Avatar billede bjjacobsen Nybegynder
23. oktober 2000 - 11:31 Der er 8 kommentarer og
2 løsninger

2 formularere i en? + combobox

jeg har en formular med normal kundedata; navn adresse telefonnr etc.
over den har jeg en combobox som der henviser til ovenstående formular.
Det jeg herefter gerne vil have lavet er en liste over hver kundes projekt, og som skal stå på samme side/formular som før nævnte. er det muligt?
altså foroven har jeg en combobox lige nedenunder en formular, og under den vil jeg gerne have en liste over samtlige projekter som kunden har. Jeg ved godt det er kringlet skrevet men den er svær at beskrive.
Håber der er nogen klar derude...
Avatar billede powell Nybegynder
23. oktober 2000 - 11:48 #1
Jo det burde kunne lade sig gøre.

Det er vel blot at lave en textbox, som indeholder disse oplysninger. (de findes vel allerede i databasen, eller hva?)
Avatar billede bjjacobsen Nybegynder
23. oktober 2000 - 12:30 #2
jo da, jeg har en tabel der hedder projekter der er relateret til kunder igennem et kundenummer.
textbox, hvordan?
Avatar billede powell Nybegynder
23. oktober 2000 - 12:45 #3
Jeg ved ikke hvordan din formular ser ud 100% men jeg forstiller mig at der kan stå en kunde af gangen, i formularen. Derfor ville jeg sætte en textbox op, som viste de projekter siom kunden har.
Derudover går jeg ud fra at kunden har et nummer.

Jeg ville lave det i VBA:

Dim db as Database
Dim rs As Recordset \' Er der flere tabeller så skal de stå her
Dim td as TableDef

\'Åbne databasen med tabellerne
Set db = CurrentDb()
Set rs = db.OpenRecordset(\"TABEL_NAVN\", dbOpenTable)

\'Springer til første felt
rs.movefirst

\'Find kundens data
Do Until rs.EOF
  if rs!KUNDENUMMER = DEN_SØGTE_KUNDE then
      textBox.value = rs!KUNDENPROJECT
  End If
  rs.movenext
Loop
Avatar billede region Nybegynder
23. oktober 2000 - 13:49 #4
de data over projekter er de placeret i samme tabel som du laver din query over. ???
og hvor mange felter drejer det sig om..!!
Avatar billede bjjacobsen Nybegynder
23. oktober 2000 - 13:56 #5
ja, du har ret i en kunde øverst og så en liste over kundens projekter nedenunder, jeg prøver mig lidt frem med det du har givet mig nu. Jeg siger til hvis jeg sidder fast igen (sikkert om 10 min.)
Avatar billede bjjacobsen Nybegynder
23. oktober 2000 - 14:05 #6
nej de er i en tabel for sig som hedder \"projekter\" og det er 6 felter nemlig; ProjeftID, Navn, Status, Projektansvarlig, Startdato, Forv. Slutdato.
Avatar billede region Nybegynder
23. oktober 2000 - 16:30 #7
Det du ska gøre er at have en ID relation fra denne tabel til den anden tabel.

så laver du en ny forespørgsel baseret på den forespørgseæl du allerede bruger til din formular.
I denne nye forespørgsel tilføjer du så den tabel hvor projektdataene er placeret og vælger kun at se disse data ved kørsel af din forespørgsel.

Det smarte er nu at de data du ser i denne forespørgsel er relateret til de data du vælger i din formular.

du kan nu gøre tre ting for at få vist dem i din formular.

1/

under egenskaber for din formular kan du vælge din nye forspørgsel som Record source til formularen ( faneblad data )dernæst kan du via din feltliste trække ønskede felter ned i din formular fra din forspørgsel da den nu er baseret af din formular.

2/

lav en underformular mere der er baseret på dataene i din forespørgsel.

3/

lav en Dlookup funktion fra din forespørgsel
Dette gøres ved at lave 7 tekstfelter der hver har en dlookup relateret til sig.

nr 1 løsning er klart den nemmeste og mest præsentable.

nr 2 er god hvis der er flere linier under hindanden der skal vises.( 1 og 3 kan kun vise en linie af gangen..altså lodrette linier )

nr. 3 er en god funktion men kræver lidt kenskab til generator eller vb i access.

hvis jeg var dig ville jeg bruge nr 1 såfremt denne er ledig
i din formular
Avatar billede region Nybegynder
23. oktober 2000 - 16:32 #8
nr 3 kan anvendes uden at skulle lave en ny forespørgsel dog er det lidt sværere end de andre løsninger. jeg laver det gerne for dig såfremt tålmodigheden slipper op...

nt@solar.dk
Avatar billede bjjacobsen Nybegynder
24. oktober 2000 - 08:35 #9
hehe :o) jeg prøver mig frem senere idag,
jeg vil gerne have at man ser kunden foroven, kunden fylder ca 1/3 af siden, derunder kommer så x antal vandrette linier, 1 for hvert projekt under hinanden. som sagt jeg prøver mig frem og vender tilbage
Avatar billede bjjacobsen Nybegynder
30. oktober 2000 - 14:50 #10
jeg tror nok at det du mente med nr. 2 var hvad jeg brugte, men det virker nu så det fint :o) jeg brugte en subform men der var lidt konflikter så jeg håber de 50 point er ok.
men tak for hjælpen skal du da også ha´