Avatar billede virtus Nybegynder
13. januar 2003 - 10:51 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Cron - Reboot

Skal have vores 2 linux dåzer til at reboote hver søndag i tidsperioden 08 - 10 og den anden kl 14 - 16...

Er det muligt at lave sådanne variabler så den får en tidsperiode hvor den skal genstarte.. feks den ene dag booter den kl 8:35 og næste gang kl 9:45 og hvordan ville sådan et script se ud ??

På forhånd tak
Virtus.
Avatar billede fumes Nybegynder
13. januar 2003 - 10:58 #1
Ikke umiddelbart i cron - den tager en fast tid - men det kan jo være muligt at lave et perlscript eller shellscript som skriver en linie ind i cron config filen - men det er ikke noget jeg har erfaring med.

Ellers prøv at kig på atd daemonen - ved ikke helt hvad den kan - men det er noget i stil med cron...
Avatar billede virtus Nybegynder
13. januar 2003 - 11:02 #2
Hmmm hvor gemmer ham atd demonen sig henne af på en redhat 7.2 ?
Avatar billede dank Nybegynder
13. januar 2003 - 11:09 #3
ja det kan du da gøre ret nemt.

Åbn cron

sæt en entry ind der rebooter maskinen hver 4. søndag kl,. 8.45
sæt en entry ind der rebooter maskinen hver 4. søndag kl,. 9.45
sæt en entry ind der rebooter maskinen hver 4. søndag kl,. 10.45
sæt en entry ind der rebooter maskinen hver 4. søndag kl,. 11.45

Så disse er forskudt.

Det er da en nem måde at gøre det på
Avatar billede virtus Nybegynder
13. januar 2003 - 11:35 #4
dank > ville jo gerne have det var lidt variabelt hvornår serverene bootede..
Avatar billede virtus Nybegynder
13. januar 2003 - 12:25 #5
# crontab -e
55 15 7 * * init 6

Det får serveren til at genstarte kl 15:55 om søndagen ikk ?
Avatar billede dank Nybegynder
13. januar 2003 - 12:36 #6
tjaee.. jeg tænke at du skulle gøre det *forskudt*

Hvis du læse mit indlæg igen, så tænk på ordet forskudt! :p
Avatar billede virtus Nybegynder
13. januar 2003 - 12:57 #7
Dank kan jeg lokke dig til at skrive hvordan præsist.. er ikke så stært i linux endnu.. fandt
"# crontab -e
55 15 7 * * init 6" i et andet spørgsmål..
Men ville det så være

55 15 7 1 * init 6
55 15 7 2 * init 6
55 15 7 3 * init 6
55 15 7 4 * init 6

Oder ?
Avatar billede virtus Nybegynder
13. januar 2003 - 14:11 #8
Fik løsningen andet sted fra..
"/etc/cron.scripts/shut_rand.sh"
#!/bin/sh
r_min="8"; r_max="9"
if [ "$(expr ${RANDOM} / 60 / 60)" -ge "5" ]; then
a="${r_min}"; else a="${r_max}"; fi
echo shutdown -r 0${a}:$(expr ${RANDOM} / 60 / 60)$(expr ${RANDOM} / 60 / 60)

og med
crontab -e
"* 08 * * 7 root </etc/cron.scripts/shut_rand.sh>"

Det er jo bare for dejligt... =)