Avatar billede brian_h Nybegynder
05. januar 2003 - 14:48 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

microsoft.xmldom ?

Hejsa

Jeg er ved at lave et website, hvor brugen af nedenstående kombonent (microsoft.xmldom) indgår.
Derfor vil jeg gerne vide hvilke browsere den er kombatibel med. Den er selvfølgelig kombatibel med IE, men op til hvilken version?

Og i så fald, hvordan laver man et JS script, der udfører en sætning, hvis brugerens computer ikke er kombatibel med kombonenten?

Her ser i et udkast af mit script:

var objParser = new ActiveXObject("microsoft.xmldom") ;
objParser.async = "false" ;
objParser.load("/script/xml/xml_getProgramInfo.asp?id=" + id) ;
var obj = objParser.documentElement.childNodes ;

Håber der er nogen der kan hjælpe.
-Brian
Avatar billede brian_h Nybegynder
05. januar 2003 - 14:49 #1
hovsa - komponent even :D
- Brian
Avatar billede Slettet bruger
05. januar 2003 - 18:12 #2
http://www.w3schools.com/xml/xml_parser.asp

Det ser ud til at være i IE5+.

Og så er den nem at tjekke:

if (document.all && document.getElementById) {
//Browseren er IE5 eller højere
}
else {
//Browseren kan ikke benytte komponenten
}
Avatar billede olebole Juniormester
05. januar 2003 - 23:45 #3
<ole>

... husk lige:
if (document.all && document.getElementById && navigator.platform.indexOf("Mac")==-1) {
  //Browseren er IE5 eller højere og ikke en Mac  ;o)
}
else {
  //Browseren kan ikke benytte komponenten
}

/mvh
</bole>
Avatar billede brian_h Nybegynder
06. januar 2003 - 00:19 #4
dvs. den kan IKKE bruges af andre browsere end IE ?
Avatar billede olebole Juniormester
06. januar 2003 - 00:41 #5
nope ... ActiveX er en proprietær MS-teknologi. Det kan kun bruges i IE - og kun under Windows  :(
/mvh
Avatar billede brian_h Nybegynder
06. januar 2003 - 00:49 #6
okay - spørgsmålet er så om hvor vidt det er smart at bruge teknologien så.
Er der nogle der har lidt statistikker på hvor mange brugere, der benytter IE5 eller højere? ud fra et samlet perspektiv?
Avatar billede olebole Juniormester
06. januar 2003 - 01:08 #7
Det gør langt de fleste, men den slags statestiker er ikke videre sigende. Det varierer voldsomt fra site til site. Skal du f.eks. lave noget til forsikringsbranchen, skal du også understøtte NS4, da flere store forsikringsselskaber stadig bruger den.
Skal du lave noget til den grafiske branche, skal du understøtte Mac, osv.
Laver du derimod noget for Counter-Strike spillere, kan du dog være helt sikker på, de har IE 5+.

Rigtig mange sites kan ikke ses i NS og deres tal tæller også med i statestikken ... hvilket jo mildt sagt giver et misvisende resultat.
Derfor er det nødvendigt at se på det brugersegment, man er interesseret i og deres typiske browservalg.

Så er der hele det ideologiske i at forære WWW til MS ved kun at understøtte deres software. Det er op til dig - men det er absolut ikke min kop te!  :)
/mvh
Avatar billede Slettet bruger
06. januar 2003 - 15:09 #8
Jeg vidste ikke, at det ikke virker på Mac'en. Det er der sgu meget, der ikke gør! :) (sikke en masse ikke'r)

Jeg er enig i, at man skal stile efter en så bred vifte a browsere som muligt, ikke af den grund som olebole nævner (Microsoft vil aldrig sejre helt), men ganske enkelt fordi, det gør flest mennesker glade! :)
Avatar billede olebole Juniormester
06. januar 2003 - 20:09 #9
Nej, det er klart, at alle proprietære MS-teknologier ikke fungerer på andre platforme. Til gengæld behøver Mac-ejere ikke at være bange for ActiveX og andet usikkert skidt.
Overholder man internationale standarder, fungerer stort set alt på Mac - som alt andet lige er en betydelig bedre platform (Unix). Der er bare ikke så mange PC-folk, der ved det, da de aldrig har prøvet at arbejde på en over længere tid. Det er som regel også årsagen til, de ikke finder ud af, at den kode de skriver ofte er noget ral  :)
/mvh