Avatar billede domino1977 Nybegynder
13. januar 2003 - 13:54 Der er 39 kommentarer og
1 løsning

ASP/Access/ VB 6.0

Jeg har brug for at kunne søge i en Access databse der ligger et eller andet sted ude på nettet VIA et Visual Basic Program. Meningen er at man skal kunne vælge via 5-6 comboboxe et par specifikationer feks: fornavn, efternavn, gade, by, land og telefon.

Og så søger den i Access databasen efter posterne og lister den Fornavnet i en listbox i VB programmet. NÅR man så klikker på fornavnet i listboxen kommer alle detaljerne op i et par andre textboxe...

Det gør ikke noget hvis man osse kan lave "Wild Search"....

Nogen der vil hjælpe mig med den???

Jeg har før haft noget oppe at kører, men den kan ikke helt klarer alle de ting som jeg beskriver her, og jeg kan ikke få resterne med uden der går lort i den.
Avatar billede martin_moth Mester
13. januar 2003 - 15:16 #1
Er det ikke lige noget for ASP? Hvis du kan leve med at du skal gå på nettet for at komme til din ASP-side, er det vel den nemmeste løsning - eller SKAL det klares fra et VB-program lokalt på din PC?
Avatar billede domino1977 Nybegynder
13. januar 2003 - 15:50 #2
Det SKAL kunne klares fra et VB Program, da den skal have andre ting indbygget.... men det skal jeg nok selv klarer... jeg kender nemlig ikke en skid til ASP.

Så derfor!!
Avatar billede martin_moth Mester
13. januar 2003 - 16:17 #3
Undrede mig bare over at du skrev ASP i spørgsmåltitlen - ASP-syntaksen ligner VB utrolig meget :o)

At connecte til en database på internettet fra VB er ikke lige til - se bare www.eksperten.dk/spm/230093

Hvad er det præcist du skal have hjælp til - at connecte til databasen, at søge i databasen, hvad?
Avatar billede heko124 Nybegynder
13. januar 2003 - 16:43 #4
Du kunne bruge en ftp og så hente databasen ned lokalt og så søge i den lokale kopi... en lidt snørklet måde at gøre det på indrømmer jeg, men det ville kunne lade sig gøre, hvis altså du har ftp-adgang til databasen....

henrik :-)
Avatar billede terry Ekspert
13. januar 2003 - 16:44 #5
I VERY MUCH doubt that you can. This question has been up a number of time and I havent seen a solution yet! So its going to have to be done via ASP
Avatar billede heko124 Nybegynder
13. januar 2003 - 17:02 #6
Måske kan det lade sig gøre hvis du har adgang til et konfigurere serveren hvor access db ligger... Hvis du har det og du kan konfigurere en evt. firewall foran denne er der måske et par muligheder:
Microsofts Web-folders - Som jeg i øvrigt ikke ved noget om :0(
ODBC-kilde på serveren

Henrik :-)
Avatar billede Slettet bruger
13. januar 2003 - 17:23 #7
Du kunne evt. vælge at sende søgekriterier fra dit program til en ASP-side, som så søger i databasen og returnerer resultater i form af f.eks. et XML-dokument.
Avatar billede martin_moth Mester
13. januar 2003 - 17:37 #8
"Det SKAL kunne klares fra et VB Program... jeg kender nemlig ikke en skid til ASP."

Dette kunne måske være en god anledning til at lære lidt om det?  ;O)
Her er lidt at starte med: http://www.w3schools.com/asp/default.asp
Avatar billede terry Ekspert
13. januar 2003 - 17:43 #9
Well its like saying you will walk to the moon because you cant fly :o)
Avatar billede martin_moth Mester
13. januar 2003 - 17:46 #10
He he - just my thought. But perhaps he didn't realize how difficult (impossible?) it would be without ASP when he said what he said :o)
Avatar billede domino1977 Nybegynder
14. januar 2003 - 08:57 #11
Nej nej nej, som jeg siger så HAR en et eksempel hvor det virker... det er en Access Database, og en ASP side som uploades til en sted på internettet, derefter har man sit VB program der går ind og bruger ASP-siden til at hente data fra Databasen, og derefter sende den tilbage til VB Programmet.

MEN det program jeg har kan ikke det den skal, men det virker!

