Avatar billede lvborn Nybegynder
04. januar 2003 - 16:04 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

tælle felter med en bestemt tekst

Jeg har en tabel med navn, opg1, opg2, opg3. Værdien af felterne opg1, opg2, opg3 kan være "ej stillet", "mangler" eller "afleveret". Jeg ønsker at kunne tælle hvor mange opgaver i en post der mangler at blive afleveret, altså de felter, der har værdien "mangler".
Avatar billede kabbak Professor
04. januar 2003 - 16:21 #1
lav en forespørgsel på tabellen,
kreterie "mangler".
grupper på antal
Avatar billede arne_v Ekspert
04. januar 2003 - 16:51 #2
Prøv med:

SELECT navn,iif(opg1="mangler",1,0)+iif(opg2="mangler",1,0)+iif(opg2="mangler",1,0) FROM tabel
Avatar billede terry Ekspert
04. januar 2003 - 16:56 #3
do you have ONE table with three fields or THREE tables with one field?
Avatar billede terry Ekspert
04. januar 2003 - 17:01 #4
If you have one table and three fields (opg1, opg2, opg3) then Arne's answer does the trick :o)
Avatar billede mortvader Nybegynder
05. januar 2003 - 12:40 #5
hvorfor skriver du på engelsk, terry? bare nysgærrig..
Avatar billede lvborn Nybegynder
05. januar 2003 - 12:44 #6
Ideen med en select sætning virker fornuftig, men jeg får fejl ved kørsel. Her er min asp side:

<!-- Minus AutoDato -->
<html>
<head>
<!-- Minus AutoDato -->
<title>Test</title>
<META NAME="Generator" CONTENT="Stone's WebWriter 3.5">
</head>

<!-- #include file="connect2.asp" -->
<%
Set RecSet = Server.CreateObject("ADODB.Recordset")
Visa = "SELECT fornavn, efternavn, iif(opg1="mangler",1,0)+iif(opg2="mangler",1,0)+iif(opg3="mangler",1,0) from 1htxafra"
RecSet.Open Visa, Connect, adOpenStatic, adLockOptimistic %>

<table align="center" border="1" bgcolor=#ffffff cellpadding="0" width="200" CELLSPACING="0" bordercolorlight="#808080" bordercolordark="#FFFFFF" >

<%
i = 1
Do Until RecSet.EOF
%>
<tr>
<td><center><small><%=i%></small></center></td>
<td><small><a href="1adaf.asp?findindex=<%=i-1%>"><% =RecSet("fornavn") %>&nbsp;<% =RecSet("efternavn") %></small>&nbsp;</a></td>
<td><center><small><% =RecSet("opg1") %></small></center></td>
<td><center><small><% =RecSet("opg2") %></small></center></td>
<td><center><small><% =RecSet("opg3") %></small></center></td>

</tr>

<%
RecSet.MoveNext
i= i+1
Loop
RecSet.Close %>

</body>

<!-- #include file="adovbs.inc" -->
Avatar billede terry Ekspert
05. januar 2003 - 12:56 #7
who would have guessed that this was an ASP question?

This is the problem: There are strings in strings.

Visa = "SELECT fornavn, efternavn, iif(opg1="mangler",1,0)+iif(opg2="mangler",1,0)+iif(opg3="mangler",1,0) from 1htxafra"

you can try this.
Visa = "SELECT fornavn, efternavn, iif(opg1='mangler',1,0)+iif(opg2='mangler',1,0)+iif(opg3='mangler',1,0) from 1htxafra"

If that deosnt work then make a query in the Access database and select from this instead of the table.

mortvader>I have been asked this many times before :o) I am English and although I do understand Danish very well it takes me too long to write.
Avatar billede lvborn Nybegynder
05. januar 2003 - 13:04 #8
Ja, det hjalp helt sikkert. Der er dog stadig en fejl ved:

<td><center><small><% =RecSet("opg1") %></small></center></td>
<td><center><small><% =RecSet("opg2") %></small></center></td>
<td><center><small><% =RecSet("opg3") %></small></center></td>

Hvordan skal jeg kalde værdierne fra iif sætningerne?
Avatar billede terry Ekspert
05. januar 2003 - 13:24 #9
lvborn>Now we are going even further away from Access andover to ASP!

Is the SQL giving you what you want?
I have NO IDEA what
RecSet("opg1") is supposed to do as it is NOT Access!
Avatar billede lvborn Nybegynder
05. januar 2003 - 13:29 #10
OKAY, fair nok!

Hvis jeg nu vil fortsætte i access (som du måske nu har gættet har jeg ikke så meget forstand på access). Hvordan laver jeg en forspørgsel i access, der kan udvælge de ønskede værdier?  Jeg er bange for at der er behov for rimelig detaljeret hjælp!
Avatar billede lvborn Nybegynder
05. januar 2003 - 13:41 #11
Har løst problemet!