Avatar billede glahn Nybegynder
24. oktober 2000 - 11:30 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Update med count

Jeg har et spørgeskema med 5 forskellige svarmuligheder pr. spørgsmål. Svarerne \"hælder\" jeg i en db sammen med den aktuelle dato. Jeg skal så efterfølgende kunne hente antal af hvert svar på hvert spørgsmål indenfor et bestemt datointerval.
Jeg har lavet en tabel hvor jeg lægger spg. og svar over, indenfor et indtastet datointerval. Fra denne tabel, vil jeg så gerne hente antal bestemt-svar pr. bestemt-spg.
Jeg har lavet en tabel til at hælde statestikken over i, men kan ikke finde ud af at bruge update og count samtidig.

Min update-sætning ser således ud:

update taeller set mu =
(select count(svarnr)
from stat where svarnr=\'meget utilfreds\'
and spgid=1) where spgid=1

Dette udløser: Du har en fejl near select....

Kan man ikke bruge update og count eller skriver jeg det bare forkert??
Avatar billede doeleman Nybegynder
24. oktober 2000 - 11:46 #1
Jeg tror ikke, at du kan blande UPDATE og SELECT.

Kan du ikke køre to kørsler?

F.eks:
sql=\"SELECT count(svarnr) AS antal FROM stat WHERE svarnr=\'meget utilfreds\' AND spgid=1\";
$result = mysql_query($sql) or die(mysql_error());
while($row = mysql_fetch_array($result)) {
    $antal = $row[\'antal\'];
}

sql=\"UPDATE taeller SET mu = $svarnr\";
Avatar billede doeleman Nybegynder
24. oktober 2000 - 11:47 #2
sql=\"UPDATE taeller SET mu = $antal\";  selvfølgelig
Avatar billede glahn Nybegynder
24. oktober 2000 - 11:56 #3
Det er vist PHP du bruger ikk\'? Det er ikke lige min stærke side, jeg SKAL bruge JSP *gys*.

Nå, men jeg forstår det sådan at du siger at jeg skal hente antallet og putte den ind i en variabel, og derefter bruge denne variabel til at update min anden tabel - korrekt?
Avatar billede doeleman Nybegynder
24. oktober 2000 - 11:58 #4
Jep !
Avatar billede glahn Nybegynder
24. oktober 2000 - 12:00 #5
Det skal altså lige prøves - du skal nok få dine point hvis det virker - foreløbig tak for et skub videre - var lige ved at blive gråhåret :-)
Avatar billede glahn Nybegynder
24. oktober 2000 - 12:41 #6
Mange tusind tak - min fremtid er reddet :-)
Avatar billede el_gnu Nybegynder
24. oktober 2000 - 15:14 #7
glahn => det er vist nok fordi MySQL ikke understøtter subqueries endnu, ellers tror jeg din query ville virke fint
Avatar billede glahn Nybegynder
24. oktober 2000 - 15:31 #8
Nåhhhh - der er vist meget MySQL ikke understøtter endnu - må håbe det kommer.

Tak for opmuntringen - troede det var mig der ikke kunne læse indenad i min SQL-bog :-)