Avatar billede delphidaner Nybegynder
25. oktober 2000 - 16:08 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Raw WinAPI programmering

Jeg kunne godt tænke mig at lære grundlæggende Windows API programmering. Er der nogen, der kan hjælpe med at finde nogle tutorials, artikler, o.l, så jeg kan komme i gang?

Jeg programmerer Delphi, men WinAPI\'en er jo universel, så oprettede jeg spørgsmålet i denne kategori.
Avatar billede moa Nybegynder
25. oktober 2000 - 16:17 #1
Lytter med!!
Avatar billede sjensen Nybegynder
25. oktober 2000 - 22:15 #2
Jeg fandt engang et lille program i delphi (på DSP tror jeg) der var lavet alene med det formål at lære lidt om API programmering. Det tilbød en lang række funktioner fra at se brugernavn og maskinnavn, over fil-versionsinfo og dato/tid til funktioner som at lukke Windows og checke harddiskspace/diskette i drevet o.s.v.

Jeg kan desværre ikke huske hvad filen hed, men prøv evt. at søge på DSP efter \"API\" og se om ikke du finder noget.

Jeg har muligvis filen på en CD et eller andet sted, eller måske inde på arbejde, så hvis du smider en mailadresse så sender jeg den til dig når jeg finder den. MEn jeg kan ikke love dig at det bliver i løbet af de næste dage fordi jeg er på vej på ferie og først er tilbage igen næste Søndag. Hvis jeg finder noget inden skal jeg dog nok sende det.

Ellers vil jeg anbefale at du åbner filen Win32.hlp (der ligger i Delphis hjælpe dir). Den indeholder alle de funktioner der er i Win API og ved at læse om dem, og prøve sig frem, kan man faktisk godt finde ud af det. Det er ikke så svært når først man er kommet igang. Du skal i øvrigt ofte (som regel) bruge \"pchar()\" funktionen i forbindelse med API kaldene.
Avatar billede sjensen Nybegynder
25. oktober 2000 - 22:17 #3
Check i øvrigt også http://www.undu.com.

Det er en engelsk brugergruppe for Delphi og der er rigtigt mange artikler du kan se igennem.

Avatar billede delphidaner Nybegynder
26. oktober 2000 - 07:57 #4
Du kan sende det til Spiderboy_jr@hotmail.com.

Jeg har ikke checket de nævnte domæner endnu, det gør jeg lige.

Delphi\'s API-hjælpefil kender jeg godt, og studerer den også, men jeg vil gerne lære at lave windows-programmer uden at bruge Delphi\'s VCL.

Det behøver ikke kun at være til Delphi. Jeg forstår VB, Pascal, C++ og Assembler. API\'en er den samme i alle sprog, så sproget er underordnet.
Avatar billede delphidaner Nybegynder
31. oktober 2000 - 09:48 #5
Undskyld der gik nogle dage inden min respons, jeg glemte spørgsmålet.

På Delphi Super Page kan jeg ikke finde det program du nævner. Hvis man kun søger efter \"api\" finder den 116 komponenter.

Jeg kiggede også på Undu.com, men der fandt jeg heller ikke det jeg søger.

Selvfølgelig kan jeg bruge Win32 API hjælpefilen, men det er svært at finde ud af hvrodan man gør bestemte ting, da man kun kan slå API-kommandoerne op. Mange skal jo bruges sammen med andre, lidt ligesom FindFirst, FindNext og FindClose i pascal.
Avatar billede kh@ingenioer Nybegynder
01. november 2000 - 14:37 #6
Ok jeg har set at du programmere i Delphi, men windows API\'et er jo C.
Så du kunne evt prøve at få fat i Charles Petzold\'s bog \"Programming Windows 95\". Den findes evt. i en nyere udgave med Windows ME eller ligende.
Dette er den ultimative tutorial til at lære Windows APi\'et at kende.
jeg mener oven i købet at den ligger på nettet et sted!
Avatar billede delphidaner Nybegynder
02. november 2000 - 12:53 #7
Det har ikke noget at sige at API\'en er i C - jeg kan jo bruge API\'en i alle udviklingsmiljøer, og jeg kan også forstå (en del) C/C++.

Når jeg søger efter Charles Petzold på Internettet finder jeg bare SÅ mange søgeresultater, så hvis jeg finder en artikel e.l, som jeg kan bruge, før en af Jer gør det, så får du pointene for det navn.
Avatar billede delphidaner Nybegynder
15. november 2000 - 11:42 #8
Jeg har fundet en sample kapitel i en af hans bøger Programming Windows på MSN:

http://mspress.microsoft.com/prod/books/sampchap/2344.htm

Det tror jeg lige at jeg vil kigge lidt nærmere på. Hvis jeg kan komme i gang med grundlæggende API-programmering, så får du pointene kh@ingenioer.