Se her: http://www.eksperten.dk/spm/249013

Det kan måske hjælpe jer lidt..... og jeg smider lige 100 point mere i!
Avatar billede domino1977 Nybegynder
14. januar 2003 - 08:59 #12
Nårh... det kan man ikke.... men jeg giver gerne flere point for en løsning på det her!
Avatar billede martin_moth Mester
14. januar 2003 - 09:48 #13
OK - og hvad spørger du så lige om?
Avatar billede domino1977 Nybegynder
14. januar 2003 - 10:08 #14
Martin_moth: Jeg spørg om hvordan jeg laver et VB programder kan hente fra en database der ligger på nettet. Jeg har en lille program der har 1 databse, 1 ASP fil og 1 VB program. Men selve programmet kan ikke det den skal.... men den virker vidst fint nok!!

Så er der nogen der kan hjælpe mig med at få oprettet 1 stk ASP fil, og 1 stk VB program...
Avatar billede martin_moth Mester
14. januar 2003 - 10:16 #15
Det er jo ikke særlig konkret. Idenn er du kan få hjælp til fremgangsmåder og specifikke kodestumper - det du beder om er snarere et helt program.

"Jeg spørg om hvordan jeg laver et VB program"

Du starter med at lærer dig selv VB - når du har bestemt hvordan dit program skal se ud og hvad det skal kunne, går du i gang med at kode. Støder du på problemer, henvender du dig til eksperten :o)
Avatar billede domino1977 Nybegynder
14. januar 2003 - 10:58 #16
Jeg kan nemt selv lave et VB program der kan søge/erstatte og så videre i en Database der ligger lokalt på en maskine... men når Databasen ligger på nettet er det noget halt andet.

Jeg skal bare have en simpel form, med 1 stk listebox på, og 5 comboboxe og 1 stk textbox....

Meningen er så at der i Comboboxene er forskellige emner, og i textboxen skal man kunne skrive et søge ord. og resultatet af søgningen/filtreringen skal vises i selve Listboxen....

Det kan jeg osse nemt selv lave til en database søgning, hvis jeg feks har selve databasen til at ligge på makinen!! No Problem....

Det er det med nettet jeg ikke kan!
Avatar billede domino1977 Nybegynder
14. januar 2003 - 11:19 #17
Jeg har lige lavet en skabelon til hvodan jeg gerne vil have det til at se ud:

http://www.friserverplads.dk/bredan/database.zip

Her kan I se hvad det er jeg snakker om....
Avatar billede martin_moth Mester
14. januar 2003 - 11:24 #18
Og det med nettet kræverer en ASP-løsning, som du ikke vil have...?
Avatar billede domino1977 Nybegynder
14. januar 2003 - 13:08 #19
Jow... jeg vil MEGET gerne have en ASP løsning, men jeg er ikke nogen ørn i ASP, faktisk har jeg aldrig arbejdet med det...
Avatar billede martin_moth Mester
14. januar 2003 - 13:23 #20
Jeg tror jeg er nået frem til, at du er havnet i den forkerte kategori :o(
Avatar billede Slettet bruger
14. januar 2003 - 13:26 #21
Hvis du kan finde ud af Visual Basic og databaseprogrammering, kan det ikke tage lang tid at lære den smule ASP du har brug for. Tag evt. et kig på den tutorial her:

http://www.html.dk/tutorials/asp/
Avatar billede domino1977 Nybegynder
14. januar 2003 - 13:41 #22
Jow.. men hvad så med min VB programering?? Jeg ved ikke meget om hvordan jeg skal få min VB til at snakke sammen med min ASP script?
Avatar billede Slettet bruger
14. januar 2003 - 13:48 #23
Du kunne jo, som jeg nævnte tidligere, gøre det ved at lade din ASP side præsentere søgeresultaterne i XML-format:

1. Du sender dine søgekriterier til ASP-siden - kan evt. gøres med Microsoft XMLHTTP (skal tilføjes under referencer > Microsoft XML)
2. Du laver output i XML-format på webserveren - se evt. http://www.magik.dk/funktioner/5/ for at lave databaseudtræk i XML format
3. Du lader dit program parse de data, webserveren genererer, og tilføjer dem til din liste over søgeresultater

Det burde kunne give dit et overblik over hvordan det evt. kunne laves.  :o)
Avatar billede domino1977 Nybegynder
14. januar 2003 - 14:18 #24
???

Jeg kender ikke en skid noget af det du snakker om der.... jeg ved hvordan jeg søger i en database LOKAL, har ALDRIG arbejdet med noget af det andet der!!!!
Avatar billede martin_moth Mester
14. januar 2003 - 14:33 #25
Så så - ikke bande!

