Avatar billede hook Nybegynder
10. januar 2003 - 11:37 Der er 24 kommentarer og
2 løsninger

beregning i datoperiode

Hej

hvordan beregner man summen af værdier for et bestemt id i en bestemt datoperiode

Eksempel

Dato    id-nr      værdi
  A        B          C

01-jan    3          10
02-jan    3          10
03-jan    4          10
01-feb    3          10

I eksemplet vil værdien for id-nr 3 for perioden 01-jan til d.d. blive 20

hook
Avatar billede Slettet bruger
10. januar 2003 - 11:45 #1
Hvis du bruger en pivot-tabel, har du mulighed for at analysere din data på en fleksibel måde.
Avatar billede hook Nybegynder
10. januar 2003 - 11:51 #2
jeg skal bruge opslaget i forb. med noget lønberegning.
Jeg kan i databasen kun hente d.d værdi for feriesaldo og skal så kunne regne mig tilbage til primo måned. Derfor skal værdien kunne præsenteres i en fast celle for videre beregning.
Hook
Avatar billede skra Nybegynder
10. januar 2003 - 11:52 #3
Har du kigget på sum.hvis (på dansk) sum.if (på engelsk)?

Jeg mener du kan sammenligne datoer i excel med <>= tegn, men jeg er ikke 100% sikker
Avatar billede b_hansen Novice
10. januar 2003 - 11:53 #4
pivottabeller vil bestemt være en god løsning. Du bør måske osse overveje at tilføje andre kategorier end datoer (eks. måneder), da det hurtigt bliver meget tungt. Og du skal osse være opmærksom på, at du ikke skal køre datoerne som kolonne-overskrifter, hvis du har alle årets dage med. Excel kan kun håndtere 256 kolonner.
Avatar billede b_hansen Novice
10. januar 2003 - 11:54 #5
Man kan netop ikke bruge <>= OG ELLER m.m. i SUM.HVIS()

Men igen, du kan tilføje en ny kolonne, der hedder måned. Så vil du kunne lave en optælling pr. måned.
Avatar billede hook Nybegynder
10. januar 2003 - 11:55 #6
Jeg kigger lige på pivottabeller og ser om det kan bruges
Avatar billede mols Nybegynder
10. januar 2003 - 11:57 #7
Tag summen af værdi kolonnen, der hvor id-nr er 3.

=SUMIF(B2:B5;3;C2:C5)
Giver værdien 30

Vupti.
Avatar billede b_hansen Novice
10. januar 2003 - 11:58 #8
du får svært ved at få dine oplysninger i en fast celle, hvis du benytter en pivottabel. Når oplysningen skal være fast, vil det være bedre med en SUM.HVIS()

Du kan jo lave en reference til en celle, hvor du angiver din primomåned:
=SUM.HVIS(månedskolonne;celle med primomåned;Sumområde)
Avatar billede Slettet bruger
10. januar 2003 - 11:58 #9
Med en pivot-tabel har du helt sikkert mulighed for at lave den optælling som du beskriver. Fordelen er også at du kan kombinere opsummeringen på en nem måde, f.eks. summen af et bestemt ID på en bestemt dato osv.

Pivot-tabeller kræver lidt øvelse, men er et meget nyttigt værktøj når du har lært at bruge dem.
Avatar billede janvogt Praktikant
10. januar 2003 - 12:54 #10
SUM.HVIS formlen er effektiv, hvis man kun har ét kriterie.
Her har man flere.

I sådanne situationer er array-formler meget effektive.
Jeg kan sende dig et ark med en løsning på dit problem.

janovt@esenet.dk
Avatar billede janvogt Praktikant
10. januar 2003 - 12:54 #11
sorry

janvogt@esenet.dk
Avatar billede janvogt Praktikant
10. januar 2003 - 12:56 #12
b_hansen> problemet med SUM-HVIS formlen her er, at vi også skal tage højde for, at der også kan være forskellige ID-værdier.
Avatar billede b_hansen Novice
10. januar 2003 - 12:58 #13
Enig janvogt. Jeg var ikke lige opmærksom på, at der også skulle tages højde for id-nr.

Til gengæld får du jo så lov til at fremføre din kæphest ;-)
Og jeg tilslutter mig fuldt ud, at den bedste løsning må være en Array-formel.
Avatar billede hook Nybegynder
10. januar 2003 - 13:00 #14
Jeg er her stadig, men sidder og vrider min hjerne for at opstille kriterier for visning af sammenhørende værdier i nye kolonner som jeg så kan bruge sum.hvis funktionen på......det ser ikke helt håbløst ud
Hook
Avatar billede janvogt Praktikant
10. januar 2003 - 13:02 #15
Arrayformlen skal se sådan ud:
=SUM((A2:A5<TODAY())*(B2:B5=3)*(C2:C5))
Avatar billede janvogt Praktikant
10. januar 2003 - 13:03 #16
Hvis det er dansk version hedder den:
=SUM((A2:A5<IDAG())*(B2:B5=3)*(C2:C5))

Husk at formlen skal afleveres med CTRL+SHIFT+ENTER.
Der vil så komme "tuborg-paranteser" om formlen, som kendetegner array-formler.
Avatar billede bak Seniormester
10. januar 2003 - 13:05 #17
Du kan bruge en array-formel.
Du har startdato i E1, slutdato i F1 og ID i G1
=SUM(HVIS(OG(A1:A4>=E1;A1:A4<=F1);A1:A4;1)*(B1:B4=G1)*(C1:C4))

Afslut indtastning med ctrl-shift-enter istedet for bare enter så får formlen tuborgklammer omkring{}
Avatar billede janvogt Praktikant
10. januar 2003 - 13:05 #18
B_hansen> Skønt endnu engang at få lov at udbrede kendskabet til array-formlen :-)
Avatar billede janvogt Praktikant
10. januar 2003 - 13:06 #19
Hov bak, velkommen på banen :-)
Avatar billede bak Seniormester
10. januar 2003 - 13:07 #20
Glem lige mit indlæg. Den regner forkert.
Avatar billede janvogt Praktikant
10. januar 2003 - 13:10 #21
Mit eksempel forudsætter forresten at data ligger i området A2 til C5.
Avatar billede bak Seniormester
10. januar 2003 - 13:24 #22
Så, nu skulle den ikke regne forkert.
=SUM((A1:A13>=E1)*(A1:A13<=F1)*(B1:B13=G1)*(C1:C13))
Avatar billede bak Seniormester
14. januar 2003 - 22:46 #23
Hook-> kan du bruge svaret eller skal vi fortsætte ?
Avatar billede janvogt Praktikant
17. januar 2003 - 11:18 #24
Hook?
Avatar billede hook Nybegynder
17. januar 2003 - 19:00 #25
hej jeg var lige borte et par dage
Jeg har med glæde sat mig ind i array-formler og vil gerne dele points mellem janvogt og bak da de var næsten lige hurtige, bak skal bare lige oprette et svar
undskyld den lange responstid
Avatar billede bak Seniormester
19. januar 2003 - 15:02 #26
Det er Ok, Hook.
Jeg troede du havde glemt det..:-)