Følgende eksempel bruger minifmod (en yderst skrabet udgave af fmod, afspiller kun xm),
minifmod kan også findes på deres side. Jeg bruger selv MinGW, så jeg ved ikke lige hvordan det vil arte sig med Borland. Fordelen ved minifmod er at der ikke skal distribueres diverse dll filer for at få lortet til at spille.
#include <windows.h>
#include <stdio.h>
#include <conio.h>
#include "minifmod.h"
unsigned int fileopen(char *name);
unsigned int fileopen(char *name)
{
return((unsigned int)fopen(name, "rb"));
}
void fileclose(unsigned int handle)
{
fclose((FILE *)handle);
}
int fileread(void *buffer, int size, unsigned int handle)
{
return(fread(buffer, 1, size, (FILE *)handle));
}
void fileseek(unsigned int handle, int pos, signed char mode)
{
fseek((FILE *)handle, pos, mode);
}
int filetell(unsigned int handle)
{
return(ftell((FILE *)handle));
}
int main(int argc, char **argv)
{
FMUSIC_MODULE *mod;
FSOUND_File_SetCallbacks(fileopen, fileclose, fileread, fileseek, filetell); if(!FSOUND_Init(44100, 0))
{
printf("Error upon initialization.\n");
return(1);
}
mod = FMUSIC_LoadSong("test.xm", NULL);
if(!mod)
{
FSOUND_Close();
printf("Error loading song\n");
return(1);
}
FMUSIC_PlaySong(mod);
printf("Playing song ...\n");
getch();
FMUSIC_StopSong(mod);
FMUSIC_FreeSong(mod);
FSOUND_Close();
return 0;
}
Hvis du beslutter dig for at kigge nærmere på OpenGL kan det anbefales at kigge lidt nærmere på disse sider:
http://nehe.gamedev.net/http://nate.scuzzy.net/+ du bør kigge nærmere på GLUT api'et.
http://www.xmission.com/~nate/glut.htmlDet er et API der er bygget til mindre eksperimenter med grafik. Du slipper for at skulle sætte dig ind i initialiserings kode osv. ved at bruge GLUT. GLUT lægger sig ovenpå OpenGL og er crossplatform. Ulempen ved GLUT er dens alder og manglende opdatering. Men, hvis ikke det er doom4 du vil starte med er GLUT et ganske glimrende valg - så har du fokus på grafik og ikke diverse obskure win32 kommandoer.