Avatar billede delta_04 Nybegynder
30. december 2002 - 23:37 Der er 9 kommentarer og
4 løsninger

Ukendte mails..... ??

Hey, hvorfor får jeg fra 25-75 mails om dagen fra alt muligt reklame pis, jeg har aldrig tilmeldt mig sådan noget... Kan man forhindre det i at komme???

/Delta_04
Avatar billede Slettet bruger
30. december 2002 - 23:42 #1
er det en hotmail?
Avatar billede prodic Mester
30. december 2002 - 23:42 #2
http://www.eksperten.dk/spm/295723

Kig lidt på den - der skulle stå nogle generelle retningslinier.
Avatar billede jkrons Professor
30. december 2002 - 23:43 #3
Nope. Du kan prøve at spam-filter, men udelukke det helt er umuligt. Så skal du i hvert fald bruge et filter, hvor du præcis definerer hvem du vil have mail fra, og så alt andet slettes.
Avatar billede tofferman Nybegynder
30. december 2002 - 23:45 #4
Du kan så vidt jeg ved få dem af følgende årsager:

1. Du har været med i nogle konkurrencer eller lignende på nettet, hvor du har opgivet din e-mail adresse.

2. Du har downloadet et gratis program på nettet, som du får lov at bruge mod at registrere dig. Herunder at opgive din e-mail adresse.

3. Du har gjort det som jeg skriver i punkt 1 eller 2, og dem som du har oplyst din mail-adresse til tjener penge ved at sende din adresse videre.

4. Du har noget spyware liggende, som fisker adressen og sender den ubemærket til nogen som tjener penge på at sælge adresser. Løs problemet ved at bruge Ad-Aware på Lavasoft. Kan hentes på www.lavasoftusa.com

5. Du har været uheldig. Mange firmaer sender mails ud til hundredetusinder fiktive mailadresser i håb om at måske 5 procent af disse adresser virkelig findes. Måske har du en adresse der er nem at gætte.

Løsning:

1. Ad-aware som jeg nævnte.

2. Spam-filtre findes i de fleste mailprogrammer, hvor du kan sortere uønskede mails fra. Får du fra de samme steder hver gang er det rimeligt nemt at sætte Outlook til at sortere dem fra. De fleste webbaserede mailtjenester som f. eks. Hotmail har også denne mulighed.
Avatar billede tofferman Nybegynder
30. december 2002 - 23:53 #5
Noget jeg lige glemte da jeg kiggede i linket fra prodic:

Du må aldrig ALDRIG svare på disse uønskede mails. Heller ikke bruge det link der ofte ligger i mailen hvor du kan meddele afsenderen "at du ikke ønsker at modtage dette nyhedsbrev længere". Dette gælder selvfølgelig ikke for veletablerede firmaer som man som regel kan stole på.
Avatar billede boris Mester
30. december 2002 - 23:55 #6
Pproblemet er, at mange af de ækle spam-mails kommer fra Korea, Rumænien, Rusland og andre steder og har en falsk afsenderadresse. Denne afsenderadresse skifter hele tiden, så det er ikke til meget nytte at filtrere den.
Jeg synes det har hjulpet at skrive og klage til de pågældendes udbydere, men det er meget træls at forfølge dem.
Så det eneste virkelige middel er kun at give sin mailadresse når det er absolut nødvendigt.
Hvis problemet tager overhånd er der faktisk ikke andre muligehder end at skfite adresse.
Man kan f.eks. oprette en ekstra Hotmail eller lign til brug, når man tilmelder sig forskellige steder, man er knap så sikker på.
Avatar billede tofferman Nybegynder
30. december 2002 - 23:57 #7
boris > Lige nøjagtigt hvad jeg har gjort ;-)

kruagurk@yahoo.dk he-he...
Avatar billede tofferman Nybegynder
30. december 2002 - 23:58 #8
krumagurk@yahoo.dk var det, sorry ;-D
Avatar billede jkrons Professor
31. december 2002 - 00:00 #9
En anden årsag til spam, er også deltagelse i nyehedsgrupper under egen email adresse, så lad også være med det.
Avatar billede delta_04 Nybegynder
31. december 2002 - 00:19 #10
Taaaak, nu har jeg installeret Ad ware, men gider ik det andet... ;) har i fået point?
Avatar billede tofferman Nybegynder
31. december 2002 - 00:19 #11
Tak for point :-)
Avatar billede jkrons Professor
31. december 2002 - 13:14 #12
Velbekomme!
Avatar billede jkrons Professor
31. december 2002 - 13:15 #13
Tak for point skulle jeg have sagt her! Sådan er det, når man ikke kan huske, hvad man svarer på :-(