Avatar billede c_g Nybegynder
09. januar 2003 - 13:59 Der er 24 kommentarer og
1 løsning

Omregning af sideantal

Hej

Er der nogen som kan knække den her
Jeg skal lave en beregning på hvormange
side jeg kan placere på et A3 ark udfra
dokumentes format og sideantal
eks.

2 til 4 A4 side = 1 A3 ark.
5 til 8 A4 side = 2 A3 ark.

formatterne går fra
A3 til A7

Antal skiller ved formatterne
A4 4 sider på 1 A3 ark.
eks. fra 4 til og med 8 = 2 A3 ark.
A5 8 sider på 1 A3 ark.
A6 16 sider på 1 A3 ark.
A7 32 sider på 1 A3 ark.

Er der nogen som kan lave en formel
som kigger på i et felt efter "format" og i et andet felt efter "sideantal" og giver resultatet i hele  A3 ark ?

Btw..er newbie i access
Avatar billede kabbak Professor
09. januar 2003 - 14:47 #1
I eksel er formlen her

=AFRUND.LOFT(HVIS(Format="A3";Antal;HVIS(Format="A4";Antal/4;HVIS(Format="A5";Antal/8;HVIS(Format="A6";Antal/16;HVIS(Format="A7";Antal/32)))));1)
Avatar billede kabbak Professor
09. januar 2003 - 14:48 #2
eksel = excel
Avatar billede jkrons Professor
09. januar 2003 - 14:55 #3
Spørgsmålet er bare, hvodan du får plads til 4 A4 sider på et A3 ark? BRuger du begge sider af papiret.
Avatar billede jkrons Professor
09. januar 2003 - 19:55 #4
Her er en løsning, omend den er lang. Den er lavet, så der kun kan være to A4 på en A3. Hvis der faktisk kan være 4 skal tallene nedenfor ganges med 2.

På din formular opretter du to felter. Et til at indtaste sideantal, og et til resultatet. Desuden skal du have en kombinationsboks. Gå i egenskaber for komboboksen. I fanebladet Data skal du gøre følgende-
Angiv som rækkekildetype Værdiliste som Værdiliste: 1;"A3";2;"A4";4;"A5";8;"A6";16;"A7"
(Det er tallene her, der evt. skal fordobles).
Bundet kolonne skal være 1.

I Fanebladet Format ændrer du kolonneantal til 2 og sætter bredden på første kolonne til 0.

Giv såvel tekstboks som komboboks nogle sigende navne. Nedenfor har jeg brugt T for tekstboks og K for komboboks, men det er ren dovenskab for ikke at taste for meget ;-)

I egenskaber for den tekstboks, hvor resultatet skal stå, kan du indsætte følgende formel i kontrolelementkilde.

=IIf(CInt([T]/[K])-([T]/[K])<0,5;CInt([T]/[K]);(CInt([T]/[K]))+1)

Udskift T og K med dine egne relevante værdier.

Sæt nu
Avatar billede jkrons Professor
09. januar 2003 - 19:56 #5
Og det sidste skulle ikke have været med.
Avatar billede jkrons Professor
09. januar 2003 - 22:58 #6
Glem det! Der er en fejl i formlen, som jeg liuge pusler lidt med.
Avatar billede c_g Nybegynder
09. januar 2003 - 23:56 #7
Kabbak's virker efter hensigten i (desværre) Excel
men kan ikke finde den samme funktion (afrund.heltal) i Access
og kan umidelbart ikke sætte en formel på afrund.heltal :(
Jkrons's kan jeg ikke knække endnu
Avatar billede jkrons Professor
09. januar 2003 - 23:59 #8
Den skal se således ud:

=IIf(([T]/[K])-Int([T]/[K])<>0;Int([T]/[K])+1;Int([T]/[K]))
Avatar billede jkrons Professor
10. januar 2003 - 00:00 #9
T = Antallet af sider i et givent format
K = Formatet (a4, a5 osv.)
Avatar billede jkrons Professor
10. januar 2003 - 00:02 #10
Jeg skal lige sige, at det tal, der reelt divideres med, er det tal der står i første kolonne i dialogboksen, altså

A3 = 1  A4 = 2,  A5 = 4,  A6 = 8 og A7  = 16
Avatar billede jkrons Professor
10. januar 2003 - 00:02 #11
dialogboks - læs komboboks
Avatar billede c_g Nybegynder
10. januar 2003 - 00:06 #12
Hej Jkrons
Det skal straks prøves
Btw der er tale om tryk på begge sider :)
Avatar billede jkrons Professor
10. januar 2003 - 00:07 #13
OK. Så skal du doble tallene ovenfor, altså A3 = 2, A4 = 4 og så fremdeles.
Avatar billede c_g Nybegynder
10. januar 2003 - 00:11 #14
Øhe A3 = 1 ik ?
Avatar billede jkrons Professor
10. januar 2003 - 00:12 #15
Næh, hvis du har dobbeltsidet tryk kan der vel være 2 A3 på et A3 eller hva?
Avatar billede c_g Nybegynder
10. januar 2003 - 00:23 #16
nej/jo jeg skal bruge bruge "forbruget" af A3 ark
(dels for at bestemme forbruget og dels for at kunne
regne tidsforbruget ud)
Jeg har et lille problem jeg (newbie) har bygget det op
i forespørgsler og bruger ikke formularerne ret meget..
så jeg er lige ved at greje hvordan jeg får sat den værdiliste
op  men foreløbig ser det ud til at virke. har sat formlen ind
i min forespørgsel k tastede jeg manuelt og fik (de steder værdi'en passede det rigtige resultat
Avatar billede jkrons Professor
10. januar 2003 - 00:26 #17
En mulighed for at få indsæt værdilisten er at oprette en komboboks ved hjælp af Guiden (Tryllestavsknappen skal være trykket ind). Så bliver du på et tidspunkt spurgt, hvor mange kolonner, der skal være. Her sætter du 2.

Så kan du indtaste tallene i første kolonne og A3, A4 osv. i anden kolonne.
Avatar billede jkrons Professor
10. januar 2003 - 00:27 #18
Men hvis du dumper en e-mail adresse, kan jeg sende dig et eksempel.
Avatar billede c_g Nybegynder
10. januar 2003 - 00:32 #19
øhh ? du mener(beskriver) hvordan jeg oprette den i formularer ik ?
Avatar billede jkrons Professor
10. januar 2003 - 00:34 #20
Jeps + en lille db indeholdende enb formular, hvor det virker. Men det bliver nok først i morgen. Sengen kalder.
Avatar billede jkrons Professor
10. januar 2003 - 00:36 #21
Du kan også få en løsning med en forespørgsel, men så skal jeg vide hvor Antal og Format kommer fra.
Avatar billede c_g Nybegynder
10. januar 2003 - 00:37 #22
foreløbig mange tak Jkrons godnat :)
Avatar billede c_g Nybegynder
10. januar 2003 - 00:39 #23
fra en tabel
Avatar billede c_g Nybegynder
10. januar 2003 - 01:05 #24
Mange tak begge 2 for hjælpen og det hurtige svar !
Jeg fik det hen med Jkrons formel og hjælp
Det virker som det skal :)
Avatar billede jkrons Professor
10. januar 2003 - 09:34 #25
Det gælder mig at høre. Velbekomme og tak for point.