et halvt sekund (tror der står noget med hardware vendor).

Hvordan overbeviser man XP om, at RAM er RAM og den SKAL bare starte uden brok!
Avatar billede baxx65 Nybegynder
14. januar 2003 - 11:59 #1
I mine ører lyder det som om at du har fået fat i en defekt RAM-blok.  Windows er meget kræsen med hensyn til RAM, og hvis den ikke vil køre med det du har, så er der ikke meget at gøre.

Det kan også være at din nye blok ikke er kompatibel med det gamle ?  Prøv at køre med den nye blok alene. Altså ud med det gamle RAM.
Avatar billede benjams69 Nybegynder
14. januar 2003 - 11:59 #2
LoL - the wonders of Mikroblød...
Men starten den?!
Avatar billede triumph23 Nybegynder
14. januar 2003 - 12:01 #3
kan man ik. Det er flere faktorer, der spiller ind. Nu fremgår det ikke, om du har ram siddende i i forvejen, men den nye ramkreds du sætter i sq jo gerne q arbejde sammen med d, meget gerne være af samme type. Skriv lige lidt mere om det ram du har fået og så hvilket bundkort du har....
Avatar billede random_act Nybegynder
14. januar 2003 - 12:03 #4
Prøv at sætte dine ram i på andre måder med den nye først eller sidst osv.
Avatar billede hobz Nybegynder
14. januar 2003 - 12:25 #5
Okay.. jeg har 3 slots 2x128MB RAM og den nye 256MB RAM.
Starter jeg op med:

(256 | 128a | 128b):
kan windows godt starte, men på et tidspunkt booter compen lige pludselig.

(128b | 256 | 128a):
windows vil ikke starte, kommer med følgende fejl: Windows could not start because the following file is missing or corrupt: System32\DRIVERS\pci.sys

(128a | 128b | 256):
BIOS'en vil ikke starte.

lige nu kører jeg KUN med 256'eren.. men jeg har en mistanke om at den er defekt, da windows haltede med en memory allocation fejl, under execution af en .exe
Avatar billede hobz Nybegynder
14. januar 2003 - 12:27 #6
Bundkort: ASUS CUSL2.
Ingen info om rammene i den medhørende "manualen", udover det er 256MB PC133 DIMM CL3.

de 2x128 er også PC133.
Avatar billede hobz Nybegynder
14. januar 2003 - 12:36 #7
Kunne det måske tænkes, at det var en af 128MB'erne der var ikke kompatibel?
Avatar billede triumph23 Nybegynder
14. januar 2003 - 14:43 #8
Det q godt være et problem ja. men du skriver jo selv, at når kun kredsen med 256 mb er i, så melder den oz fejl. Derfor er da meget, der tyder på at den kreds er defekt, men at de andre heller ik virker..... Det er sq for underligt, for de mobo burde kunne køre med dem.
Avatar billede hobz Nybegynder
16. januar 2003 - 10:20 #9
Ja, det undre også mig. Det skal lige siges af PT kører jeg med 256'eren & en 128 og det fungerer fint. Det har "kun" været een fejl med 256'eren, første gange den kørte alene.
Avatar billede hobz Nybegynder
27. januar 2003 - 11:52 #10
Nu byttede jeg den ene af mine 128MB med en kammerat og nu virker det satme.