Avatar billede coolcoax Nybegynder
09. januar 2003 - 15:30 Der er 18 kommentarer og
2 løsninger

Scrollbar validering

Halløjsa :-)

Jeg sidder her og forsøger at få valideret min scrollbar kode .. det går også fint nok hvis jeg smider koden ind i mit html dokument.

Men er der ikke en måde hvorpå jeg kan få den valideret i en css fil ell. en en anden måde, så jeg slipper for at skrive den kode ind i alle mine dokumenter?

<STYLE type="text/css">
<!--
BODY
{
scrollbar-face-color: #666666;
scrollbar-highlight-color: #666666;
scrollbar-3dlight-color: #666666;
scrollbar-darkshadow-color: #666666;
scrollbar-shadow-color: #666666;
scrollbar-arrow-color: #666666;
scrollbar-track-color: #666666;
}
-->
</STYLE>
Avatar billede ztyxx Nybegynder
09. januar 2003 - 15:34 #1
du laver en fil der kan hedde mine_styles.css og smider dette i den

BODY
{
scrollbar-face-color: #666666;
scrollbar-highlight-color: #666666;
scrollbar-3dlight-color: #666666;
scrollbar-darkshadow-color: #666666;
scrollbar-shadow-color: #666666;
scrollbar-arrow-color: #666666;
scrollbar-track-color: #666666;
så smider du følgende ind i <head> på alle de sider det skal gælde

<link rel="stylesheet" href="mine_styles.css" type="text/css">

så virker dit stylesheet på de sider du selv vil have det med på
Avatar billede coolcoax Nybegynder
09. januar 2003 - 15:44 #2
Den kan ikke valideres hvis jeg smider den ind i en css fil på den måde .. :/ eller det kan den vel .. men ikke uden errors hehe koden jeg selv skrev .. hvis jeg smider den ind mellem <head></head> så kan den valideres uden errors .. men det er lidt irriterende at man skal skrive det ind hver gang :-)

Der må være en måde på hvordan det kan lade sig gøre ..
Avatar billede ztyxx Nybegynder
09. januar 2003 - 15:53 #3
hvad validerer du den som?
Avatar billede cdc Novice
09. januar 2003 - 15:53 #4
kopier den herfra og paste den ind i notepad/notesblok og kopier den derfra og ind i din kode :o)

/cdc
Avatar billede cdc Novice
09. januar 2003 - 15:54 #5
og hvis jeg missforstod dig, skal du bare lave den som en extern css fil i stedet
Avatar billede ztyxx Nybegynder
09. januar 2003 - 15:57 #6
ellers kan du jo prøve at smide denne ind i <head> istedet
<link rel="stylesheet" href="mine_styles.css" type="text/css"></link> hvis du validerer som xhtml, vil den nemlig gerne se alle tags bliver lukket ige, men hvilke fejl melder den?
Avatar billede coolcoax Nybegynder
09. januar 2003 - 16:06 #7
styxx -> Jeg validere som xhtml og css2 .. begge virker hvis det IKKE er i en css fil .. men css valideringen gir errors hvis jeg smider den ind i en fil :/
Avatar billede smirnoff Nybegynder
09. januar 2003 - 16:29 #8
Ka du ikke lige gi os et indblik i din parsers version og nogle fejl-beskeder
Avatar billede ztyxx Nybegynder
09. januar 2003 - 16:30 #9
http://ztyxx.frip.dk/cool.html er valideret som xhtml, og er fin nok, men http://ztyxx.frip.dk/cool.css er så ikke valideret ok, hverken som css1 eller css2
Avatar billede coolcoax Nybegynder
09. januar 2003 - 18:04 #10
De parsers jeg bruger er css2 og xhtml 1.1

Og de virker åbenbart hver for sig .. css kan godkendes hvis det står i mit html dokument .. men så virker valideringen på xhtml 1.1 ikke og omvendt hvis jeg smider scroll koden i en css fil så blir den valideret eftet xhtml 1.1 men ikke css2

Der er åbenbart ikke nogen måde hvorpå begge dele kan blive godkendt på en gang :-(
Avatar billede olebole Juniormester
09. januar 2003 - 18:32 #11
<ole>

Hvorfor ikke starte med at læse lidt om standarderne?
Det stylesheet, du har skrevet, kan aldrig validere ... det er ikke CSS - men noget proprietært 'MS-noget'. Der er ikke noget i CSS, der kan ændre på din scrollbar.
Validerer du til XHTML, skal tags skrives med småt.

