Avatar billede b.a.s. Nybegynder
06. januar 2003 - 12:51 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Win95 til 98 opgradering

Jeg har fået til opgave at installere Win98 på en win95 maskine.
Men da han ikke har licens (eller CD) til "x -> win98" opgraderings CD'en, skal jeg ha' fundet en anden måde.
Sagen er nemlig den at det er en firma computer med MANGE regnskaber o.lign. (formatering udelukket).
Jeg har dog taget backup af det allermest nødvendige hvis det skulle gå helt galt, men alligevel, ingen format C:

Nu til problemet:

Selv er jeg ikke den store "dos-master" men kan man ikke slette windowsmappen via en kommando og derefter ligge win98 ind?
Sjovt nok vil 98 nemlig ikke ind sammen med 95 (og omvendt :-)
OG virker det? (meget vigtigt).

Computeren er en ældre sag, så i behøver ikke bitche om hvorfor "Win XP ikke ville være bedre".. :-)

- Tak
Avatar billede olly Nybegynder
06. januar 2003 - 13:03 #1
Du kan da godt i dos lave en deltree c:\windows... Men det tager LANG tid... Og hvad mener du med?

"Sjovt nok vil 98 nemlig ikke ind sammen med 95 (og omvendt :-)"

Forsøger du at opgradere fra windows 95 til 98 i windows 95?
Avatar billede b.a.s. Nybegynder
06. januar 2003 - 13:13 #2
Ja i windows og i dos, den plager konstant om en win98 opgraderins CD istedet for den fulde installations CD.
Avatar billede olly Nybegynder
06. januar 2003 - 13:15 #3
Du kan heller ikke med en full opgradere mellem 95 og 98 mener jeg. Men hvis den gør det i dos vil jeg mene det er fordi den mener du vil opgradere... Kan du ikke vælge mellem full eller opgrade? Ellers så vil det MÅSKE hjælpe at slette windows 95 bib, hvis det er det den finder og vil opgradere...
Avatar billede johnstigers Seniormester
06. januar 2003 - 13:30 #4
boot på startdiskette - slet filen command.com - nu kan du installere.
Avatar billede b.a.s. Nybegynder
06. januar 2003 - 13:34 #5
john_stigers

Det lyder jo vældig smart, men bliver der ikke nogen komplikationer når windows finder at der ligger noget i den mappe den vil installere i?

Og hvor finder man filen?
Avatar billede johnstigers Seniormester
06. januar 2003 - 13:36 #6
enten ligger command.com i roden af C: - eller også er det i c:\windows\command

Der skulle ikke blive noget rod, for uden command.com skulle installationen ikke kunne finde en win9x installation...
Avatar billede b.a.s. Nybegynder
06. januar 2003 - 13:39 #7
Jamen jeg siger tak for det, og vender straks tilbage her senere i dag med lidt point hvis det viser sig at virke.
På forhånd tak :-)
Avatar billede halifax Nybegynder
06. januar 2003 - 14:13 #8
Command.com er DOS kommandofortolkeren, som jeg ikke mener har indflydelse på installation af Win98 ("oven i" 95). En sådan operation har jeg selv for år tilbage foretaget uden komplikationer.

Der imod mener jeg, at filen win.com bør slettes for at undgå, at Win98 ikke "opdager" at der i forvejen er et styresystem installeret.

Råden om at slette win.com har været bragt på Ekspeerten flere gange. Den ligger i c:\Windows
Avatar billede halifax Nybegynder
06. januar 2003 - 14:32 #9
win.com skal slettes/omdøbes fra DOS. (bedre at omdøbe end slette)
Start op fra bootdiskette, gå i c:\windows og udfør ren win.com win.cox

Boot op igen med understøttelse af cd-rom og installér Win98.
Avatar billede b.a.s. Nybegynder
06. januar 2003 - 16:07 #10
Tjaa, det virkede jo, tak for det :-)
Avatar billede halifax Nybegynder
06. januar 2003 - 16:55 #11
Lige et spm.? Hvad virkede, sletning af command.com eller win.com?

Rart at vide for en anden gangs skyld.
b.a.s. - fortæl, fortæl.
Avatar billede majsmarken Nybegynder
06. januar 2003 - 17:22 #12
... når så alt er gået godt KAN/VIL der være efterladt diverse WIN95 (+WIN98 !) "skrammel" i reg.-basen.
Oprydning vha. REGCLEANER kan anbefales
http://www.vtoy.fi/jv16/shtml/regcleaner.shtml
Der kan du også vælge menuer på dansk... og det er freeware...

PS: Det er som [halifax] skriver c:\*\WIN.COM som skal slettes/opdøbes så "oveni instalationen" ikke kan finde den. Du bør ikke bruge betegnelsen WIN.BAK men eks WIN.COX.

Og så en komplet SCANDISK samt DEFRAGMENTERING til sidst...

HUSK: "Rigtige Mænd Tar' Ikke Back-Up - Rigtige Mænd Græder Tit..."
Avatar billede b.a.s. Nybegynder
07. januar 2003 - 09:06 #13
Jeg eksperimenterede ikke meget med det, men slettede command.com og windowsmappen, hvilket virkede perfekt.
Og tak til Majsmarken for regcleaner programmet :-)