Avatar billede marie Nybegynder
25. oktober 2000 - 15:41 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Undernetmasker

Generelt teoretisk spørgsmål til undernetmasker:
Hvis en IP adresse er entydig, hvilken funktion har så undernetmasker?
Avatar billede victor44 Nybegynder
25. oktober 2000 - 15:55 #1
En ip er entydig.
Netmasker er betegnelsen på grupper af ip\'er (Subnet).

Du benytter netmasker for at kunne bestemme den rute som ip pakker skal bevæge sig ad.
Så ruter du pakker mellem net og ikke ip\'er.
Det er nemmere og mere overskueligt at opdele et netværk i subnet så skal du ikke definere vejen til alle ip adresser men kun til deres subnet.

Man har broadcast pakker som har til opgave at se hvem der er i ens subnet. Hvis du forestiller dig at alle var i samme subnet så ville vi blive druknet i broadcast pakker.

Dette er en meget simplificeret måde at se det på og ikke 100% rigtigt det er meget mere komplekst, men for at få et billede tror jeg det er godt nok.
Avatar billede hjensen Nybegynder
25. oktober 2000 - 16:24 #2
Victor44 har 100% ret, det er kompliceret, men for at bruge noget du kender, så sammenlign undernetmasker med vejnavne, og ipadresser med husnumre. Hvis en by ikke havde forskellig vejnavne (områder), så ville det være temmeligt uoverskueligt at være postbud :-).
Avatar billede aasuper Nybegynder
25. oktober 2000 - 18:05 #3
Hvis en IP er entydig, kan man da ikke sammenligne med husnumre. Flere huse kan da godt have samme nummer, men på forskellige veje?

>>AASuper
Avatar billede victor44 Nybegynder
25. oktober 2000 - 22:24 #4
Jeg er sikker på at hjensen mente matrikle nr ;-)

Avatar billede marie Nybegynder
26. oktober 2000 - 01:31 #5
Tak til victor44 for en overskuelig forklaring og til aasuper for at komme med den indvending som jeg osse tænkte på....
MEN, eftersom undernetmaskerne oftest består af 255.255.255.0 el. lign. bliver
resultatet af den logiske addition jo bare den samme adresse, bare med den lokale
adresse i sidste felt, og så kunne man da lige så godt have brugt den oprindelige....?
Eller hvad
Avatar billede victor44 Nybegynder
26. oktober 2000 - 09:06 #6
Marie > MEN  ????? Det kan godt være at jeg er for nørdet til at forstå hvad du mener.

En kort opsummering nu da det mest grundlæggende er på plads:

255.255.255.0 består af 254 ipadresser.  0 er nettet og 255 broadcast. (Normalt)
Nettet kunne hedde 192.168.1.0 255.255.255.0 også kaldet 192.168.1.0/24.
Så hvis du skal definere en router til at smide pakker til 192.168.1.0 255.255.255.0 (192.168.1.0/24) kunne det sådan ud:

Først lidt ascii grafik.

192.168.2.0/24 --- 192.168.2.1 router 192.168.1.1 ----- 192.168.1.0/24

Hvis maskiner i 192.168.2.0/24 skal af med en pakke der ikke hører hjemme hos dem selv skal de bruge 192.168.2.1 som default gateway og dem i 192.168.1.0/24 skal bruge 192.168.1.1 som default gw.

Routeren ved at hvis den skal af med en pakke som ikke hører hjemme i 192.168.2.0/24 skal den smide den ud på 192.168.1.0/24 og omvendt.

Dette gøres ved hjælp at router tabeller som man skriver ind i routeren.

Som du ser er det kun nødvendigt med 2 tabeller for at det kan lade sig gøre at sende pakker mellem netttene.
Skulle du sende pakker mellem ip\'er skulle alle maskiner have en routenings tabel per ip adresse de skulle snakke med. (Upraktisk)

Prøv at søge på emnet her på Ægsberten der er flere indslag med forklaringer på fænomenet.

Hvis du har dybere eller specifikke spørgsmål er du altid velkommen til at sende en mail.