Avatar billede jobless Nybegynder
01. januar 2003 - 19:45 Der er 17 kommentarer og
3 løsninger

Mærkelig speedstream 2601...

Hej.

Jeg er ved at overveje at købe en brugt router, af ovennævnte mærke. Jeg har fået lov at prøve routeren et par dage, og har nogle pudsige oplevelser med den.

Først kunne jeg ikke få lov at vælge direkte tilslutning (dynamisk IP). Jeg flashede den med hhv. 7.0.00 (så var der overhovedet ingen liv i den), og 7.0.28 (så var der opasia software i den). Jeg fik pludseligt hul igennem med 'direkte tilslutning', og det kører ok nu. Så var jeg klar til at teste den på min adsl forbindelse, som er en tdc bredbånd.
Nu har jeg et mærkeligt problem... efter nogen tid uden aktivitet på f.eks. icq/messanger/ftp, logges der automatisk af, men hvis jeg fjerner routeren sker det ikke ?!?
Det skal lige siges, at jeg har nogele problemer med at ændre forskellige indstillinger i routeren, men nogle gange lykkes det, andre gange fatter routeren ikke en skid!!

Er der nogen som kan hjælpe mig med routeren ??

MVH

JoBless
Avatar billede fido82 Nybegynder
01. januar 2003 - 22:04 #1
har samme prob med at en af routerne logger af en gang i mellem, ca hver halve time...
Er det noget du kender til ? altså, samme tidsinterval ?
Avatar billede cne Nybegynder
02. januar 2003 - 08:50 #2
Jeg har selv sat nogle Speedstream 2601 op, konfigureret dem via en IExplorer. Jeg har ikke oplevet nogle problemer med at konfiguere den, men har osse oplevet at under spil online på nettet, bliver man smidt af efter et stykke tid, har dog ikke lige tids-intervallet.. Tror at dine konfigurationsproblemer har noget med firmwar'en at gøre...
Avatar billede jobless Nybegynder
02. januar 2003 - 09:15 #3
Jeg vil helst have en 'ikke-opasia' firmware lagt i, men det kan jeg ikke finde. Hvis jeg henter den firmware som er på Efficient Networks side, er der slet ingen liv i routeren ?!?
Avatar billede cne Nybegynder
02. januar 2003 - 09:42 #4
Hmmm, dem jeg har rodet med, har ikke været nogle fra TDC, men nogle helt nye fra Efficient Networks. Jeg har ikke prøvet at firmware opdatere dem, men deres egen firmware burde da virke..  Vil klart anbefale deres, hvis du kan få den til at virke...
Avatar billede venturer Nybegynder
02. januar 2003 - 10:48 #5
Jeg vil på INGEN måde anbefale dig at købe ovennævnte router. Hverken som ny eller brugt.

For det første er routeren stærkt begrænset i sin funktionalitet. Flere af de funktioner man kan finde i menuerne virker ganske simpelt ikke.
Desuden er routeren ikke effektiv hvis man vil bruge den på en line hurtigere end 1 mbit.
Jeg vil helt klart anbefale dig at skaffe en d-link eller netgear router.
Personligt vil jeg ikke have en 2601 om jeg så fik den gratis. Så hellere sætte en computer op til at dele linien.
Avatar billede cne Nybegynder
02. januar 2003 - 12:42 #6
Til Venturer> Hvori ligger det, at 2601'eren ikke er effektiv på linie'r større end 1mbit ?
Avatar billede venturer Nybegynder
02. januar 2003 - 14:54 #7
CNE: Jeg testede det på min egen 2Mbit linie.
Jeg satte den bærebare til at downloade en servicepack og routeren var sat til standardkonfig. Den hentede med næsten fuld hastighed. Så prøvede jeg fra min stationære og aktivere den "åbne" konfiguration. Efterfølgende var hastigheden halveret fordi routeren simpelthen ikke har regnekraft nok til at behande den mængde trafik.
Avatar billede fido82 Nybegynder
02. januar 2003 - 18:56 #8
venturer: Lyder som om du har slet en masse NAT og andet halløj til, for routeren kan fint klare en 2mbit linje.
Det der kan sende en router i knæ, er når du sætter en masse NAT på ogsv, da den ikke selv kan at videresende alle daterne så, og du vil dermed få en forringelse af din hastighed. Det skyldes igen, at der sidder en for lille CPU i routeren. Så hvis man har krav om en masse af overstående, så køb en større model, routeren her er fin til et lille hjemmenetværk
Avatar billede jobless Nybegynder
02. januar 2003 - 19:05 #9
Er der nogen som ved hvordan jeg skaffer en anden firmware, som evt ikke er opasia??
Avatar billede fido82 Nybegynder
02. januar 2003 - 19:09 #10
hvad med fra deres ftp server ? Der ligger tit ting der ikkke er adgang til fra deres webside
Avatar billede jobless Nybegynder
02. januar 2003 - 20:49 #11
Jeg har nu været inde og kigge på ftp.efficientnetworks.com, og der er tilsyneladende intet relateret til 2601

