Avatar billede d-boy Nybegynder
13. januar 2003 - 00:43 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Ustabil og hvad er det maximale???

Har for nyelig købt følgene:

Shuttle Mainboard AK32 V2.1 via KT266
med 2 DDR og 2 SDR..
AMD Althon XP 1800+

FSb er på 266mhz
Cpu er på 133mhz
Vcore på  Default(1.750V)
Temp. på cpu 54 grader..

Det vil sige den køre pt. 1800mhz..(altså 1530 ægte mhz) kan ik lige huske hvad der stod..men profferne ved det..
Har haft ændret den til 2200mhz ved at ændre cpu, hvilket gav et noget ustabilt resultat...
Er der andre med sammen system eller som kender det maximale det kan yde???
Og hvad skal jeg ændre for at få et højee men stabilt system???
Avatar billede kunze Nybegynder
13. januar 2003 - 00:51 #1
Du kan få den op på 2000+, altså 1666 Mhz.

Mvh
Kunze
Avatar billede random_act Nybegynder
13. januar 2003 - 05:49 #2
54 grader på en XP???
Skaf noget køling før du prøver noget. Den skulle gerne idle på 30-35. Med god køling skal den nok kunne klare 1700MHz.
Lige for at pointere KØLING!!!!!!!!!! den er alt for varm.
Avatar billede egidiussen Nybegynder
13. januar 2003 - 09:37 #3
alt for varm - vel er den da ej!
Avatar billede d-boy Nybegynder
13. januar 2003 - 13:40 #4
Har forhørt mig frem og tilbage og fået af vide den snilt kan klare en temperatur tæt på de 70 grader før det er kritisk...
Avatar billede random_act Nybegynder
13. januar 2003 - 13:43 #5
ja 70 så er det kritisk. 54 idle betyder mindst de 70 når den bliver belastet.
Den er for varm og sådan er det bare......
Avatar billede d-boy Nybegynder
13. januar 2003 - 14:35 #6
54 er også ved høj ydelse...glemte og nævne det...
Avatar billede random_act Nybegynder
13. januar 2003 - 17:52 #7
Rar ting at vide!!!
Prøv at øge din Vcore med den mindste mulige spænding. Tjek dine spændinger om de køre 12V og 5V som de skal.
Avatar billede kunze Nybegynder
13. januar 2003 - 18:29 #8
Bare sæt VCore op til 1.85 med det samme og så FSBen til 145 hvis du kan det.

Mvh
Kunze
Avatar billede d-boy Nybegynder
14. januar 2003 - 10:14 #9
Min Cpu er ik låst op,da den ik er mere end 1 mdr. gammel..men har tænkt meget på det for at ændre FSB,det er bare det med garantien,på den anden side er AMD´s CPUér ik så dyre så skidt med det..
Det med at ændre mutiplier...er det den der bliver omtalt som CPU ratio i BIOS??
Og så har jeg lade mig fortælle at en CPU mærket med XP fungere bedst med Windows XP...er det rigtigt eller har personen prakket mig noget  på????
Køre selv med W98 SE..
Avatar billede random_act Nybegynder
14. januar 2003 - 10:28 #10
CPU ratio mener jeg er CPU/ram ratioen. Altså hvis det er 2/1 køre rammen 266MHz ved en FSB på 133MHz.
XP CPUer er kraftige og det er synd kun at køre Win98se på den. Den virker fint med alt men den yder langt mere end win98 kræver. Den der passer bedst er windows XP.
Avatar billede d-boy Nybegynder
14. januar 2003 - 10:44 #11
den der 2/1..?den fik jeg ik fat i..hvad mener du med de 2/1??
Har lige fundet ud af noget med en CPU måler, at den køre konstant 100% altså på fuld max...er det normalt for AMD atlhon? Ved at den gamle CPU PII 266 MMX jeg har, køre på lavt eller halvt blus og øger det efter det man skal bruge..
Avatar billede random_act Nybegynder
14. januar 2003 - 11:53 #12
Nogle BIOSer har det sådan at man kan indstille ratioen og hvis den er indstillet til 2/1 er det som bekrevet oven for.
Den burde ikke køre 100% hele tiden.... Har du nogle programmer til at køre i baggrunden?? Prøv at lukke nogen af dem og se hvor meget de æder. Hvis der er en af dem der æder det hele er der noget galt med det program.
Avatar billede kunze Nybegynder
14. januar 2003 - 16:35 #13
Ratio er det forhold der er mellem CPU FSB og PCI FSB.
Hvis Ratio er 4/1 og CPU FSB er 133 Mhz så vil PCI FSB (altså hastigheden på PCI portene) være 33,3 Mhz. Hvis CPU FSB ændres til f.eks. 144 Mhz så er PCI FSB 1/4 af det, nemlig 36 Mhz. Det kan skabe problemer da netkort og lydkort ikke altid kan li' den ekstra hastighed på PCI portene.
Hvis man ønsker en høj CPU FSB så kan man sætte den til 166 Mhz og Ratio til 1/5, det giver 33,3 Mhz. Så skal man selvfølgelig bare ændre Multiplieren så CPU hastigheden passer.

Mvh
Kunze
Avatar billede d-boy Nybegynder
14. januar 2003 - 16:51 #14
Okeeeey,så fis den ind her*G* takker for den nøje forklaring, Kunze...
nå har lige skaffet en blæser til kabinettet for en sikkerhed skyld og fået løst prob. på cpu´en så den ik køre 100% konstant, men ligger på 25-30%..er blevet målt med CPU testeren fra Tweaks.dk...kanont godt sted..
Jamen så ved jeg hvad jeg skal lave de næste par dage,skal ha låst den CPU op før jeg kan rode med FSB...først der begynder det skægge og får min puter til at yde max....selvfølgelig uden et MELTDOWN.::!!!!!!..Melder tilbage når jeg når mit mål.