Avatar billede suntrip Nybegynder
29. december 2002 - 17:18 Der er 19 kommentarer og
1 løsning

imagecreatefromgif()?

Fatal error: Call to undefined function: imagecreatefromgif()

nogen der kan forklare hvorfor jeg få den fejl...?? for så vidt jeg ved så er funktionen en del af php...

... og ja jeg har skrevet navnet rigtigt osv ;)

og hvordan kan jeg få læst et GIF billede ind på samme måde uden at bruge funktionen?? i tilfælde af at funktionen ikk kan buges

godt nytår...
Avatar billede Slettet bruger
29. december 2002 - 17:20 #1
Funktionen er en del af GD lib. Du har ikke GD lib installeret.
Se mere på: http://dk.php.net/manual/en/ref.image.php
Avatar billede Slettet bruger
29. december 2002 - 17:22 #2
Måske var jeg lidt hurtig der. Det er kan også være, du har en GD lib. version installeret, der ikke har support for GIF.

Note: Since all GIF support was removed from the GD library in version 1.6, this function is not available if you are using that version of the GD library.

Se endvidere phpinfo() for hvilken version af GD lib. du måtte have.
Avatar billede suntrip Nybegynder
29. december 2002 - 17:26 #3
oki.. men jeg har version 2.0

men i så fald... hvad gør jeg så?? hvilket ligesom er den vigtige del af mit spørgsmål :)
Avatar billede Slettet bruger
29. december 2002 - 17:29 #4
Du har således ikke GIF support. Enten installerer du en version med GIF support (< 1.6) eller kan du ikke mainpulere GIF billeder. Du kan anvende JPEG istedet, hvis det er en løsning.

Du kan også forhøre dig, hvorvidt der er ImageMagick installeret på din maskine. http://www.imagemagick.org. Dette program understøtter et hav af formater.
Avatar billede Slettet bruger
29. december 2002 - 17:37 #5
"ellers kan du ikke manipulere GIF billeder" - skulle der stå.
Avatar billede suntrip Nybegynder
29. december 2002 - 17:38 #6
har jeg læst..... ingen grund til at kopi/paste mere fra siden ;)

jeg vil gerne have en funktion i php som kan gøre det
Avatar billede Slettet bruger
29. december 2002 - 17:54 #7
Så gentager jeg mig selv i stedet:

Når du ikke har en GD lib version installeret, der undersøtter GIF, kan du IKKE anvende imagecreatefromgif. Du kan således ikke lave nogen manipulation af GIF billeder.

Er det så svært at forstå?
Avatar billede suntrip Nybegynder
29. december 2002 - 17:59 #8
og så gentager jeg min del af spørgsmålet igen

>> og hvordan kan jeg få læst et GIF billede ind på samme måde UDEN at bruge funktionen?? i tilfælde af at funktionen ikk kan buges <<
Avatar billede tipsen Nybegynder
29. december 2002 - 18:00 #9
Du kan betale unisys for en licens til at bruge lzh-algoritmen, som bruges i forb. med gif-billeder - så vil du lovligt kunne arbejde med gif-billeder vha. gd-lib.
Avatar billede Slettet bruger
29. december 2002 - 18:01 #10
suntrip: Det kan du ikke.
Avatar billede tipsen Nybegynder
29. december 2002 - 18:01 #11
Men den nemmeste løsning er sådan set bare at bruge png i stedet, da dette understøttes uden problemer og er et bedre format end gif!
Avatar billede suntrip Nybegynder
29. december 2002 - 18:07 #12
tak tipsen....

den løsning var jeg også kommet frem til... mit problem med pgn var bare at jeg ikk kunne have baggrundsfarven som transperant.... men har vist fundet en funktion i php som kan gøre farver transperante

SÅ JOV MERCUR8>> man kan godt...
Avatar billede Slettet bruger
29. december 2002 - 18:10 #13
Nej du kan ikke anvende imagecreatefromgif(), når funktionen ikke er installeret.
Avatar billede Slettet bruger
29. december 2002 - 18:12 #14
Du skriver jo ikke i dit spørgsmål, hvad du skal bruge funktionen til.
Avatar billede sobazz Nybegynder
31. december 2002 - 07:25 #15
Et lille tip:

Der findes et program, gif2png, som kan konvertere mellem gif og png direkte på webserveren i den situation, at man bruger en nyere GDlib end 1.6. Det kan være ret praktisk at benytte dette program ved eks. brugerupload af billedfiler.

Du kan hente det her:
http://www.tuxedo.org/~esr/gif2png/  -- source code eller binary til linux
http://exe2bin.com/gif2png-win32/ -- en lidt ældre binary til windows (så du ikke skal compilere din egen)
Avatar billede suntrip Nybegynder
15. januar 2003 - 13:16 #16
tak
Avatar billede tipsen Nybegynder
15. januar 2003 - 14:45 #17
Det er en sjov måde at takke på ved at afvise alle svar på dit spørgsmål...
Avatar billede suntrip Nybegynder
15. januar 2003 - 15:01 #18
ville gerne have haft givet dig pointene

men du havde jo ikk svaret på spørgsmålet og der gik langtid.. så tænkte at du nok ikk vil have dem...?
Avatar billede jensendk Nybegynder
15. januar 2003 - 15:05 #19
Du kunne også have lavet imaget fra grunden af selv.. RET nemt...
Avatar billede tipsen Nybegynder
16. januar 2003 - 01:25 #20
Tænkte mere på de andre som har hjulpet dig - en anden gang bør du i det mindste høre om nogen forventer point!