Avatar billede 123maka Nybegynder
05. januar 2003 - 00:11 Der er 7 kommentarer og
5 løsninger

Pris for at have computer tændt

Jeg har denne computer som skal have stående tændt 24/7.

1,6 gHz, 256 MB ram, 80 gb 5400RPM harddisk, GeForce 2 grafik kort.

Hvor mange watt er det kan man regne det ud?

Har hørt at man kan køle den så det er billigere hvilken en er den billigste metode?
Avatar billede initializing Nybegynder
05. januar 2003 - 00:17 #1
Det har været oppe snart 100 agnge for omk. den samme PC som du har..

Lån eller køb sådan en dims du kan have mellem din PC og stikket så den måler alt hvad den bruger i strøm. På den måde får du fundet det præcise tal.. Den kan evt. lånes på elværket hvis du ikke har en..
Avatar billede isl19960 Nybegynder
05. januar 2003 - 00:17 #2
Jeg har tidligere set en diskution om selvsamme enme her på eksperten.

Jeg mener at man brugte ca. 1200 om året...

Det er din strømforsyning der er afgørende for hvor meget strøm der bliver brugt.
Avatar billede initializing Nybegynder
05. januar 2003 - 00:17 #3
Isl19960: Skærm osv. skal jo lige regnes med..
Avatar billede 123maka Nybegynder
05. januar 2003 - 00:19 #4
skærm er ligegyldigt da den ikke skal være tændt men skal arbejde som server
Avatar billede isl19960 Nybegynder
05. januar 2003 - 00:19 #5
bestemt...

... men jeg gik ud fra at det skulle være som server... og der piller man jo skærmen af og sætter den i kælderen ;o)
Avatar billede fido82 Nybegynder
05. januar 2003 - 00:20 #6
mellem 700 og 1200 om året vil den bruge ca (i kr) Min egen bruger ca 750 kr om året, plus router,, og diverse andre småting (ups, switche etc)
Avatar billede 123maka Nybegynder
05. januar 2003 - 00:23 #7
fido82 > Hvor hurtig er din computer?

Alle > Kan man ikke få kw ned ved at køle den?
Avatar billede fido82 Nybegynder
05. januar 2003 - 00:54 #8
www.fidolinux.dk/php, du kan selv se der, gider ikke skrive ned
Avatar billede fido82 Nybegynder
05. januar 2003 - 00:55 #9
btw, så er det uden skærm.
Der sidder godtnok en på, men bruger den aldrig, logger altis ind via ssl, har ikke haft skærmen tændt i..... jahhh.... 3mdr eller sårn noget
Avatar billede slasher Nybegynder
05. januar 2003 - 05:04 #10
Du kan ikke få prisen ned ved at køle den. Tværtimod, så bruger du flere kw ved at installere ekstra eller hurtigere kølere.
Avatar billede aryain Nybegynder
05. januar 2003 - 20:21 #11
jeg kan give slasher ret i det med køleren, men egentlig står køleren for en meget lille del af strømforbruget. Det der betyder mest er om det er en intel eller amd cpu, da varmeudviklingen og derved stømforbruget er noget større.

Den letteste måde at afgøre hvad din computer bruger, uden at regne på hver enkelt komponent, er ved at bruge en dertil indrettet el-måler ;-) . Den sættes i stikket hvor computeren skal sidde og derefter sættes ledningen fra stømforsyningen i den. Så kan elforbruget aflæses på et display. Du kan så fx måle i 24 timer og gange op, så du ikke behøver at have elmåleren siddene hele tiden. Hvis du ikke har en sådan elmåler, eller kan låne en, kan den købes hos isenkræmmeren, og det er vel egentlig meget praktisk med en sådan.
Avatar billede 123maka Nybegynder
11. januar 2003 - 23:19 #12
Det med køler mente jeg køle PASTA