Avatar billede alexander_j Nybegynder
29. december 2002 - 23:47 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

flash socket (xml?)

Jeg har lavet en chat der virker fint med asp, men kunne godt tænke mig at lave den uden asp! Jeg kan huske Barklund på et tidspunkt snakkede om at et af hans første flash projekter var noget med en chat og socket-programmering - Er der en der kan lede mig i den rigtige retning - hvor finder jeg noget om socket xml og flash, således at jeg bliver i stand til at lave en chat med flash mv.? Hvor besværligt er det egentlig? Og hvordan virker det ydelses mæssigt sat i forhold til en chat med asp?

/Alexander
Avatar billede beatone Nybegynder
29. december 2002 - 23:55 #1
Jeg prøvede at lave en chat med FlashNexus (mener jeg den hed) og jeg fik en ping på omkring 40 så det gik ret hurtigt...næsten realtime. Men FlashNexus er ikke længere tilgængelig som exe fil tingest, kun java proggie og det fatter jeg nul og niks af, så jeg kom ikke så langt med mit chat projekt :(

Jeg vil da lige følge med og se om du får nogle interessante hints ;)
Avatar billede mat Nybegynder
30. december 2002 - 01:33 #2
Jeg har slet ingen forstand på xml og sockets (men jeg håber da at få det en dag). Men jeg så for nylig nogle eksempler på moocks unity socket server til flash, og de er nice:

http://www.moock.org/unity/ den er vist gratis til nonkommerciel brug, men du skal have din egen server sat op.

Tjek dem her (hvis der er andre på):

http://www.complexification.net/port/simpleCursor/index.html

http://www.complexification.net/port/simpleDraw/index.html

Det virker temmelig hurtigt.

Jeg vil i hvert fald også følge med her og se om ikke en mand som barklund kan sætte os lidt ind i det stahøj der :)
Avatar billede barklund Nybegynder
02. januar 2003 - 10:30 #3
Det hele handler om sockets og porte som i forvejen er grundstenen for internettet... Man kan connecte til en remote ip på en bestemt port, og på remoten skal et serverprogram så sidde og lytte på denne port. HTTP er port 80, SMTP (mail) er port 25 og så videre...

Det man så kan det er, at lade flash lave en socket connection på en vilkårlig port over 1024 (så man ikke spammer mail og lignende), til hvilken den så etablere en konstant forbindelse, hvorigennem beskeder kan sendes begge veje, således at flashfunktioner kan blive invoked, når remoten har info, og ikke kun når flash har spurgt - altså både push og pull...

For at man på en bestemt ip kan lade et program "lytte" på en port, så skal man aktivt kune gå ind og installere og afvikle det pågældende program, som oftest er lavet i Java... Det kræver, at man har eksekveringsadgang via fx. SSH og starter programmet. Dette tillader den gennemsnitlige server-udbyder ALDRIG - derfor skal det være egen server eller i det mindste hos en, som kender dig og vil tillade det.... Men det er effektivt!

Se fx. www.partymoto.com som jeg har været med til at lave på mit arbejde... Det er nok et af de største flash-projekter jeg har set, har desværre sjældent særligt mange samtidige brugere, men kan sagtens klare flere hundrede for hvert land... Serveren er vores egen OCTANE, som er udviklet med præcis det formål at køre spil bygget op på denne måde...

Og til beatone: At starte en "rå" java, der ikke er exe, kræver blot "java -classpath chat.jar chatServer" eller hvad filen og hovedklassen nu hedder...

Det findes adskillige gratis servere - fx. Unity, der dog har en begrænsning på 10 samtidige brugere...

/Barklund
Avatar billede barklund Nybegynder
02. januar 2003 - 10:32 #4
Jeg har selv lavet en lille Instant Messenger, der kører selvstændigt som Desktop Console via SWF Studio der bruger Unity som server... Det er bare til intern brug i stedet for ICQ... Den er blevet meget sej :o)
Avatar billede alexander_j Nybegynder
02. januar 2003 - 13:54 #5
tak for forklaringen alle tre(det var hvad jeg søgte) - jeg tror nu lige jeg venter lidt med at kaste mig ud i det projekt!
Avatar billede alexander_j Nybegynder
11. januar 2003 - 17:26 #6
smid nogle svar, så jeg kan lukke :-)
Avatar billede barklund Nybegynder
13. januar 2003 - 09:43 #7
Jotak... :o)
Avatar billede barklund Nybegynder
16. januar 2003 - 10:10 #8
Tarker... :o)