Avatar billede tblaster Nybegynder
10. januar 2003 - 11:16 Der er 14 kommentarer og
3 løsninger

Deling af wan

Hejsa

Vi har et par computer der køre på samme internet og jeg ønsker at sætte en begrænsning (vha. et program) på alle computer. Findes der et program der kan styre max. upload og download i stil med dumeter? Dumeter viser bare hastigheden og begrænder den ikke.
Avatar billede kenp Novice
10. januar 2003 - 11:28 #1
Det er vist dette du skal bruge :) op med pengepungen :))
http://soho.sygate.com/products/access_ov.htm
Avatar billede tblaster Nybegynder
10. januar 2003 - 15:01 #2
Det ligner et meget godt program men er det ikke nærmere et routing program som funger som en router? Det skal være et program som skal køre på client computerne da jeg har en router til at dele forbindelsen men den kan desvære ikke hånter det med at begrænse clienternes dl og ul.
Avatar billede ®azzer® Nybegynder
10. januar 2003 - 15:07 #3
spørgsmålet har været oppe og vende rigtig mange gange. Og ingen har hidtil fundet en løsning til under 20k :(
Avatar billede tblaster Nybegynder
10. januar 2003 - 18:45 #4
under 20k ... så er det vel en router? Jeg skal bare have et simpel program der kan fortælle netkortet at den max. må sende og downloade med en vis mængde ...

Kan det evt. ikke fikses i registræringsdatabasen?
Avatar billede ®azzer® Nybegynder
10. januar 2003 - 19:12 #5
http://searchwin2000.techtarget.com/tip/1,289483,sid1_gci773658,00.html?FromTaxonomy=%2Fpr%2F5e3

Det der er vist det bedste bud, men som du kan se er det en meget primitiv metode som kun gør det i procent, men hvis du kan finde det rette tal kan du muligvis få det til spille nogenlunde, men jeg vil ikke anbefale det.
Avatar billede kenp Novice
10. januar 2003 - 22:59 #6
ja hvis han bruger den løsning, så vil han jo få problemer hvis han også skulle dele filer m.m. mellem hans computere, og hvis man skal bruge dette, så skulle den jo stå noget nær 99 % af forbruget at han ikke måtte bruge
Avatar billede p.krupl Nybegynder
14. januar 2003 - 13:26 #7
Tjahh... Man kan lave bandwidth management for en PC'ers pris.
Jeg bruger FreeBSD og IPFW pakken til dette formål. DEt spiller 1 million
og er temmeligt sejt, ikke alene kan man lave en feks. max. 128Kbps pr. computer begrænsning man kan også lave en "del båndbredden lige eller efter prioritering imellem computerne"
Det sparker røv !
Avatar billede tblaster Nybegynder
14. januar 2003 - 13:45 #8
p.krupl ... så skal der jo sættes en computer op som router og det var det jeg ikke ønskede :-D
Avatar billede ®azzer® Nybegynder
14. januar 2003 - 13:59 #9
p.krupl :

Du må godt fortælle lidt om de løsning og evt. komme med nogle links. Kan være der er andre som kunne bruge de infos.

tblaster: kenp's metode er vist det billigste du kan komme på en løsning der ligner det du vil.
Avatar billede kenp Novice
14. januar 2003 - 14:07 #10
min metode kræver desværre også en computer til at stå tændt som router hele tide.
Avatar billede ®azzer® Nybegynder
14. januar 2003 - 14:20 #11
tjo men windows jo :-)
Avatar billede kenp Novice
14. januar 2003 - 14:34 #12
ja ja
Avatar billede tblaster Nybegynder
14. januar 2003 - 15:30 #13
®azzer® ... p.krupl's løsning er da den billigste ... freebsd koster ikke meget ... ipfw pakken ved jeg ikke hvad koster.

Men jeg vil meget gerne bare kunne bruge et program der begrænser upload og download på computeren. Et program som inst. på alle client computerne!
Avatar billede ®azzer® Nybegynder
14. januar 2003 - 15:41 #14
kenp's program koster under 1000 kroner og kan installeres på din nuværende pc da det er windowsbaseret.
Avatar billede tblaster Nybegynder
14. januar 2003 - 22:01 #15
ja men den skal jo køre som en router så og det skal den ikke!
Avatar billede ®azzer® Nybegynder
14. januar 2003 - 22:02 #16
okay okay, men så findes der pt ikke nogen ordentlig måde at gøre det på. :/
Avatar billede p.krupl Nybegynder
15. januar 2003 - 08:43 #17
Hej igen,
IPFW koster heller ikke noget og er en integreret del i FreeBSD distributionen. At lade de enkelte klient maskiner lave denne båndbredde begrensning har 2 ulæmper.
1. Brugeren af en pågældende maskine kan "sabotere" begrænsningen.
2. Hvis hver enkelt maskine har en begrænsning må denne være fast, en central begrænser kan dele den ubrugte båndbredde lige imellem klienterne.
Der er mulighed for at benytte bridging så BSD æsken ikke er nogen router en bare begrænser trafikken og er helt transparent.
For mere info kan jeg anbefale flg. links:
FreeBSD homepage "www.freebsd.org"

Lidt om filtering bridges "http://www.freebsd.org/doc/en_US.ISO8859-1/articles/filtering-bridges/index.html"

Og her er der et eksemel på båndbredde begrænsning vha. IPFW
"http://info.iet.unipi.it/~luigi/ip_dummynet/"

MVH
Peter