Avatar billede i11uzion Nybegynder
09. januar 2003 - 10:26 Der er 10 kommentarer og
2 løsninger

Teste PHP, uden PHP server-dims ?

Hejsa.

Jeg vil da starte ud med blankt at indrømme at jeg ikke ved en pind om det her. Jeg har ikke den fjerneste ide om hvad PHP går ud på, så hvis tingene kan blive skåret ud i pap, ville det passe mig fint. Tak :]

Well, jeg vil gerne lære lidt PHP, da jeg tror det vil lette administrationen af min hjemmeside ( http://www.dan3d.dk ) som den vokser og der kommer mere indhold, og flere ting der skal opdateres løbende. Desværre har jeg ikke betalt for hverken PHP eller ASP til mit webhotel, så jeg kan ikke umiddelbart komme til at teste de scripts jeg forhåbentlig kommer til at lave. Derfor er mit spørgsmål, om det skulle være muligt at "køre" PHP scripts, uden en PHP-server ? Altså om jeg kan teste det på min egen computer, før jeg betaler for PHP support ved mit webhotel ?

Håber i kan/gider hjælpe en total nybegynder

På forhånd tak

Dan Andersen

PS. et lille sidespørgsmål: Vil ASP generelt være lettere at sætte sig ind i, eller er indlæringskurven ca. den samme ?
Avatar billede moreless Nybegynder
09. januar 2003 - 10:30 #1
du kan godt teste på din egen maskine hvis du installere en webserver f.eks apache + php..

http://www.webcafe.dk/artikler/apache/installer/
http://www.webcafe.dk/artikler/php/installerphp4/
Avatar billede totaliorden Nybegynder
09. januar 2003 - 10:34 #2
Selvfølgelig kan du det. Hent phpdev4 eller 5 herfra: www.firepages.com.au
Husk at vælge den version der passer til dit styresystem (xp, w98 osv.)
Utrolig let at sætte op og få til at virke.

Hvis du så mangler at se om dit webhotel nu kan køre php, så laver du bare en ny fil i notepad og skriver følgende:
<?
phpinfo()
?>
Den gemmer du så som f.eks. test.php og køre den. Hvis der er php på hotellet, så kommer der en masse info frem osv.
Avatar billede totaliorden Nybegynder
09. januar 2003 - 10:34 #3
Og php er lettest - Det er mere logisk at programmere i...
Avatar billede donwang Nybegynder
09. januar 2003 - 10:34 #4
Instaler PHPdev!O)
www.firepages.com.au
Avatar billede donwang Nybegynder
09. januar 2003 - 10:35 #5
ØV! Du skal ikke hente 5 den er kun beta og der er en masse fejl:O(
Avatar billede donwang Nybegynder
09. januar 2003 - 10:38 #6
Jeg yder gerne support til phpdev over MSN:O)
Avatar billede fangel Nybegynder
09. januar 2003 - 15:33 #7
jeg vil ikke anbefale at hente en bundlet version med både PHP, Apache og MySQL, det er klart at foretrække at installere hvert for sig, da dette gør opdatering ca 300-400 gange nemmere, hvis der fx kommer en ny version af PHP, så skal du kun hente 1mb, i stedet for alle 3 ting...

der er guides til det meste af dette på www.sukos.dk eller kan jeg godt hjælpe lidt over MSN/ICQ/YIM

Morten
Avatar billede moreless Nybegynder
09. januar 2003 - 15:38 #8
jeg tror at du får mere forståelse for hvad du laver hvis du prøver at installere apace og php, eventuelt mysql. Hvis det ikke har interesse kan du så blot installere phpdev.

/moreless
Avatar billede olebole Juniormester
10. januar 2003 - 03:59 #9
<ole>

Hvis du køber en VW-Golf i byggesæt ogg tager et kørekort bagefter, er der ingen tvivl om, du meget bedre vil forstå, hvad der sker, mens du kører din bil - og du bliver oven i købet i stand til at reparere den. Skal du bare bruge et køretøj til at transportere dig rundt i byen, er det rigelig at gå ned og købe en færdigsamlet og tage et kørekort  ;o)

Hvis du ikke selv skal administrere din server, men blot have et hotel med PHP/MySQL og iøvrigt er newbie, vil jeg kraftig råde dig til at installere en bundled version.
Succes-oplevelser er nu engang bedre en fiaskoer, mas og besværligheder når man skal famle sig igennem at lære et par nye sprog  ;o)

/mvh
</bole>
Avatar billede olebole Juniormester
10. januar 2003 - 04:17 #10
Hvad sproget angår vil jeg også helt klart råde dig til at lære PHP, da det er bygget op med samme type syntaks (grammatik, om du vil), som de fleste andre seriøse sprog. Du vil f.eks. også kunne se en lang række lighedspunkter mellem PHP og JavaScript, som du sikkert allerede bruger på dine sider (mere eller mindre bevidst).

ASP er ikke et sprog, men et scriptings/programmerings miljø, hvor du kan bruge flere, herunder VBScript og JScript. VBScript er afledt af sproget Basic og har en 'uskøn' syntaks, som ikke ligner så meget andet. JScript er MS' implementering af ECMA-script (JavaScript er en anden og de ligner ved første øjekast hinanden til forveksling).
Desværre er der kun ganske få tutorials om JScript under ASP, så det er betydelig vanskeligere at lære - selvom det rent syntaksmæssigt burde være langt lettere. Det er lidt besynderligt, da ASP performer langt bedre, hvis det er skrevet i JScript ... men der er så meget omkring MS-produkter, jeg ikke forstår  :D
Så er der ASP.Net, hvor du kan skrive i endnu flere sprog - hvoraf flere af dem er amputerede versioner af deres forbildeder (f.eks. C# og det, MS kalder JAVA, men som slet ikke er rigtig JAVA).

Mit råd er derfor: Find dig en samlet installer til Apache (selve webserveren, der skal ligge på din maskine)/PHP/MySQL og fis så ned på nærmeste banegård eller tankstation og køb et lille hæfte om PHP ... så har du lynhurtigt gang i noget, der virker.
/mvh
Avatar billede i11uzion Nybegynder
10. januar 2003 - 08:23 #11
Alle>>> Tak for jeres hurtige og kompetente svar. Jeg starter ud med at prøve phpdev, som foreslået, og så kan jeg tage den derfra. Jeg håber i finder pointfordelingen rimelig, ellers må i brokke jer.

olebole>>> Mange tak for den gode forklaring. Jeg har nu læst den 3 gange, og fået en hel del ud af den, så tak :]
Avatar billede olebole Juniormester
10. januar 2003 - 09:09 #12
... anytime  ;o)
Jeg skal prøve at lave lidt færre sdavø-fajl næste gang, så du kan nøjes med at læse mit indlæg én gang  :D
/mvh og god fornøjelse ... glæd dig, det squide sjovt