/mvh
</bole>
Avatar billede coolcoax Nybegynder
09. januar 2003 - 18:46 #12
Well ved godt det med småt .. men det sjove er at hvis jeg laver fejlen med vilje med STYLE som stort .. så kan css'n valideres .. og xhtml ikke .. men skifter jeg så html version til fx 4.01 standarden hvor det er tilladt at benytte store bogstaver .. så blir css'n ikke godkendt selvom jeg benytter samme kode .. så kort sagt .. den eneste måde er at lave fejl i xhtml med vilje og så virker valideringen på css ;)

Men nok om det .. jeg satser på xhtml 1.1 standarden og lader css standarden fejle :-)

Med mindre man kan lave det på anden måde end css?
Avatar billede olebole Juniormester
09. januar 2003 - 18:56 #13
Hvis din 'CSS' validerer, så er der noget helt galt. Men det er det tilbagevendende problem med, at folk tror, alt er fint, hvis validatoren accepterer siden ... det er _ikke_ tilfældet. Der er flere fejl i W3C's validatorer (og de ved det i øvrigt godt selv).

Validatorerne er ikke guder, men små hjælpe-programmer. Rekommendationerne er der, du kan se, hvad der er korrekt syntaks og hvad der ikke er.
Din 'CSS' har intet med CSS at gøre. Den bør laves om, hvis du er interesseret i at skrive valid kode.
Hvis du derimod bare er interesseret i at kunne sige til vennerne, din side validerer, kan du jo bare lade det stå, som det er - men så har jeg svært ved at se fornuften.
/mvh
Avatar billede k-asp-er Nybegynder
10. januar 2003 - 06:38 #14
Du kan lave din styling, som du plejer, i en fil, du kalder mycss.htm, og include den i toppen af alle de øvrige filer, du ønsker. Husk bare lige, at stylingen derefter i nogle tilfælde nedarves - og i andre ikke.
<HTML>
<!--#include file="mycss.htm"-->
<HEAD>
Avatar billede olebole Juniormester
10. januar 2003 - 07:39 #15
k-asp-er >> Det ændrer da ikke spor. Det er fuldstændig det samme som at skrive det direkte ind i HTML-filen  :)
I øvrigt fungerer det kun, hvis serveren understøtter SSI.
/mvh
Avatar billede coolcoax Nybegynder
10. januar 2003 - 12:14 #16
k-asp-er kender godt <!--#include file="mycss.htm"--> og bruger det i forvejen .. men som olebole siger så gør det jo ingen forskel.

Men jeg lukker spørgsmålet og dropper scrollbar style, som olebole foreslår, da det ikke er en valid kode.

men lidt har jeg da lært .. at validatorerne ikke altid virkede, hvilket jeg gik udfra .. så jeg deler points med olebole :-)

mvh coolcoax
Avatar billede k-asp-er Nybegynder
10. januar 2003 - 12:27 #17
Men er der ikke en måde hvorpå jeg kan få den valideret i en css fil ell. en en anden måde, så jeg slipper for at skrive den kode ind i alle mine dokumenter?

Øh, jamen....
Avatar billede coolcoax Nybegynder
10. januar 2003 - 12:31 #18
Hvis du finder en måde hvorpå jeg kan få det valideret i både xhtml 1.1 og css, så gir jeg dig gerne point for det .. det vigtigeste i spørgsmålet jeg stilte var at de skulle kunne valideres :)
Avatar billede pelkjaer Nybegynder
10. januar 2003 - 12:32 #19
Jamen hvis du nu hører efter, ville du nu allerede vide at scrollbar "css'en" ikke kan valideres, da det er en IE-only ting.
Avatar billede olebole Juniormester
10. januar 2003 - 22:40 #20
coolcoax >> "det vigtigeste i spørgsmålet jeg stilte var at de skulle kunne valideres".
Nej ... det du spurgte om, var om der var en metode, så det kunne valideres. Det fik du svaret på: Det kan det ikke. Bedre svar findes ikke på dit spm - så du har lært flere ting  :)
/mvh