Avatar billede r.hegaard Nybegynder
03. januar 2003 - 17:34 Der er 18 kommentarer og
2 løsninger

Formindske størrelse på delphi program...

Hvordan formindsker man størrelsen på et Delphi program ??
En Delphi form unden nogen form for komponenter fylder 359.424 bytes, og det er jo en del, hvis man bare skal lave et lille program.....
Avatar billede soreno Praktikant
03. januar 2003 - 17:37 #1
Du kan pakke filen med upx:
http://upx.sourceforge.net/#download
Avatar billede cms Nybegynder
03. januar 2003 - 17:38 #2
Eller benytte rå Windows API-kald
Avatar billede cms Nybegynder
03. januar 2003 - 17:39 #3
Eller bruge KOL (Key Objects Library):
http://xcl.cjb.net/
Avatar billede soreno Praktikant
03. januar 2003 - 17:42 #4
Eller linke dynnamisk med komponent biblioteket (jeg ved ikke hvordan - men det må da kunne lade sig gøre).
Ulempen vil være at der muligvis skal distribueres et par dll filer sammen med applikationen..
Avatar billede cms Nybegynder
03. januar 2003 - 17:45 #5
Dynamisk linkning:
Project | Options | Packages | Build with runtime packages
Du skal som minimum distribuere fx vcl50.bpl hvis du bruger D5, vcl60.bpl hvis du bruger D6 osv. Disse fylder omkring 2 MB, dertil kommer alle de andre pakker man hurtigt kommer til at benytte.
Avatar billede r.hegaard Nybegynder
03. januar 2003 - 18:04 #6
Kan man ikke gøre noget inde i Delphi for at få den til at fylde mindre....
Avatar billede r.hegaard Nybegynder
03. januar 2003 - 18:04 #7
Kan man ikke gøre noget inde i Delphi for at få den til at fylde mindre ??
Avatar billede cms Nybegynder
03. januar 2003 - 19:20 #8
Både KOL og dynamisk linkning får den til at fylde mindre, og de gøres "inde i Delphi"
Avatar billede r.hegaard Nybegynder
03. januar 2003 - 19:31 #9
Kan det også bruges på lige så mange computere som et Delphi program normalt kan, eller skal man først installere nogle filer ???
Avatar billede cms Nybegynder
03. januar 2003 - 19:33 #10
Uden ekstra filer: UPX, rå API og KOL (NB: stadig tre vidt forskellige metoder!)
Med ekstra filer: Runtime packages
Avatar billede r.hegaard Nybegynder
03. januar 2003 - 19:38 #11
Ok, jeg vil prøve at kigge på det. Jeg kan pt. ikke downloade fra http://xcl.cjb.net/
Avatar billede jenshertz Nybegynder
03. januar 2003 - 20:27 #12
Skift til c++ builder...
Det tager måske en uge eller to at lære, men når man først kan det (som jeg) fylder exefilerne ikke mere end ca. 27 kb.
Pakket med UPX fylder den ca. 10 kb - det er en størrelses nedsættelse på omkring 97%
Avatar billede cms Nybegynder
03. januar 2003 - 21:20 #13
JensHertz->
Det er jo blot fordi "Runtime packages" som standard er slået til i C++-builder. Dvs. at han alligevel skal deploye *.bpl-filer med sin exe-fil, da han ikke kan være sikker på at modtageren har disse. Derudover skal han til at lære C++.
Avatar billede r.hegaard Nybegynder
03. januar 2003 - 22:38 #14
Nu har jeg fået Upx til at virke...
Hvad skal jeg gøre for at få KOL til at virke ?? Skal jeg installere alle filerne eller hvad ??
Avatar billede cms Nybegynder
03. januar 2003 - 22:44 #15
Lækkert :o)
Ja KOL er noget mere besværligt desværre. Jeg begyndte aldrig at bruge det selv helt. Det er kun rigtig godt hvis dine programmer skal have en begrænset funktionalitet.
Du skal installere det hele ja, jeg mener også der følger en vejledning med
Avatar billede r.hegaard Nybegynder
03. januar 2003 - 22:44 #16
jenshertz > Hvad skal jeg bruge for at prøve lidt C++ ???
Avatar billede r.hegaard Nybegynder
03. januar 2003 - 22:48 #17
Jeg kan ikke umiddelbart se en vejledning. Hvor skulle den vejledning være ?? I zip-filen er er kun dpk, res, pas og dcr-filer.
Avatar billede r.hegaard Nybegynder
12. januar 2003 - 21:14 #18
jenshertz > Hvad skal jeg bruge for at prøve lidt C++ ???
Avatar billede jenshertz Nybegynder
12. januar 2003 - 23:40 #19
Undskyld det tog lidt tid at svare ... - har været optaget med lidt andet.

Den nemmeste måde at starte på c++ er at bruge BCB - altså Borland C++ Builder.
Jeg har været meget positivt overrasket over hvor let det egentlig var at starte.

Der findes 2 måder at få fat i dette.

1. Download evaluation copy fra www.inprise.com/products/downloads/download_cbuilder.html

2. Find en virkende kopi et sted - jeg vil dog ikke uddybe den mulighed her ;)

Jeg er sikker på at du nok skal finde ud af en af de to muligheder.

NB: C++ kan være meget svært i starten
men hvis du følger de mange tutorials der er ude på nettet, da vil du hurtigt komme i gang.

cms -> tak for oplysningen - jeg undskylder misforståelsen mange gange
Avatar billede r.hegaard Nybegynder
13. januar 2003 - 10:04 #20
jenshertz > Tak for hjælpen. Jeg vil prøve at downloade programmet og prøve det. Jeg har været lidt rundt på nettet og læse om c++, flere steder står der at man bare lave det i notesblok i første omgang, gør Borland C++ Builder det lettere ?? Har du evt. et par link til nogle tutorials på nettet ??