Avatar billede jens Nybegynder
05. august 1999 - 10:09 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Vis nyheder antal dage - og vis så i anden forspørgelse

Hej

Jeg har en forspørgelse hvor jeg gerne vil kunne styre hvor længe information skal være i den - skal vises.

Jeg vil gerne lave det sådan at når jeg opretter en nyhed så skriver jeg f.eks. 6 i en post.

Dette sekstal indikere så at nyheden skal vises i forspørgelsen i 6 dage - da efter vises den ikke mere. Det er noget med at have et dato felt hvor jeg bruger now(),, men så er jeg også lidt lost derfra.

Hvis man kan lave den omvendte funktion at man viser nyheder der er ældre end det tal man angav så ville jeg også meget gerne hører hvad man kan gøre der.

Nogen der har en løsning ?

Med venlig hilsen
Jens
Avatar billede fumes Nybegynder
05. august 1999 - 10:12 #1
Du kan når du opretter nyheden angive antal dage, og så lave en felt i tabellen som hedder udløbsdato som du beregner ved at lægge oprettelsesdatoen og antal dage sammen - og når du viser nyhederne, så checker du bare at de ligger inden for intervaller oprettelsesdato/udløbsdato
Avatar billede jens Nybegynder
05. august 1999 - 10:46 #2
Kan det ikke laves i selve forspøgelsen ?

Jeg skal nemlig bruge det i.fbm. noget ASP og server - det vil sige at det hele forgår på serveren.

Måske har jeg misforstået dig,, kan du ikke prøve at give et eksempel ;-)

Tak :-)
Jens
Avatar billede fumes Nybegynder
05. august 1999 - 11:01 #3
I Tabellen i oprettelsesdag sætter dun til til at have Date() (Så vidt jeg husker laver den en dags dato) - I din formular/eller oprettelse af en ny nyhed skriver du hvor mange dage din nyhed skal eksistere og du kan regne udløbsdatoen ud ved at skrive Date() + 6 (Så vidt jeg husker :-) )

Nu er problemet sådan for mit egen vedkommende at jeg ikke kender så meget til Accessdatabaser med hensyn til ASP - så jeg ved ikke hvordan den opfører sig med forespørgsler og kørsel af Visual Access kode, men logisk set burde du vel kunne oprette en makro der kører hver gang du ændrer i tabellen...

Ellers må du lige finde én der har mere styr på det end mig ;-)

Avatar billede kh Nybegynder
05. august 1999 - 11:33 #4
Afvis, så har jeg svaret
mvh
KH
Avatar billede jens Nybegynder
05. august 1999 - 11:53 #5
Venter ;-)
Avatar billede kh Nybegynder
05. august 1999 - 12:04 #6
Hvis dit dato-felt hedder dato og antal dage hedder dage, kan forespørgelsen laves som følgende:

Select dato
From table1
Where dato+dage > now();

mvh
KH
Avatar billede kh Nybegynder
05. august 1999 - 12:05 #7
Glemte det skulle være et svar!

mvh
KH
Avatar billede fumes Nybegynder
05. august 1999 - 12:10 #8
KH, skulle det tilføldigvis være Kenneth Hansen ???
Avatar billede kh Nybegynder
05. august 1999 - 12:29 #9
Det kan godt være, men kun hvis fumes er Martin!

mwh
KH
Avatar billede fumes Nybegynder
05. august 1999 - 12:32 #10
hehe !!!

Fumes er nemlig Martin *fniz*
Avatar billede jens Nybegynder
05. august 1999 - 13:02 #11
Så virker det :-)

Tusind tak KH !
Avatar billede stoffer Nybegynder
05. august 1999 - 14:51 #12
dage = Request("dage")

"select * from Tabel where Dato >" & Date - dage