Avatar billede emilnt Nybegynder
11. januar 2003 - 13:24 Der er 16 kommentarer

Overclocking af Athlon ThunderBird 1400mhz

JEg har oc min Athlon ThunderBird 1400mhz til 1600 mhz kun ved at rykke multiplieren fra 10.5x til 12x. En vcore på 1.80. Dette er uden at ændre på fsb'en.
Jeg kunne godt tænke mig at kunne rykke multiplieren op på 13x og det har mit asus a7v 333 bundkort også support for, men den vil ikke starte op med mere end 12x.

MVH Emil
Avatar billede scb Praktikant
11. januar 2003 - 13:35 #1
Og det er jo nok fordi der ikke er mere at hente...
Avatar billede bramming Nybegynder
11. januar 2003 - 15:00 #2
Det er meget muliht at du gerne vil, men overclockin rykker overhovedet ikke en meter andet end det ser "fedt" ud... - Det ender med at man brænder sin cpu af i stedet.. noget dxer hjælper er at købe en ny cpu, eller ram, så kommer der skub i tingene... så overclocking er noget fis!!! - Og nej det kan ikke lade sig gøre.. det kan godt være det kan supporte det, men det kan din bios vist ikke!!

>> Bramming
Avatar billede prebencharlie Nybegynder
11. januar 2003 - 15:53 #3
Hvorfor overclocke: For det først nedsætter du levetiden på dit hardware, garantien bortfalder, med de priser cpuèr er nede på så køb da en XP170´+ i stedet for, du kan ikke værebekendt at sælge hardware der har været overclocket hverken MB eller cpu heller ikke grafikkort da den også bliver overclocket så mit råd er hold dig fra overclockning, så holder dit udstyr meget længere
Avatar billede emilnt Nybegynder
11. januar 2003 - 15:55 #4
Det er netop min Bios som kan klare det!!!
Men jeg ved ikke hvad jeg skal gøre for at cpu'en vil accepterer en multiplierer så høj.

Og bramming jeg spurgte ikke om overclocking rykker. For det ved jeg godt at det gør!!!
Avatar billede scb Praktikant
11. januar 2003 - 16:55 #5
Jamen.. grunden til at den ikke kan starte op er at din cpu ikke kan kører så stærkt, som den skal kunne ved 13x. Og så er der ikke mere at gøre.

Man kan ikke bare overclocke i det uendelige, og det er forskelligt fra CPU til CPU hvornår den siger stop, også ved samme model !
-SCB
Avatar billede scb Praktikant
11. januar 2003 - 16:56 #6
I øvrigt er Athlon ThunderBird en træls model at overclocke, den bliver alt for varm, hvilket koster meget af levetiden.
Avatar billede emilnt Nybegynder
11. januar 2003 - 16:56 #7
NEj NEj Nej. Hvis man ved hvad man gør og sørger for ordentlig køling vil jeg godt se hvad der går i stykker. Og vi snakker her om at sætte multiplieren op og det ingen effekt på hverken, pci,AGP eller ram overhovedet!!!
Og garatien bortfalder forøvrigt ikke på CPU'en eftersom jeg bare kan sætte den tilbage på normal.
Avatar billede emilnt Nybegynder
11. januar 2003 - 16:59 #8
Og min køling kan holde den på 50 ved full load med en volcano 7+.

Det kan meget vel være at cpu'ens multiplier ikke kan højnes mere og det var det jeg ville hører. Men jeg vil bare gerne hører det fra flere end en!!
Avatar billede scb Praktikant
11. januar 2003 - 17:08 #9
Ja det er jo ikke noget problem når du kan holde den på 50 grader.
Men stadig vil der når cpu frekvensen øges være et tidspunkt hvor cpu'ens transistorkredsløb ikke kan følge med, og ja så starter den ikke.
Og det er det du når ved 13x.
Avatar billede Slettet bruger
11. januar 2003 - 17:32 #10
13*133=1733Mhz er rimeligt urealistisk med lufkøling. Du kan jo altid prøve at sætte FSB ned til 100 og så hæve multiplier til 13. Hvis den starter fint op, hvilket jeg er sikker på den gør, så ved du at din CPUs grænse ligger et eller andet sted mellem 1600 og 1733.
Avatar billede knx Nybegynder
11. januar 2003 - 18:47 #11
Eminent at folk gider bruge tid på at flame OC'ing...
Manden har et spm, og kan i ikke hjælpe så ti da stille.

Til sagen: hvorfor insisterer du på at ændre multiplieren - hiv da hele dit system med op via FSB'en istedet...
Avatar billede bramming Nybegynder
11. januar 2003 - 21:36 #12
OVERCLOCKNING VIRKER IKKE! - For *biib* da... gå ud på nettet og læs.. de fleste undersøgelser... viser at dem der sætter deres cpu til overclockning får kun bøvl ud af det,... og ender med at deres hardware brænder af.. hvis man overhovedet skal "overclocke" så skal man lodde på bundkortet for der bytter du om på noget af delen på printpladen.. det hjælper.. og kan øge op til 250 - 500 mhz med uden at brænde noget af.. men de risikere du med det du laver der!
>> Bramming....
Avatar billede knx Nybegynder
12. januar 2003 - 06:28 #13
Det er en lodret løgn!
Som du selv siger: læs på nettet - man kan få så meget mere ud af sin computer.

www.tomshardwareguide.com
Avatar billede Slettet bruger
13. januar 2003 - 12:31 #14
bramming du har vist ikke fulgt med ?. Hvad med at linke til alle de undersøgelser du fabler om ?. Her er der sådan cirka 13000 artikler der fortæller dig hvordan man gør uden at lodde og ødelægge noget.
http://www.google.com/search?num=50&hl=da&ie=UTF-8&oe=utf-8&q=overclocking+howto&btnG=Google-s%C3%B8gning
Hvor er dine "undersøgelser" ?.
Avatar billede tofferman Nybegynder
19. januar 2003 - 20:04 #15
Hvis du nu sænkede din multiplier igen, og overclockede din fsb i stedet for, ville du få mere ud af det, fordi du så også overclocker hele systemet. Men du skal nøjes med at hæve fsb med højst 5Mhz ad gangen, og så køre nogle tests for at være sikker på at systemet er stabilt. Derefter kan vi snakke om at sætte multiplieren op.
Avatar billede tofferman Nybegynder
02. april 2003 - 08:24 #16
Lukketid?