Avatar billede xfiles Nybegynder
13. januar 2003 - 14:44 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

beregning af to tal

Hej Eksperter

Jeg er ved at lave et beregnings felt på et felt der viser Exmoms og det jeg nu vil have er at den lægger den næste record med exmoms til således at jeg kan se hvormeget jeg har brugt for i løbet af år 2003.

mvh.

Xfiles
13. januar 2003 - 14:57 #1
Er det tabel, formular eller rapport vi taler om her?
Avatar billede terry Ekspert
13. januar 2003 - 15:05 #2
xfiles. You can make a query which does this for you. You dont have to do it for every record!
Avatar billede xfiles Nybegynder
13. januar 2003 - 15:27 #3
Det er en forspørgelse. Jeg vil gerne have at den for hver gang den beregner exmoms ved indkøb af en vare angiver i et andet felt hvormeget der er købt ind for ved at tage post nummer 1 + post nummer 2 osv. og lægger disse sammen.

Hvorledes kan dette i praksis lade sig gøre ?

Mvh.

Xfiles
Avatar billede terry Ekspert
13. januar 2003 - 16:49 #4
If you have a unique field in every record then you can make a calculated field which uses DLookup to get the next record, but then you would have a problem on the last record.
Avatar billede hekla Nybegynder
13. januar 2003 - 21:17 #5
Du kan indsætte følgende i kontrolelementet for feltet:

SELECT Sum(Mytable.Myfield) AS SumOfMyfield
FROM Mytable;
Avatar billede tma_oksboel Nybegynder
14. januar 2003 - 08:45 #6
hmm, kan man bruge absoluteposition? Der kan jo fint laves et kald fra forespørgslen til en funktion der returnerer værdien. Hvis Terry mener at dlookup kan referere til næste post, er det vil også anvendeligt. Måske NZ kan bruges til at håndtere sidste post situationen...
Avatar billede terry Ekspert
14. januar 2003 - 11:13 #7
SELECT tbl1.Exmoms, NZ(DSum("ExMoms","tbl1","ID1 <= " & [ID1]),0) AS ToDato
FROM tbl1;

This example calculates your Exmoms up to the newest record. You could quite easily add a criteria so that you only select those in 2003.
NOTE: In this example I have a unique field (ID1) to make sure I only take those up to the current record.
Avatar billede terry Ekspert
15. januar 2003 - 14:12 #8
xfiles>can you respond? its easier for us to help if you do!
Avatar billede xfiles Nybegynder
16. januar 2003 - 07:49 #9
Hi Terry

Jeg har selv løst problemet. Tak for hjælpen. Jeg gjorde det at efter jeg havde oprettet forespørgelsen exmoms: [antal]*[Enheds Pris]*0,75 og derefter oprettede jeg igen en forespørgelse med exmoms og grupperede den som Sum og så var den der. Jeg takker tusinde gange for jeres indsats.
Avatar billede hekla Nybegynder
16. januar 2003 - 09:48 #10
Hvis du skal finde prisen ExMoms ud af prisen InclMoms skal du huske at gange med 0,8 og ikke 0,75!!!
Avatar billede terry Ekspert
16. januar 2003 - 19:48 #11
OK, and thanks :o)