Avatar billede borrisholt Novice
10. januar 2003 - 09:09 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

I gang med MySQL og PHP

Hej

Jeg skal forsøge at lave et simpelt script i php.

Jeg starter lige med at beskrive målet :
Jeg skal vide hvilke kunder der er opdateret hvornår.
Jeg har allerede længst skrevet et program der kan lave opdateringen. Det var den nemme del.

Målet er således at mit program til sist skal lave et http request på wn php side fx : www.BlaBlaBla.dk/Update.php?Kunde="Hest Hansen"&Date="10-01-2003". Der efter skal php scriptet ligge det i en mySQL database.

Jeg har rodet lidt med det selv men uden held ..  Først forsøgte jeg at fyre et CreateScript af :

<?

#####################################################
#                                                    #
# Create table(s) in the DB                        #
#                                                    #
#####################################################

include "connect.inc";

#$result = mysql_query("CREATE TABLE KundeUpdate (KUNDE_NAME VARCHAR(200),  UPDATE_DATE DATE)");
#$result = mysql_query("Insert Into  PicassoUpdate(HOTEL_NAME,  UPDATE_DATE) values ('Heste Hotel', '09-01-2003')");
#mysql_fetch_array($result) or die(mysql_error());
?>

Men så kommer den med en warning og tabellen er ikke oprettet.

1)
  Hvordan gør jeg
2)
  Hvad gør jeg forkert

Ledt generel information. Jeg har hæderlig styr på programmering, Jeg arbejder som Delphi programmør, men jeg aner ingen ting om php :-)

Jens B
Avatar billede skumbaq Nybegynder
10. januar 2003 - 09:17 #1
Jeg synes denne side er godt forklaret

http://www.sslug.dk/linuxbog/web/bog/db-mysql.html

Så kan du gå ind og kikke om databasen/table findes, hvis ikke så opret den !

Der står også lidt om PHP + MySQL
Avatar billede olebole Juniormester
10. januar 2003 - 10:22 #2
<ole>

skumbaq >> Nu skal man nok lige læse, hvad spørgeren skriver, før man pudser ham på en 'nørdet' side (hvad mange nok vil kalde de fleste af slugg's sider). Hvem siger i øvrigt overhovedet, det er Linux, han ligger under?

borrisholt >> I PHP kan man udkommentere en linie med et hashmark (#). Det betyder, som du kan se, at alle dine linier er inaktive og dit script foretagger sig altså ikke det fjerneste. Slet dette og de to næste hashmarks, så funker det meget sansynligt:
  #$result = mysql_query( ......
Check også ligge din connect-fil for samme ting  ;o)

/mvh
</bole>
Avatar billede borrisholt Novice
10. januar 2003 - 10:24 #3
ja ja OKI  det viste jeg godt  det var en Cut and paste fejl fra min side. Se bort fra # og fortsæt så det fra ...

Jeg ved godt # er det samme som //

Jens B
Avatar billede ztyxx Nybegynder
10. januar 2003 - 10:26 #4
http://www.webcafe.dk/artikler/php/phpmysqlintroduktion/
er et fint sted at kigge på PHP/MySQL
Avatar billede olebole Juniormester
10. januar 2003 - 10:30 #5
okay ... prøv at checke, om du har fat i databasen i din connect-fil.
/mvh
Avatar billede borrisholt Novice
10. januar 2003 - 11:19 #6
ole >>> Det har jeg ellers kommer der en fejlbesked frem på skærmen ....

connect er uttogeneretet af min udbyder.

Jens B
Avatar billede borrisholt Novice
10. januar 2003 - 11:27 #7
Pre kondition :
  include "connect.inc";
Åbner op til databasen.

Er der så ikke nogen der er søde at lave en

Create.php
  Der opretter min tabel.
Insert.php
  Der laver en insert vha parametere fra URL'en

Jeg skal bare i luften hurtigt .. Jeg har, grundet manglende tid,  ingen planer om at fordybe mig i php.

Jens B
Avatar billede borrisholt Novice
10. januar 2003 - 11:28 #8
Det skal ikke være pænt .. Det skal ikke være bruger venligt .. Det skal ikke kunne betjenes manuelt ...

Det skal bare være færdigt !!!

Jens B
Avatar billede olebole Juniormester
10. januar 2003 - 11:29 #9
Er det din create, der giver problemer eller er det din insert?
Den insert, du forsøger at lave, er jo ikke i den tabel, du prøver at oprette.
Hvad står der præcist i warningen?
/mvh
Avatar billede borrisholt Novice
10. januar 2003 - 11:39 #10
Hvis du laver Create.php,  kan jeg sikkert selv lave Insert.php ellers opretter jeg blot et nyt spm ...

Jens B
Avatar billede olebole Juniormester
10. januar 2003 - 12:00 #11
<?
$sql = "CREATE TABLE PicassoUpdate (id INT not null AUTO_INCREMENT, HOTEL_NAME CHAR (100) DEFAULT '0' not null , UPDATE_DATE CHAR (10) DEFAULT '0' not null , PRIMARY KEY (id))";

mysql_query( $sql ) or die ( mysql_error() );
?>

Prøv at skrive det i en fil og kald den ... så skulle din tabel gerne være der - og så håber jeg, det er sådan, den skal se ud  :)
/mvh
Avatar billede borrisholt Novice
11. januar 2003 - 11:55 #12
Jeg fatter snot af det her ... Jeg hadder scipt sprog .. Den kommer bare ud og siger der er en fejl i en bestemt linje .. Ikke hvad der er galt ...

Er det nogen der er flinke at lave en komplet løsning til mig ... Jeg forøger gerne points summen ...

Så vidt jeg kan videre så er her en halv times arbejde for en der kan sit PHP ...

Jens B
Avatar billede olebole Juniormester
11. januar 2003 - 17:47 #13
Ja, og der ville sikkert ikke være meget mere, hvis du copy/paste'er fejlen og fortæller, hvad der står i den pågældende linie. Det er jo svært at hjælpe, når vi ikke får at vide, hvad der sker.
/mvh
Avatar billede borrisholt Novice
12. januar 2003 - 16:35 #14
fandt selv ud af det spurgte på ICQ i stedet
Avatar billede ztyxx Nybegynder
12. januar 2003 - 17:57 #15
kan ikke lige se, hvorfor olebole ikke skal have point for sit forslag.
Avatar billede olebole Juniormester
12. januar 2003 - 18:32 #16
ztyxx >> nææhhh, det er i hvert fald ikke noget, der øger incitamentet til at bruge tid på at prøve at hjælpe samme bruger en anden gang  ;o)
/mvh
Avatar billede ztyxx Nybegynder
12. januar 2003 - 23:38 #17
men man har jo tendens til at huske de brugere....
Avatar billede borrisholt Novice
13. januar 2003 - 08:30 #18