Avatar billede djreder Nybegynder
13. januar 2003 - 23:40 Der er 13 kommentarer og
2 løsninger

Matematik...

Er der nogen eksperter her inde der ogse er gåde til matematik?

Her er 3 opgaver som jeg har problemer med:

1)
I et koordinatsystem er en cirkel bestemt ved ligningen:
x² - 6x + y² + 8y = 0

A. Bestem Centrum og radius for cirklen

B. Bestem en ligning for den tangent til cirklen, der går gennem koordinatsystemets begyndelse

2)
I et koordinatsystem har en firkant ABCD vinkelspidserne:
A (2,3) B(-2,2) C(-2,-2), D(4,-2)

A. Beregn koordinatsættet til diagonalernes skæringspunkt.

- HAM DER GØR DT BEDST FÅR POINTS! Jeg vil også selv have den bedste forklaring med formler.. Det skal laves inden 24timer - så jeg ved ikke hvor mange eksperter kan svare på dette..
Avatar billede djreder Nybegynder
13. januar 2003 - 23:40 #1
ps. den tredie opgave kan være ligemeget - fandt selv ud af den..
Avatar billede esoulman Nybegynder
13. januar 2003 - 23:41 #2
Det er nu altså ikke en lektiecentral det her.. www.studi.dk har et forum i stedet.
Avatar billede djreder Nybegynder
13. januar 2003 - 23:42 #3
ja åkej - men hvis der var nogle eksperter der kunne det der..
Avatar billede saison Nybegynder
13. januar 2003 - 23:44 #4
1)
(x-3)^2+(y+4)^2 = 25

C(3,-4) radius = 5
Avatar billede djreder Nybegynder
13. januar 2003 - 23:51 #5
saison - du bliver i hvertfald en af de eksperter skal have points! - kan du måske svare på andre spørgsmål..

og esoulman - ellers tak for linket!
Avatar billede esoulman Nybegynder
13. januar 2003 - 23:52 #6
np du ;)
Avatar billede saison Nybegynder
13. januar 2003 - 23:52 #7
1)
B. Hvad mener du med koordinatsystemets begyndelse??

2)
A.
Først finder du hældningskoefficienten,

a = (y2-y1)/(x2-x1)
a1 = (3-(-2))/(2-(-2)) = 5/4
a2 = Samme fremgangsmåde, vinkel B og D.

Så finder du ligningerne for de to linjer benyt først punkt a og derefter punkt b:

punkt a:
y-y1 = a(x-x1)
y-3 = (5/4)(x-2)
Det var ligning et, find ligning to på samme måde.

Så finder du skæringspunktet ved at bruge "lige store koefficienters metode". Skaf nummerisk lige store koefficienter til x eller y og læg ligningerne sammen eller træk dem fra hinanden.
Avatar billede djreder Nybegynder
13. januar 2003 - 23:56 #8
begyndelsespunkt
Avatar billede djreder Nybegynder
14. januar 2003 - 00:15 #9
pis og selvom jeg prøvede i lang tid nu så fårstår ikke helt den der nr. 2.. :(

Det er som om du skulle være her! :(
Avatar billede saison Nybegynder
14. januar 2003 - 00:18 #10
Okay, jeg kan hjælpe dig imorgen efter 19:30, men nu skal jeg sove...
Avatar billede djreder Nybegynder
14. januar 2003 - 00:20 #11
det er i orden nat nat!
Avatar billede djreder Nybegynder
14. januar 2003 - 13:52 #12
y-3 = a1(5/4)(x-2) = 5/4x+5.5 ??
Avatar billede djreder Nybegynder
14. januar 2003 - 14:26 #13
nej nej.. sorry
Avatar billede djreder Nybegynder
14. januar 2003 - 16:54 #14
jeg fandt nu ud af opgaven - næsten selv.. med mindre der er en der gidder lige lave den der nummer 2) igen så jeg kan lige tjekke..

og så er der 2 andre opgaver som måkse kan laves??

3.039)
I et koordinatsystem har en firkant ABCD vinkelspidserne:
A (2,3) B(-2,2) C(-2,-2), D(4,-2)
Beregn koordinatsættet til diagonalernes skæringspunkt

og

3.042)

I et koordinatsystem er en cirkel C1 bestemt ved ligningen:

x^2 + y^2 - 22x +4y+61 = 0

Bestem radius og koordinatsættet til centrum for C1.

En anden cirkel C2 har centrum i punktet A(-1,3) og radius 5.
Gør rede for, at de to cirkler har netop et punkt fælles.
Bestem hældningskoefficienten for tangenten til cirklerne i dette fælles punkt.

hvis der er en der har lavet det kan han/hun så ikke sende det til mig på : zer0xer@hotmail.com ???
Avatar billede djreder Nybegynder
15. januar 2003 - 16:17 #15
aj nu igen - jeg har lavet hele opgaven.. så lukker jeg nu - som jeg kan se kan det her ikke helt bruges som en "lektie hjælp" - men ja.. d er ogåkej - troede bare at her på eksperten kunne man snakke om alt muligt!