Avatar billede braghe90 Nybegynder
08. januar 2003 - 16:14 Der er 10 kommentarer og
2 løsninger

Overføre data imellem forms i VB.NET

Hvordan overfører jeg data imellem to forms?
Avatar billede braghe90 Nybegynder
08. januar 2003 - 16:44 #1
Med data mener jeg variabler og control-oplysninger (såsom .text og .checked).
Avatar billede odegaard Nybegynder
08. januar 2003 - 18:48 #2
Det gør du ikke. Hvis du vil have dem videre, må du enten bruge en querystring eller den lidt grimmere løsning med session-variabler.

ASP.NET er egentlig til at have det hele til at køre fra én side (med det hele, men jeg selvfølgelig ikke hele sitet, men blot den ene del. F.eks. søgefelter og søgeresultat). Hvis du ikke gør dette, går du glip af en masse lækre features, som fx. viewstate.
Avatar billede odegaard Nybegynder
08. januar 2003 - 18:48 #3
øh svar :-)
Avatar billede braghe90 Nybegynder
08. januar 2003 - 22:51 #4
Jeg mener _ikke_ overførsel af data ved webprogrammering. Jeg taler om almindelige windows-applikationer skrevet i VB.NET...
Avatar billede odegaard Nybegynder
09. januar 2003 - 11:04 #5
ah shit og DUH! Så slet ikke hvilket forum jeg var i :-)
men du skriver blot form-navnet foran din værdi.
F.eks. fra form2 skriver du:
form1.minTextbox.Text = ""
Avatar billede odegaard Nybegynder
09. januar 2003 - 11:05 #6
...den skal så selvfølgelig være erklæret public, men det mener jeg der er default
Avatar billede braghe90 Nybegynder
09. januar 2003 - 16:55 #7
Det ville også virke hvis jeg programmerede i VB6, men ovenstående metode kan jeg ikke få til at virke med den metode jeg bruger til at åbne en ny form. For hvis jeg laver formular2 public (se nedenfor) vil programmet ikke engang vise Form1! (det virker kun hvis jeg initialiserer formular2 som en lokal formular i button1_Click)

    Public formular2 As New Form2()

    Private Sub Button1_Click(blabla) Handles Button1.Click
        formular2.Show()
        Me.Hide()
    End Sub

Hvad er problemet?
Avatar billede burningice Nybegynder
10. januar 2003 - 01:00 #8
Avatar billede braghe90 Nybegynder
13. januar 2003 - 15:48 #9
Er der ikke en der kunne skrive et lille vb-net eksempel ud fra c#-artiklen, som cyperfessor har linket til?
Avatar billede burningice Nybegynder
13. januar 2003 - 17:05 #10
hehe... c# is the one and only ;)

mon ikke dette kan hjælpe dig ? http://www.kamalpatel.net/ConvertCSharp2VB.aspx
Avatar billede braghe90 Nybegynder
25. maj 2003 - 17:44 #11
Synes ikke svaret var udførligt nok til fuld pointgivning...
Avatar billede burningice Nybegynder
25. maj 2003 - 17:56 #12
sjovt tidspunkt at sige det på...

sig dog hvad der er galt... at overføre data mellem to forms, er ligesom at overføre data mellem objecter, da en form ikke er andet end en klasse der nedarver fra System.Windows.Forms.Page.

1) du skal have en reference til objectet
2) objectet skal enten have properties eller public fields, før at udefra kommende kan manipulere med objectes interne data.