Avatar billede jeanpierre Nybegynder
23. oktober 2000 - 18:56 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

Hvis nu tables ændres?

Okay. Nu har jeg lavet en side kun ud af tables. Men her opstår der
problemer. Jeg har lavet siden sådan at menuen i venstre vil gå igen på alle
undersiderne, men hvis jeg nu ændrer i menuen skal jeg åbne alle siderne og
ændrer det samme det. Det var så dejlig nemt med frames da menuen var en
side helt for sig selv som gik igen på alle siderne. Kan man ikke lave noget
smart med de tables sådan at hvis man ændrer noget i det så ændres det
automatisk på de andrer sider?
Avatar billede klas Juniormester
23. oktober 2000 - 19:03 #1
hvis du bruger frontpage kan du lave det der kaldes \"borders\" - Ellers kan du lave det som include  . . .
Avatar billede keysersoze Guru
23. oktober 2000 - 19:06 #2
lav det som include... i din index.html (eller hvad den så end hedder) skal du i stedet for menuen inkludere menuen!

der er masser af eksempler om emnet her på eksperten, så bare søg løs...
Avatar billede keysersoze Guru
23. oktober 2000 - 19:11 #3
lidt underligt formuleret: i stedet for at indskrive den menu på alle sider du laver, så lav tabellen, og lad den stå tom pånår at inskrive:

<!-- #INCLUDE file =\"menu.shtml\" -->

din menu skal altså hedde menu.shtml, og laves som en selvstændig side...
Avatar billede jeanpierre Nybegynder
23. oktober 2000 - 19:14 #4
Kan i uddybe det der include lidt mere? Sådan hvor det ligger henne i Frontpage... Jeg er ikke så hardcore til programmet endnu.
Avatar billede keysersoze Guru
23. oktober 2000 - 19:24 #5
tror ikke det ligger nogle steder - bruger ikke Frontpage... jeg tror at det skal ændres manuelt i din html kode...

men:
1 - lave din menu og KUN din menu på en side - gem den som menu.shtml
2 - på alle de sider, hvor du havde menu, beholder du din table, men fjerne indholdet af den
3 - i din table inskriver du nu bare:

<!-- #INCLUDE file =\"menu.shtml\" -->

så burde menuen komme med...
Avatar billede klas Juniormester
23. oktober 2000 - 19:29 #6
hvis han ikke er så hardcore og han godt kan lide at bruge frontpage så kunne han jo også bruge borders . . ved godt at det ikke er så fedt som include .. men jeg tror at det ville være bedre for ham . .
Avatar billede jeanpierre Nybegynder
23. oktober 2000 - 19:36 #7
Er der så ikke en der vil være så venlig at forklare mig hvordan man laver borders?
Avatar billede klas Juniormester
23. oktober 2000 - 19:44 #8
Hmm . . jeg var begyndt på en længere forklaring . .men jeg kan ikke huske hvordan frontpage ser ud  . . andre der kan  ?
Avatar billede jeanpierre Nybegynder
23. oktober 2000 - 20:02 #9
Ok jeg har rodet lidt med det der Include. Hvis der var en der gad give mig en fuld HTML code med alt hvad der skal stå. Gør det egentlig noget hvis den bliver gemt som .shtm ?
Menuen bliver lagt som http://jeanpierre.homepage.dk/menu.shtm.
Kan nogen ud fra dette udarbejde en fuld HTLM kode til mig så det funker?
Mit Webhotel kører ikke frontpage extension hvis det skulle have noget med det at gøre.
Avatar billede keysersoze Guru
23. oktober 2000 - 20:03 #10
en lille fejl - det er den side, som skal inkludere andre, der skal hedde shtml :o/
Avatar billede keysersoze Guru
23. oktober 2000 - 20:08 #11
shtml er sådan set bare alm html... skal bare gemmes som shtml i stedet for html.

den fil der skal inkluderes, er også ganske alm html... så der er faktisk ikke noget i det - de eneste krav er: den fil der inkludere hedder shtml - og i den skrives:

<!-- #INCLUDE file =\"menu.html\" -->

Avatar billede jeanpierre Nybegynder
23. oktober 2000 - 20:10 #12
så det vil sige at alle de sidder som er alle mine sidder hvor menuen skal være på skal hedde .shtml istedet for htm? Ovr nu er jeg virkelig lost... Ville bare have den kode.
Avatar billede keysersoze Guru
23. oktober 2000 - 20:11 #13
say what?
Avatar billede jeanpierre Nybegynder
23. oktober 2000 - 20:15 #14
Du siger at alle sider som skal indkluderer denne menu.html fil skal hedde .shtml er det korrekt?
Når jeg nu indsætter det der <!-- #INCLUDE file =\"menu.html\" --> indsætter jeg det så bare som Indsæt HTML i Frontpage? Og skal der sådan noget som <BODY> på og den slags?
Avatar billede keysersoze Guru
23. oktober 2000 - 20:26 #15
1: ja... det er rigtig...
2: nej - <!-- #INCLUDE file =\"menu.html\" --> skal indsætter der, hvor du \"på den gammeldags måde\" ville have indsat din menu... altså: indsæt den der, hvor den skal være på siden...
Avatar billede podata Nybegynder
23. oktober 2000 - 20:41 #16
Hvis du er usikker på hvor i din html-kode du skal indsætte <!-- #INCLUDE file =\"menu.shtml\" --> så gør sådan:
placér markøren der hvor hvor menuen skal være og gå i insert/indsæt og klik på Frontpage Component klik så på insert/indsæt HTML og skriv så <!-- #INCLUDE file =\"menu.shtml\" --> og intet andet og klik ok, så skulle det være det....
Avatar billede dailouis Nybegynder
24. oktober 2000 - 15:15 #17
Eksperterne har været inde på løsningen.

Du kan lave det med borders i Frontpage. Det er noget med at ændre en fil der hedder left.html. Det bruger jeg ikke.

Du kan inkludere en bestemt side med \"Inklude\"-funktionen.

Du laver som tidligere nævnt din menu på en selvstændig side der ikke indeholder andet end den. Hvis du har den i en tabel kan du også gemme tabellen på denne side.
Lad os kalde den menu.html

I Frontpage vælger du hver enkelt af de sider hvor menuen skal være med. Du peger der hvor du har tabellen og vælger Indsæt/Komponenter/Inkluderet side.
Som filnavn angiver du din menuside - menu.html.
Du kan evt. bruge gennemse for at finde den igen.

Frontpage laver du en speciel kode som henter din menu, hver gang den skal vise en af dine webside.
Hvis du vil ændre i din menu, gør du det i menu.html og straks vil ændringen være sket i alle dine undersider.

Jeg bruger selv den funktion på http://www.dai-as.dk/Anparter/Vurderinger/Albatros.html nede i bunden af siden.

God fornøjelse
Avatar billede jeanpierre Nybegynder
24. oktober 2000 - 20:23 #18
Tak for alle besvarelserne. Det blev altså dailouis der kom med guldkornet så det kom til at virke =o).