Er der andre steder jeg umiddelbart kan lede??
Avatar billede dreamwave Nybegynder
11. januar 2003 - 22:38 #12
jeg har haft en Speedstream 2601 og det er IKKE en router jeg kan anbefale.
Jeg kunne ikke spille netspil over den. download halted, fik connection loss  og den var faksisk helt igennem skod. For det andet bliver den varm (du jo bare mærke på den) Jeg prøvede alle mulige opsætninger, med og uden nat og 1000 andre ting. flashede ny firmware ovs, det hjalp ikke en skid
jeg har købt en anden router, og smidt 2601 ud fra 5 sal.

Hvis jeg var dig ville jeg takke nej til 2601 og købe en anden router

/BlueWater
Avatar billede jobless Nybegynder
17. januar 2003 - 14:01 #13
Jeg har fået routeren til at køre ok, men der er dog 1 ting som mystisk.....
Jeg blver logget af både ICQ og Messanger, efter moget tids inaktvtet.

Er der nogen som kan hjælpe med dette?
Avatar billede dreamwave Nybegynder
17. januar 2003 - 14:21 #14
I ICQ er der en "Keep connection alive" setting, den burde kunne løse dit problem.
ellers er der ikke også en "Renew IP Forever" eller noget der ligner på 2601
der sørger for at holde liv i linjen ?

/BlueWater
Avatar billede jobless Nybegynder
17. januar 2003 - 16:29 #15
Det hjælper ikke med 'Keep connection alive'. Hvad er det for en funktion du nævner med 'renew', har den et andet navn/betegnelse??
Avatar billede sworld Nybegynder
23. april 2003 - 23:10 #16
Hmm mærkeligt alle de problemer folk har med 2601

Jeg kører med den, og har både mailserver og webserver kørende, samt spiller¨på nettet og upload og download kører perfekt, jeg har dog slået dens indbyggede DHCP fra, og givet mine maskiner faste IP'er 192.168.125.xxx.
Jeg kører med åben konfirguration, samt NAT er slået til.

Afsluttende ord: Prøv at slå DHCP fra, og giv dine maskiner IP istedet for at lade routeren gøre det.
Avatar billede jobless Nybegynder
24. april 2003 - 08:21 #17
Hej sworld

Det vil jeg prøve, når jeg finder et nyt sted at teste den. Jeg har i købt en TopCom (ja, A-Z nå det er billigst), og den suser derudaf.

Dog har jeg SpeedStream'en stående i en lille papkasse, så det skal bestemt testes.
Jeg troer at du er inde på noget rigtig´t, mht at deaktivere dhcp.

MVH

JoBless
Avatar billede jobless Nybegynder
13. juni 2003 - 09:21 #18
Speedstream routeren er noget skod!!!

Jeg kan ikke engang få lov at ændre dens egen ip adresse.
Avatar billede _netrom_ Nybegynder
26. marts 2004 - 19:49 #19
Hej folkens
jeg sidder med det samme problem som fido82 tidligere har nævnt. jeg har desuden også prøvet at slå DHCP serveren fra på routeren, og givet pc'erne faste IP'er og gateway men uden held.

ca. hver halve time bliver jeg disconnected, og connecter så igen med det samme.

Jeg har også prøvet at finde en anden firmware, har ledt efter den men har ikke kunne finde nogen.

er der nogen der ved hvor man kan finde sådan en?
eller hjælpe på anden måde med dette problem?
Avatar billede _netrom_ Nybegynder
28. marts 2004 - 03:37 #20
jeg har fundet firmware men det hjalp ikke :-(