Avatar billede asdf12 Nybegynder
12. januar 2003 - 11:41 Der er 22 kommentarer og
1 løsning

Ændre IRQ?

Hej, jeg har et problem med min pc! Når jeg går ind i Device manager i Windows, kommer der nogen gule mærker med et ! i. Når jeg klikker på hardwaren kommer den med en fejlmedelse: This device cannot start. (Code 10)!. Jeg har en ide om at der er fordi der er konflikter mellem de forskellige IRQ adresser, derfor vil jeg gerne ha lidt hjælp til at ændre dem!
Avatar billede haverslev Novice
12. januar 2003 - 12:30 #1
Har du sat nyt hardware i?
optræder det gule! under andre enheder?
Ellers kan du prøve at fjerne den/dem med gul! og genstart maskinen. Den vil så installere igen, hvis der er noget nyt.
Det kan også være en driver der ikke er installeret korrekt f.eks til dit grafikkort.
Avatar billede articfruit Nybegynder
12. januar 2003 - 13:07 #2
Det kan som haverslev nævner, være en driver der ikke er installeret. Hvilket hardware er det der er ! ud for?
Du kan ikke manuelt skifte IRQ i win2k og xp, du kan dog prøve med en anden pci port.
Avatar billede asdf12 Nybegynder
12. januar 2003 - 16:03 #3
Problemet kommer når jeg sætter min USB wireless netværkskort i!. Men det sker også for min Infrarøde-port når jeg inde i bios'en ændre den til IRQ 11!, så derfor tænkte jeg at det nok havde noget at gøre med min IRQ instiling!

Her er en liste over hvilke IRQ-adresser de forskellige enheder bruger:

0: System timer
1: Keyboard
4: Communications port (COM1)
8: System CMOS/realtime clock
9: Microsoft ACPI-compliant system
9: HSP56 MR (modem)
9: Realtek (netkort)
9: SiS PCI to USB
9: Sis Audio driver
12: Microsoft PS/2 mouse
13: Numeric data processor
14: Primary IDE
15: Secondary IDE
Avatar billede articfruit Nybegynder
12. januar 2003 - 16:13 #4
ved at flytte dit modem og netkort til andre pci porte kan du måske få dem til at bruge en anden IRQ, jeg er bare ikke sikker på at det er det der er problemet, har du driverne til usb netkortet installeret? Ellers så prøv at pille alle pci kort ud og se om problemet stadig er der!
Avatar billede asdf12 Nybegynder
12. januar 2003 - 16:15 #5
Hmm, det lyder som en meget god ide, men der er bare et problem, der er en bærbar pc! (:
Avatar billede articfruit Nybegynder
12. januar 2003 - 16:45 #6
nå for søren... Hva så hvis du disabler de uoverflødige enheder?
Avatar billede articfruit Nybegynder
12. januar 2003 - 16:47 #7
Kan du ikke lige smide nogle data om din pc?
Avatar billede asdf12 Nybegynder
12. januar 2003 - 18:13 #8
Her er noget info om, min bærvbar, det er en A901: http://www.ecs.com.tw/products/a900_spec.htm
Avatar billede asdf12 Nybegynder
12. januar 2003 - 18:20 #9
Og her er noget om den usbenhed jeg skal slutte til: http://www.shg.dk/htmlfiles/infobox.asp?varenr=240169&kat=
Avatar billede articfruit Nybegynder
12. januar 2003 - 19:15 #10
ved det ikke helt, men det er neget oppe i debatten omkring nyhedssider, tror ikke det er ulovligt, hvis man ikke gør det i tørre stil, som f.eks at linke til alle huse på home.dk på fra ens egen side, men det er vel heller ikke det du har tænkt dig, snakker vi kun om et hus tror jeg roligt du kan gøre det... Bare skriv at den pågældende side er fra home.dk
Avatar billede articfruit Nybegynder
12. januar 2003 - 19:16 #11
undskyld... forkert spørgsmål jeg kom til at skrive det under [PINLIGT...]
Avatar billede articfruit Nybegynder
12. januar 2003 - 19:27 #12
hmmm.... kan ikke helt se hvad der skulle være galt! Prøv evt at opdatere din usb controller, Jeg tror altså ikke at det er IRQ konflikt.
Avatar billede asdf12 Nybegynder
12. januar 2003 - 21:19 #13
Min USB driver til min bærbare er den samme version som jeg har på min stationnære på hvor Netadapteren virker fint nok!, men det kan da godt være du har ret. Kan du evt. finde en opdateret driver til mig, jeg tror nok at mine USB hedder SIS 7001!
Avatar billede articfruit Nybegynder
12. januar 2003 - 22:01 #14
Følger der slet ikke noget software med til usb netkortet?? Tænker her på en driver der skal bruges?!
Avatar billede asdf12 Nybegynder
12. januar 2003 - 22:07 #15
næ, det eneste der var med var en cd med drivere til selve netkortet og en manual.
Avatar billede articfruit Nybegynder
12. januar 2003 - 22:08 #16
Hvad står der at den bruger som driver på den stationære? Kan du ikke prøve at kopiere den driver over på den bærbare og ligge den i samme bibliotek som på den stationære. Jeg ved ikke hvorfor den ikke vil virke på den bærbare. Jeg har et digital kamera som jeg kan tilslutte til min stationære usb og den finder det selv og instatllere det uden problemer, men på den bærbare kan den ikke finde driveren dertil, det lyder lidt som det samme problem du har!
Avatar billede articfruit Nybegynder
12. januar 2003 - 22:10 #17
hvis du går ind og trykker på den i device manager og trykker opdater driver, hva sker der så?
Avatar billede articfruit Nybegynder
12. januar 2003 - 22:11 #18
hva sker der hvis du ikke har tilsluttet den fra start af og så sætter den til efter at den er startet op? kommer den så ikke og siger at den har fundet en ny enhed og installerer den?
Avatar billede asdf12 Nybegynder
12. januar 2003 - 22:16 #19
Jeg har også prøvet at søge på nettet, om der var andre der havde det samme problem, men jeg kan ikke finde noget om det.
Avatar billede asdf12 Nybegynder
12. januar 2003 - 22:20 #20
Det er netop det man skal. Man skal først kopiere driverne fra cd'en og når computeren er genstartet skal man slutte netkortet til, hvorefter den installerer driverne, og så skulle det gerne virke. (taget fra manualen)
Avatar billede articfruit Nybegynder
12. januar 2003 - 22:25 #21
prøv at slette alle driverne dertil. tage usb enheden fra og genstart. når det hele er faldet til ro tilslutter du enheden og lader cd'en med driver sidde i hele tiden.
Avatar billede asdf12 Nybegynder
13. januar 2003 - 19:26 #22
Det virker stadig ikke!
Avatar billede asdf12 Nybegynder
17. januar 2003 - 20:17 #23
Jeg lukker, articfruit du får pointene fordi du prøvede at hjælpe (: