Avatar billede izeqb Nybegynder
24. oktober 2000 - 11:11 Der er 14 kommentarer og
4 løsninger

Forskel på composit og s-vhs

Hejsa...
Hvad er forskellen på composit og s-vhs?
Jeg har et hollywood+ kort, og skal til at købe kabler, men ved ikke hvad der giver bedste kvalitet!
Avatar billede denboj Nybegynder
24. oktober 2000 - 13:19 #1
s-vhs skulle efter sigende give den bedste kvalitett - jeg bruger det selv og det fungerer perfect - jeg har desværre ikke prøvet composit :-)
Avatar billede izeqb Nybegynder
24. oktober 2000 - 13:30 #2
Måske skal jeg lige tilføje at jeg ikke har et tv med s-vhs...
Avatar billede denboj Nybegynder
24. oktober 2000 - 13:34 #3
det har jeg heller ikke - jeg har været nede i fona og købe en s-vhs/lyd til scart omformer. Så kører jeg både lyden og billedet ind her
Avatar billede izeqb Nybegynder
24. oktober 2000 - 13:50 #4
Hvor meget har du givet det for det hele?
Og hvor har du købt kabler?
Avatar billede fido82 Nybegynder
24. oktober 2000 - 16:24 #5
du kan få  et scart stik i bilka, hvor du bare plugger S-VHS stikket i, og slipper så for en masse kabler....

S-VHS giver et bedre billede end somposite udgangen!!!
Avatar billede burningice Nybegynder
24. oktober 2000 - 16:29 #6
forskellen på composit og Svhs er at når composite f.eks. skal lave farven sort blander den alle farverne, mens svhs har sin egen seperate leder til sort og hvid. Det giver et meget renere signal & billede...
Avatar billede denboj Nybegynder
24. oktober 2000 - 18:15 #7
jeg købte mine kabler i fona - det var rimeligt skidt for jeg vidste ikke hvilke jeg skulle have og ekspedienten troede han gjorde - så ejg fik en masse kabler jeg ikke kunne bruge. hvis du køber sådan et scart stik kan du nøjes med det - et langt s-vhs kabel plus et lille jack til lyd kabel, også langt - Her skal sidde to lyd stik i den ene ende og et lille jack i det andet
Avatar billede denboj Nybegynder
24. oktober 2000 - 18:16 #8
nå ja og lyd stikkene er de samme som dem der sidder på stereoanlæg fra forstærker til f.eks. cd afspiller
Avatar billede steffen Nybegynder
24. oktober 2000 - 20:49 #9
De fleste s-vhs/scart omformere omformer faktisk ikke signalet - så pas på med dem.

Men de gør! at et SVHS signal kan køres ind gennem en almindeligt scartstik - og idag kan man fjernsyn enten automatisk eller manuelt omstille mellem svhs og composite i scart-stikkene.

Men du har ikke et SVHS-fjernsyn eller video, så derfor kan du ikke bruge det signal til noget - så gå efter straight composite-kabler!
Avatar billede denboj Nybegynder
24. oktober 2000 - 21:10 #10
steffen// kablerne skal jo alligevel under alle omstændigheder over i scart så hvorfor ikke købe et s-vhs stik ? ? ?
Avatar billede steffen Nybegynder
24. oktober 2000 - 21:19 #11
øhh, det lyder da bare som et ekstra led, hvof ikke bare købe scartstikket fra starten?
Avatar billede denboj Nybegynder
24. oktober 2000 - 21:25 #12
jo men man skal jo under alle omstændigheder have lyden ind i tv-et hos mig tager scartet imod lyd og billede. og man skal jo alligevel omforme på et composite på en eller anden måde
Avatar billede steffen Nybegynder
24. oktober 2000 - 21:39 #13
jep - det\' jo det ..
Avatar billede izeqb Nybegynder
26. oktober 2000 - 11:28 #14
Okey...tak for hjælpen...men jeg fatter stadig ikke om , jeg så skal gå ud og købe et composit kablel, eller et svhs, med omformer?

Er der en risiko, for at mit tv ikke kan tage imod s-vhs, selvom der er en omformer på?
Avatar billede fido82 Nybegynder
26. oktober 2000 - 16:15 #15
nej, det vil altid tage imod det signal der kommer ind, bare du har sat stikkene rigtigt sammen!!!
Avatar billede steffen Nybegynder
26. oktober 2000 - 20:05 #16
Det er IKKE alle tv der kan forstå S-VHS - sådan er det bare.

Men har det et scart stik forstår det 100% sikkert composite-signalet.
Avatar billede izeqb Nybegynder
26. oktober 2000 - 23:56 #17
Okey...
Nu her jeg bestilt et composit kablel hos dvd-express.dk, hvis jeg så engang får mig et S-vhs tv, må jeg jo bare købe nye kabler :-)

Hellere være på den sikre side..
Avatar billede knudh Nybegynder
19. november 2000 - 12:18 #18
Et compositesignal er det signal der kommer ud af din videomaskine med et scart-stik.

S-VHS er et signal hvor farver og lyd er adskilt og bliver sendt i hvert sin ledning, derfor er S-VHS bedre, jeg mener også at opløsningen (antal skærmlinier) er bedre. En S-VHS videomaskine afspiller/optager S-VHS bånd.

Et RF signal er det TV-signal der kommer fra stikdåsen i væggen - fra f.eks fællesantenne.