Det hele handler om sockets og porte som i forvejen er grundstenen for internettet... Man kan connecte til en remote ip på en bestemt port, og på remoten skal et serverprogram så sidde og lytte på denne port. HTTP er port 80, SMTP (mail) er port 25 og så videre...
Det man så kan det er, at lade flash lave en socket connection på en vilkårlig port over 1024 (så man ikke spammer mail og lignende), til hvilken den så etablere en konstant forbindelse, hvorigennem beskeder kan sendes begge veje, således at flashfunktioner kan blive invoked, når remoten har info, og ikke kun når flash har spurgt - altså både push og pull...
For at man på en bestemt ip kan lade et program "lytte" på en port, så skal man aktivt kune gå ind og installere og afvikle det pågældende program, som oftest er lavet i Java... Det kræver, at man har eksekveringsadgang via fx. SSH og starter programmet. Dette tillader den gennemsnitlige server-udbyder ALDRIG - derfor skal det være egen server eller i det mindste hos en, som kender dig og vil tillade det.... Men det er effektivt!
Se fx.
www.partymoto.com som jeg har været med til at lave på mit arbejde... Det er nok et af de største flash-projekter jeg har set, har desværre sjældent særligt mange samtidige brugere, men kan sagtens klare flere hundrede for hvert land... Serveren er vores egen OCTANE, som er udviklet med præcis det formål at køre spil bygget op på denne måde...
Og til beatone: At starte en "rå" java, der ikke er exe, kræver blot "java -classpath chat.jar chatServer" eller hvad filen og hovedklassen nu hedder...
Det findes adskillige gratis servere - fx. Unity, der dog har en begrænsning på 10 samtidige brugere...
/Barklund