Avatar billede avminarm Juniormester
02. januar 2003 - 12:07 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Hvorfor \n ?

HEj jeg har i julen undret mig over i nogle scripts staår der:

print/echo "<table><tr><td>\n";

Mens der i andre udelades \n dvs:

print/echo "<table><tr><td>";

Hvorfor og hvad er "mest korrekt"
Avatar billede themustangman Nybegynder
02. januar 2003 - 12:12 #1
\n betyder linieskift
Avatar billede avminarm Juniormester
02. januar 2003 - 12:19 #2
tehmustangman>> ;-) - det ved jeg godt, Hmmm mit eks er ikke godt - der vil et \n være logisk, men jeg har set:

print/echo "<table>\n";

Og hvorfor det ??? og er det korrekt syntax???
Avatar billede sukos Juniormester
02. januar 2003 - 12:34 #3
Når du sidder og skriver alm. html, "ser det pænere ud" i dine koder, når du f.eks. skriver:

<table><tr>
  <td>jfkjkf</td>
</tr><tr>
  <td>jkjkjkjk</td>
</tr></table>

Når du med PHP vil lave ovenstående output, er du nødt til at bruge \n for at få samme "kodelook".

echo"<table><tr>\n";
echo" <td>sjdkjskd</td>\n";
echo"</tr><tr>\n";
echo" <td>sjdkjskd</td>\n";
echo"</tr></table>\n\n";

Sidste linie vil gi' dig to linieskift efter afsluttende tabel.
Altså, det er mere for at du kan skrive dine koder pænt sat op, at \n bruges
Avatar billede avminarm Juniormester
02. januar 2003 - 12:40 #4
sukos>> det er altså "kun" for scriptmagerens skyld? - når det outputtes til browseren?

Er det ikke ligegyldigt for funktionaliteten?
Avatar billede chries Nybegynder
02. januar 2003 - 12:43 #5
ikke hvis det er indenfor en <pre> </pre> sektion :-) da tæller \n også
Avatar billede avminarm Juniormester
02. januar 2003 - 13:54 #6
ok - svar udbedes ;-)
Avatar billede rygter Nybegynder
02. januar 2003 - 21:55 #7
\n et "rigtigt" linieskift, mens <br> er htmlkoden for linie skift.
Hvis du skriver en htmlside og bruger notepad hjælper det ikke noget at lave mellemrum i filen. Det er du sikkert klar over. Alligevel er der linieskift når du siger "vis kilde" til siden.
Hvis du gerne vil have en pæn kilde kan du bruge \n men lad være med at spilde kræfter på det så længe du ikke er erfaring med at kode. Fokuser på det centrale. Der skal nok komme en tid hvor du synes det er smart at bruge \n.

Håber det var forståeligt.
Avatar billede alrua Nybegynder
03. januar 2003 - 04:31 #8
hvis du ikke bruger \n ender du sikkert med et html-output hvor hele din side er at forefinde på én linje...det ser sjovt ud, har jeg (delvist) på mange af mine sider... ;)
Avatar billede avminarm Juniormester
03. januar 2003 - 11:09 #9
Så får rygter points - hvis sukos vil have må du lige skrive her igen - så opretter jeg nyt sprg

Tak for opklaringen ;-)
Avatar billede sukos Juniormester
03. januar 2003 - 16:16 #10
det ok, og vidste heller ikke at det havde betydnig også i et pre-tag! :O)