Som terry siger, det nytter ikke noget at insistere på at gå til Månen fordi man ikke kan/vil flyve. Så hvis du vil det du vil, må du finde dig i at du bliver nødt til at lære noget nyt - det er ikke vores skyld ;o)

Løsningen for dig er:

  1) Lav en ASP-side der kan lave dine søgninger for dig.
  2) Få VB til at kummunikere med ASP-siden ved at sende forespørgsler/modtage resultater. Dette kan evt. gøres via XML, som magik foreslår.

Men du slipper ikke for 1) - og jeg har lige pløjet http://www.html.dk/tutorials/asp/ igennem, og kan se, at ASP er 99% identisk med VB-kode. I tutorial'en burde der være nok info til at klare 1).

Hvordan du kommer omkring punkt 2) må jeg ærligt indrømme, at jeg ikke ved. Jeg vil tro at du kan komme omkring det UDEN XML, og jeg kan godt forstå du ikke vil blande XML ind i det, hvis du ikke kender til det... (selvom jeg nu synes meget godt om forslaget fra magik :o)
Avatar billede sjh Nybegynder
14. januar 2003 - 15:56 #26
Avatar billede martin_moth Mester
14. januar 2003 - 16:07 #27
Blæret - giv den mand en premie og et ordentligt læs points :o)
Tillader mig at tage en kopi til evt. eget senere brug!
Avatar billede sjh Nybegynder
14. januar 2003 - 16:12 #28
ja ja gør du bare det :)
Avatar billede sjh Nybegynder
14. januar 2003 - 16:28 #29
er ikke sikker på at du kan bruge det her: http://www.friserverplads.dk/bredan/
Avatar billede domino1977 Nybegynder
15. januar 2003 - 13:28 #30
OKAY.... ret fed....

Men hvad nu hvis jeg kun vil have fornavnet ind i listen??? Og jeg så vil kunne klikke på fornavnet i listboxen og Fornavn, efternavn, gade osv fremkommer i nogle textboxe som osse er på formen??

Kan det lade sig gøre ret nemt???
Avatar billede domino1977 Nybegynder
15. januar 2003 - 13:28 #31
Du får ihvertfald 200 point for det du har lavet indtil videre!!!!!!
Avatar billede sjh Nybegynder
15. januar 2003 - 14:08 #32
Tak for point

brug split() igen til vbtab og lav en type data til at smide dem i.
Avatar billede sjh Nybegynder
16. januar 2003 - 08:05 #33
Kom lige til at lave det lidt PRO, nu kan man ikke bruge søge funktion ved at intaste url i en browser :-)

http://sjh.lir.dk/eksperten/spm/304504/search2.asp?find=andegade&felt=3

http://www.sjh.lir.dk/eksperten/spm/304504/search2.zip
Avatar billede domino1977 Nybegynder
16. januar 2003 - 12:42 #34
sjh: Hvad mener du med "spilt() til vbtab"`?? Den er jeg ikke helt med på!!
Avatar billede sjh Nybegynder
16. januar 2003 - 13:56 #35
Det var "Split()" og ikke "Spilt()"

Private Type ASP_INFO
      Fornavn As String
      Efternavn As String
      Gade As String
      'o.s.v....
End Type

arrSplitTab = Split(arrSplitLine(i), vbTab)
Avatar billede martin_moth Mester
16. januar 2003 - 14:16 #36
Prøv at kikke i VB-hjælpen under spilt - funktionen opdeler en streng ved et eller flere bestemte tegn (fx. vbTab), og smider de opdelte delstrenge i et array...
Avatar billede domino1977 Nybegynder
16. januar 2003 - 21:16 #37
Nej det der er bare sort snak for mig, kan ikke finde ud af det!
Avatar billede martin_moth Mester
16. januar 2003 - 22:55 #38
Du vil lave et visual basic program der "snakker" med en database - men synes at det der står i hjælpen om Split() er sort snak??? Øhhh - er du ironisk, eller?
Avatar billede domino1977 Nybegynder
17. januar 2003 - 08:33 #39
Nej som sagt plejer jeg ikke have nogen problemer med at hente/gemme/søge i en database, men jeg arbejder slet slet ikke så avanceret.... derfor er det sort snak...

Alle de kommandoer der er lavet i den database søgning som sjh har lavet er bare sort snak for mig.
Avatar billede sjh Nybegynder
17. januar 2003 - 10:47 #40
domino1977 >>okay men det er da ikke sort snak det skulle du nok kunne klare, det er da ikke første gang du roder med vb, men siden du ikke forstår det så har jeg lavet det hele for dig. (du kan vel nok selv lave det til en exe-file)

http://sjh.lir.dk/eksperten/spm/304504/newsearch2.zip